Mr. Bojangles Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Bilvask med børste er jo selvmord for lakken da. Har sett en del biler som har vært eid av gamle koner, som har vasket bilen hver søndag i vaskeautomat. Ikke noe pent syn ... Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er uansett bedre enn ingen vask, som alternativet antakeligvis hadde vært. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Du betaler penger for å kjøre bilen inn i et torturkammer med roterende plaststrimler som angriper bilen fra alle kanter samtidig som den blir sprøyta ned med kjemikaljer av kjipeste sort. Så blir du overrasket over at lakken ikke tåler det? Du får heller se på det som en dyr lærepenge. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er det, men en billig høytrykksvask; Biltema-polish og en burk med "Kallavfettning" til 29 kroner er bedre - og mye billigere i lengden. Eller bare kjøre bilen i selvvasken i stedet ... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Så en gang en mann med ny Carrera 4S vaske bilen sin i vaskemaskin. Det gjorde litt vondt. Jeg mener å ha hørt at Statoil gir garanti på poleringsvasken sin, jeg. Om det skulle skje noe med bilen erstatter de skadene. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hva hjelper egentlig en slik garanti, null og niks. Har man en ny bil som må relakkeres pga. vaskeautomat så kan du være sikker på at den vil falle i verdi. Spesielt hvis det er snakk om Carrera 4S som du så. Dette verditapet er noe man aldri vil få dekt. Lenke til kommentar
otis Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg har brukt Statoil sine nye vaskemaskiner, og de er jammen meg bra! De spyler av bilen med høyttrykk før vask, så er det vask med såpe å vann, samtidig, så er det spyling etterpå med masse vann. Har brukt denne typen vask, flittig og kommer til å fortsette med det, da jeg har bare positive erfaringer. Det må sies at dette gjelder kun de helt nyeste vaskemaskinene til Statoil, altså da nyere enn 6 mnd. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er uansett bedre enn ingen vask, som alternativet antakeligvis hadde vært. Hmm... Er ikke helt sikker på det. Møkk beskytter. Vasket en bil som ikke hadde blitt vasket på 1.5år en gang.. Det tok riktignok 6timer, men lakken var pen under, nesten ripefri. Det sies at lakken ikke har godt av å bli stengt inne. Men heller å vaske bilen hvert andre år enn å vaske den 1 gang pr i 2år. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er uansett bedre enn ingen vask, som alternativet antakeligvis hadde vært. Hmm... Er ikke helt sikker på det. Møkk beskytter. Vasket en bil som ikke hadde blitt vasket på 1.5år en gang.. Det tok riktignok 6timer, men lakken var pen under, nesten ripefri. Det sies at lakken ikke har godt av å bli stengt inne. Men heller å vaske bilen hvert andre år enn å vaske den 1 gang pr i 2år. Jeg har hørt at møkk tiltrekker seg fuktighet som blir liggende der og at det etterhvert kommer til å ruste. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det er uansett bedre enn ingen vask, som alternativet antakeligvis hadde vært. Hmm... Er ikke helt sikker på det. Møkk beskytter. Vasket en bil som ikke hadde blitt vasket på 1.5år en gang.. Det tok riktignok 6timer, men lakken var pen under, nesten ripefri. Det sies at lakken ikke har godt av å bli stengt inne. Men heller å vaske bilen hvert andre år enn å vaske den 1 gang pr i 2år. Jeg har hørt at møkk tiltrekker seg fuktighet som blir liggende der og at det etterhvert kommer til å ruste. Har du lakk på bilen din burde vel ikke det være noe problem. Tar vel en god del år hvertfall. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Møkk beskytter, ja, så lenge det ikke er fuktighet under eller i møkket. Det vil alltid komme luft til, og da er korrosjonen et faktum. Så klart en fordel hvis det er lakk under møkket, men min erfaring med både bil og motorsykkel er at det beste er å holde det rent Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Møkk beskytter ikke! Veistøv inneholder bl.a. salt og holder på fuktigheten. Dette gir svært gode vekstforhold for rust (og det kan være mange usynlige lakkskader etterstensprut etc.) Det mange glemmer er at forkjellige lakktyper har forskellig robusthet. Dette gjelder spesielt metalic. Også bilfabrikantenes forsøk med miljøvennlige lakker har medført at moderne biler ofte er dårligere lakk enn gamle biler. Men etter vask må bilen poleres - dette gir økt beskyttelse av lakken, småsår, økt glans m.m. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Vokses, ikke poleres. Mener fortsatt at det er bedre å la bilen være møkkete enn å piske den med møkkete skumgummi. Endret 19. oktober 2007 av Rs125 Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Er det ikke mye dritt i den børsta som kommer fra lufta og ruller over hele bilen... Når en møkkete bil går inn og børsten ruller rundt over hele bilen og drar av møkka, blir det ikke møkk sittende i børstene da? eller blir den store feita børsta spylt igjennom før neste kunde kommer inn? Håper dere skjønte hva jeg mener der.... børsta da mener jeg den runde greia, med piske tråd ruller over panser, tak og bagasjerom.... Vet ikke ossen jeg skal forklare dette... Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Det finnes alltid børsteløs vask.. Det eneste jeg har å utsette på bilvask er underspylingen. Er ikke alle biler som har sunt av så mye vann nedenifra. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Tror ikke det er noe som fester seg i børstene, jeg har i hvert fall aldri sett noe dritt i de. Maskinene har med årene blitt rimelig avanserte, og de har garantert tenkt på akkurat det. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Uansett bedre med skikkelig håndvask. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå