AudunSæther Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hepp. Kjører bind9 på routeren min, den er satt opp med en del lokale oppslag, og forwarders til NGT's DNS-servere. Stort sett fungerer det greit, litt treghet med oppslag er det. Men en gang iblant stopper den bare å fungere helt; lokale oppslag fungerer fint, men å nå websider på nettet er umulig (timeout), og ping tar sikkert ti ganger så lang tid som normalt. Endrer jeg DNS-servere på laptopen min til NGT's sine, fungerer alt flott. Etter en liten stund (10-15 minutter) fungerer oppslag via routeren fint. Reboot av bind gjør lite forskjell.. Noen forslag til hva som kan være problemet mitt ? Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Høres ut som du sliter med routeren(e). Såvidt jeg kan se har du dobbel NAT'ing via huseier og to routere du kontrollerer selv, muligens med ymse firmware? Hvis du har muligheten ville jeg rigget opp et litt enklere miljø for å feilsøke DNS oppsettet ditt, anbefaler også varmt OpenWrt dersom routerne støtter det. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Du kan jo prøve dnsmasq istedet for bind9, dnsmasq er en del lettere i vekt, og fungerer perfekt til dns-forwarding med caching. Edit: den støtter også lokal dns, og har i tillegg en innebygd dhcp-tjener, men den kan skrues av. Endret 13. oktober 2007 av bepe86 Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Jeg har èn router jeg kontrollerer selv, også har husverten èn, så det å feilsøke DNS er ikke så komplisert... alle forespørsler går til routeren min, som igjen spør en av NGT's DNS-servere. Routeren er en linux-boks, så den støtter vel neppe openwrt. bepe86: skal ta en titt på dnsmasq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå