Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 HEIJA! Hvilken av Ubuntu og Fedora er mest up-to-date? Bruker Ubuntu Feisty på skolepcen og føler det er litt ekkelt å sitte på OOo 2.2, og Firefox 2.0.0.5 (tror jeg, orker ikke starte den nuh) når jeg vet det finnes nyere versjoner. Har ikke lyst å henge etter om dere skjønner. Nå når 7.10 kommer så vurderer jeg faktisk å gå over til Fedora som kommer i begynnelsen av november, men må bare spørre hvilken av de som får oppgradert programvaren mest. Leser på fysikkprøve så ble litt usammenhengende, beklager. Må jo konse Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Slike poster minner meg på at jeg begynner å bli gammel.. Men til spørsmålet, begge er up-to-date. De gir deg alt det nyeste ved hver release. Fedora er også en meget god distro, så prøv begge og finn den du liker best. Største forskjellen er pakkehåndteringen. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 ubuntu kommer med ny release om noen dager (ubuntu 7.10 gutsy). Satser selv på ubuntu som desktopos på lappisen. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Det er heller ikke umulig å bytte ut enkeltprogrammer med mer oppdaterte versjoner... Man må ikke oppdatere hele operativsystemet for å få siste versjon av firefox. Det holder å besøke f.eks. http://www.getfirefox.com eller http://packages.debian.org/unstable eller bruke en Backports pakkekilde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Det med Backports høres utrolig bra ut, var noe slikt jeg var interessert i. Finnes det noe lignende til Fedora? Har litt lyst å prøve det når 8-ern kjem. fant ikke noe når jeg søkte på nettet, men er ikke helt sikker på hva jeg skal søke på Endret 11. oktober 2007 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 freshrpms er ett alternativ til fedora. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Jeg vil si at den som er mest oppdatert av de to er den av de som sist kom med med en utgivelse. Hvis du ha noe som er mer oppdatert enn det bør du kjøre en "rolling release"-distro. Endret 11. oktober 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Forøvrig kan du nok fint oppgradere til 7.10 (gutsy). Jeg har kjørt Gutsy i en snau måned, og aldri opplevd store problemer (annet enn at f.eks compiz kan kræsje hvis jeg rota for mye med innstillingene osv). Det finnes vel også guider der ute for å legge inn nyeste OOo og Firefox i Feisty. Google er din venn. Lenke til kommentar
VirtualBox Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Det er jo et litt meningsløst spørsmål ettersom distroene kontinuerlig oppdateres. Ubuntu 6.10 kan fint være mer oppdatert enn Fedora 8 beta. Nyere distroer vil imidlertid ha nyere versjoner av pakkene, og det er vel det du er interessert i. Nye ting har gjerne en tendens til å være mer ustabile enn litt eldre. Debian Stable er jo et godt eksempel på en oppdatert distro som er stabil og ikke har noen nyheter Du får nesten se hvilke pakker (programmer) som interesserer deg, og så velge den distroen som tilbyr den på beste måte. Det er jo mange ting som vil være med på å avgjøre hva man velger. Lenke til kommentar
mlan Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Fedora er nok den distroen som er mest oppdatert av de to. Ubuntu oppdaterer bare med sikkerhetsfikser. Fedora oppdaterer f.eks. kjerneversjon og diverse programmer. Men det er ikke alle programmene som blir oppdatert. F.eks Gnome og OOo blir ikke oppdatert. Nå er det nok sikkert ikke noe regel på dette, men så lenge jeg har brukt fedora har det vært slik. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Fedora er nok den distroen som er mest oppdatert av de to. Ubuntu oppdaterer bare med sikkerhetsfikser. Fedora oppdaterer f.eks. kjerneversjon og diverse programmer. Men det er ikke alle programmene som blir oppdatert. F.eks Gnome og OOo blir ikke oppdatert. Nå er det nok sikkert ikke noe regel på dette, men så lenge jeg har brukt fedora har det vært slik.Det kommer nok mer an på om du bruker såkalte «community maintained repositories» slik som FreshRPMs (Fedora) og Backports (Ubuntu)... Vanligvis skal hverken Fedora eller Ubuntu komme med nye versjoner av programmer mellom hovedutgivelsene. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Fedora er nok den distroen som er mest oppdatert av de to. Ubuntu oppdaterer bare med sikkerhetsfikser. Fedora oppdaterer f.eks. kjerneversjon og diverse programmer. Men det er ikke alle programmene som blir oppdatert. F.eks Gnome og OOo blir ikke oppdatert. Nå er det nok sikkert ikke noe regel på dette, men så lenge jeg har brukt fedora har det vært slik. Det er vel feil? Hvis man aktiverer alle repositoriene i Ubuntu, så vil den oppdatere med en gang det finnes en nyere pakke. Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Hvordan kan man sammenligne Ubuntu med rolling-release distreoer med distroer som Arch, Sidux (basert på Debian sid), Sabayon (basert på Gentoo), Gentoo og Mepis 7 (basert på Debian etch/sid) som følger et rolling release mønster. Er sikkerheten og stabiliteten i pakker den samme i Ubuntu med bruk av back-ports i forhold til f,eks Gentoo? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 I praksis spiller det vel liten rolle, men stabiliteten og sikkerheten burde (i teorien) være litt bedre i distribusjoner med faste utgivelsessykluser hvor programvaren blir testet litt før den «slippes til massene». Lenke til kommentar
mlan Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Det er vel feil? Hvis man aktiverer alle repositoriene i Ubuntu, så vil den oppdatere med en gang det finnes en nyere pakke. På en måte så er det både feil og riktig når jeg tenker meg om. Hvis en går ut ifra en standard installasjon der en ikke legger til andre pakkebrønner enn det som er standard, er det riktig som jeg skrev. Men legger du til f.eks backports i Ubuntu er det ikke riktig. Endret 14. oktober 2007 av mlan Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Skjønner ikke hvorfor du ha OOo2.2 Jeg fikk spørsmål om å oppdatere til 2.3 for et par uker sia. Firefox er også up-to-date. Hvis din ikke gjør det så har update managern din blitt deaktivert. Jeg kjører Kubuntu da. Men skulle tru det er en update manager i Ubuntu også. Hvis ikke så åpner du pakkebehandleren og velger oppgrader eller noe sånt. Har ikke brukt den så mye. Lenke til kommentar
Sjark Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Bruker Fedora atm, men hvis jeg ikke tar helt feil er det vel bare å åpne terminal, og så skrive "sudo apt-get update" elns så oppdaterer den alle programmene dine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå