Mathiasman Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hallo. Drit lei trådløst nettverk nå, så jeg skal ha trådet. Men jeg vet ikke hvilken nettverkskabel jeg trenger. CAT-5, CAT-6 osv. Hvordan kan jeg finne ut det? Kommer det an på routeren? Lenke til kommentar
mosher Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hallo. Drit lei trådløst nettverk nå, så jeg skal ha trådet. Men jeg vet ikke hvilken nettverkskabel jeg trenger. CAT-5, CAT-6 osv. Hvordan kan jeg finne ut det? Kommer det an på routeren? Cat5-e duger til både 100 mbit og gigabit nettverk, Cat6 har en skjerming i kabelen (metallfolie) for å hindre støy, men den er noe stivere og i tilfeller tykkere. Om du har et hjemmenettverk er CAT5-e mer enn godt nok, avstander over 90-100 meter er ikke innenfor standarden, men vil sikkert funke til 120-130, men over det vil du nok bli nødt til å gå ned til 10 mbit. Alt nettverksutstyr som har en ethernet port, skal håndtere dette, så er egentlig ikke noe begrensning på utstyr, utenom ved hastigheter portene kan håndtere (10, 100 eller 1000 mbit). Moshern Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Tusen takk Går for CAT-5 da Lenke til kommentar
iracia Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 CAT-5e vel og merke. Vanlig CAT5 er bare 100mbit, mens med CAT-5e så får du så godt som gigabit. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Cat5-e duger til både 100 mbit og gigabit nettverk, Cat6 har en skjerming i kabelen (metallfolie) for å hindre støy, men den er noe stivere og i tilfeller tykkere. Moshern Man får skjermede Cat 5 kabler også. Man for også uskjermede Cat 6. Når Cat 6 først er skjermet, så er både parene skjermet fra hverandre, og selve kabelen. Den store forskjellen er nok hastighets godkjennelse. Cat 5 er 100 MHz, Cat 5e er 125 og Cat 6 er 250. Cat 7 er vel 600 eller 1000. Man får vel heller ikke tak i annet enn Cat 5e i dag, og gå høyere i Cat standarden behøves utrolig sjeldent. Jeg tipper du vil merke meget stor forskjell fra trådløst til kabel. Byttet dette hos en kunde for kort tid siden, og det var litt knotete å få den til å bytte fra trådløst til tråd. Får håpe det var problemet her, og at du slipper det. CAT-5e vel og merke. Vanlig CAT5 er bare 100mbit, mens med CAT-5e så får du så godt som gigabit. Giga har man vel mulighet med alle kabelene, så lenge de har alle 4 parene hele. Da gigabit bruker 2x tur/retur, mens de andre kun bruker 1 (altså 2 par, og 4 par). Men om man greier å utnytte gigabit med normalt PC utstyr er vel heller tvilsomt. Endret 11. oktober 2007 av AndersT2 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Du kan jo se litt her for koblingstips. I Norge brukes '568B standarden. http://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå