Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved bilvask?

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen min i bilvasken på lokale bensinstasjon. Etter vask ser det ut som maskinen har tatt med litt av klarlakken på panser og litt på bakskjermene. Jeg snakket med de på stasjonen om dette og etter mye frem og tilbake fikk jeg beskjed om at alt ansvaret ligger på eieren. Har jeg noen som helst rettigheter her?

Endret av haddis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har fulgt instruksjonene fra bensinstasjonen, så høres det ikke rimelig ut at du må ta ansvaret for at deres maskin ødelegger lakken. Med mindre de har informert deg på forhånd om at bruk av automaten er på eget ansvar. Men dersom de har så liten tiltro til sin egen maskin, så hadde du vel funnet et annet sted å vaske bilen?

Men er du sikker på at den har tatt med seg klarlakken?

Lenke til kommentar
Er det virkelig mennesker som enda bruker maskinvask på bensinstasjon?

er chill da, og bare kjøre inn og sitte og sove i noen minutter.... :D

men brukte kune børsteløs vask jeg da, og gikk over med pussefille etterpå, kun når jeg ikke gadd og vaske bilen for hånd eller bruke høytrykken :Phehe

Lenke til kommentar
Trenger da ikke opplyse spesielt om synlige lakkskader. Det minste man kan forvente av en kjøper er vel at dem kikker på bilen utvendig? :)

Ja- men når selger vet om det så hvorfor ikke opplyse om det. Om det ikke har noen innvirkning på lakken/bilen så er det mulig at han ikke trenger og nevne det. Men om det er slik at du ser skjoller og ser helt forjævlig u så ville jeg sagt det.

Lenke til kommentar
Ja- men når selger vet om det så hvorfor ikke opplyse om det. Om det ikke har noen innvirkning på lakken/bilen så er det mulig at han ikke trenger og nevne det. Men om det er slik at du ser skjoller og ser helt forjævlig u så ville jeg sagt det.

Enig i det.

Men hva slags bil er det du har trådstarter?

Lenke til kommentar

Maskinvask ødelegger klarlakk og lager lakkdefekter fra første vask. Det er vitenskaplig bevisst. Så egentlig har du bare fått det du skulle forvente.

Så lenge ikke maskinvasken har revet av fysiske deler har du nok ikke rett på noen erstatning. Og i de tilfellene det har skjedd har også vedkommende slitt med å få driftsansvarlig til å betale.

Lenke til kommentar

Håndvask er best for både deg og bilen.

- Du forbrenner masse kalorier ved å vaske bilen forhånd (bra for kroppen)

- Bilen får ikke lakk skader, riper o.l ved håndvask, så lenge du bruker riktig utstyr og ren svamp/klut o.l (bra for bilen)

Om du vasker bilen selv er du sikker på at jobben blir skikkelig gjort.

Så dette er både bra for deg og bilen. Du forbrenner ca. 300 kalorier i timen.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Håndvask er best for både deg og bilen.

- Du forbrenner masse kalorier ved å vaske bilen forhånd (bra for kroppen)

- Bilen får ikke lakk skader, riper o.l ved håndvask, så lenge du bruker riktig utstyr og ren svamp/klut o.l (bra for bilen)

Om du vasker bilen selv er du sikker på at jobben blir skikkelig gjort.

Så dette er både bra for deg og bilen. Du forbrenner ca. 300 kalorier i timen.

I tillegg er det mye billigere i lengden :)

Lenke til kommentar
Er det virkelig mennesker som enda bruker maskinvask på bensinstasjon?

Mange som kjører rundt med biler verdt 10.000 kroner, som gir blaffen i riper og gryende lakkskader laget av vaskemaskiner. Målgruppen til bensinstasjonene, forsåvidt..?

Dyre og fine biler, derimot, bør vel helst vaskes manuelt. Litt surt med småriper på en ellers perfekt bil.

Trådstarter: Har du noe bevis på at bilen ble seende verre ut etter vask? Hvis ikke blir det ord mot ord, skjønt flinke bensinstasjonseiere antakeligvis vil la tvilen komme kunden til gode.

Lenke til kommentar
Mange som kjører rundt med biler verdt 10.000 kroner, som gir blaffen i riper og gryende lakkskader laget av vaskemaskiner. Målgruppen til bensinstasjonene, forsåvidt..?

Dyre og fine biler, derimot, bør vel helst vaskes manuelt. Litt surt med småriper på en ellers perfekt bil.

Trådstarter: Har du noe bevis på at bilen ble seende verre ut etter vask? Hvis ikke blir det ord mot ord, skjønt flinke bensinstasjonseiere antakeligvis vil la tvilen komme kunden til gode.

Onkelen min har kjøpt seg ny MB ML 350. Jeg la merke til at det lå en svamp og Turtle Wax bak i bilen.

Påpekte dette og sa at han ikke burde behandle en så fin bil på den måten.

Da svarte han: Næææh, denne putter jeg rett i vaskemaskinen!

:O

Så det er altfor mange som vasker bilen i vaskemaskinen. Ofte er det 20-30m kø utenfor vaskemaskinen på søndager.

Lenke til kommentar
Mange med helt nye biler bruker maskinvask. Har sett en C-Klasse, den nye 2007 modellen i hvit farge komme ut av maskinvasken.

Du betaler penger for å skade lakken.... hellO :nei:

Etter å ha levd i 19 år, så har jeg kommet fram til dette stanpunktet: Stort sett alle rundt deg er blåst i hue, og det er kun DU som kan det du gjør. Er ikke rart at folk vasker bilen i maskin da........

selv så har jeg aldri gjort det, så jeg vet ikke hvordan det fungerer.. Sa til faren min at han ikke skulle gjøre det med den nye bilen sin, men han gjort det 1 gang allerede... lol

Vi har jo stor plass på oppkjørselen til å vaske bilen, men stemorra mi blir sur hvis jeg forsøker å vaske bilen på vintern og det blir skøytebane uttafor.

Lenke til kommentar
Etter å ha levd i 19 år, så har jeg kommet fram til dette stanpunktet: Stort sett alle rundt deg er blåst i hue, og det er kun DU som kan det du gjør. Er ikke rart at folk vasker bilen i maskin da........

selv så har jeg aldri gjort det, så jeg vet ikke hvordan det fungerer.. Sa til faren min at han ikke skulle gjøre det med den nye bilen sin, men han gjort det 1 gang allerede... lol

Vi har jo stor plass på oppkjørselen til å vaske bilen, men stemorra mi blir sur hvis jeg forsøker å vaske bilen på vintern og det blir skøytebane uttafor.

Betyr det at du er blåst i huet :hmm: Du tar ikke poenget med det jeg skriver...så hvorfor kommentere? ;)

Mange vasker bilen sin stadig, det er noen som har tid til å vaske bilen sin, noen har ikke tid, finnes også late folk, det finnes også noen som ikke bryr seg før det er for sent og de fleste her skjønner jo at man ikke skal ta med en 2007 modell inn på en maskinvask. Ta heller en tur til en bensinstasjon der du kan vaske bilen selv, tror det koster 20kr,- for noen minutter, men de har alt du trenger og alt er klart. Nesten som en Automat. Vet ikke hva det heter...kanskje 'selv vask' ?!? :hmm:

Jeg vet at maskinvask kan skade lakken 'pc^2004' det er derfor jeg skrev noen kommentarer her på dette emnet, og det er mange som allerede er enige om det så ikke kom med sånne negative komentarer. Takk. Du var selv enig i det, les det du skriver.

//Hvis det ikke var noe negativt du mente om meg på de første linjene dine du skrev så beklager jeg det...

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Det er jo leit at det skjer sånt med bilen, men se det fra bensinstasjonens side også. Tenk deg alle toskene som kommer inn med ekstralys de nærmest har tapet fast og en lakkjobb som ligger på minussiden av skalaen hva kvalitet gjelder. Jeg vil påstå at alle moderne biler som ikke er blitt tuklet med klarer seg fint gjennom en bilvasker. Faktisk er det to (!) bilforhandlere der jeg bor som nærmest har klippekort på den lokale Statoilen. Når de er villig til å kjøre varene sine gjennom noe sånt så kan det ikke være så galt.

For ikke å nevne alle som faktisk har riper i lakken FØR de kjører inn, men den er så skitten at de ikke legger merke til ripene før etter vasken >_<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...