Gå til innhold

Hjelp med figurliste i Word 03!

EB_Veyron

Anbefalte innlegg

Driver å skriver et prosjekt. Jeg formaterer bilder i teksten slik at teksten er som en boks rundt og ikke på linje med bildet. Når jeg da setter på bildetekst(figurtekst) vha. Sett inn > Referanse > Bildetekst kommer denne bare opp som en tekstboks og blir ikke registrert i den automatiske figurlisten min. Noen som vet hva jeg må gjøre for å få til dette??

edit: bildet :)

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilder som ikke er på linje med tekst får bildetekst satt inn i tekstbokser. Tekstbokser ligger i tegne-layeret og plukkes dermed ikke opp av figurlisten. Løsningen på dette er å sette bilder inn i rammer eller tabellceller. Bildene ligger da i tekstlaget og bildeteksten blir plukket opp av figurlisten.

Lenke til kommentar

OK, jeg måtte bare prøve dette selv ...

Jeg skjønte ikke alt du skrev, men det der med tekstboksen og figurteksten som ikke blir med i figurlisten, det fikk jeg med meg. Det samme skjer her. (Aner ikke hvorfor.)

En måte å komme rundt det på kan være å bruke en annen figur-layout når du skal legge inn figurteksten.

Jeg gjorde følgende: Insert, Picture, From File ... (Jeg har bare en engelsk versjon av Word 2003)

OK, bilde på plass. Høyre-klikk på bilde, velg Caption, legg inn figurtekst, OK.

Sjekk at du får den med i figurlisten.

Neste: høyre-klikk på bildet,velg Format Picture, Layout.

Default er "In line with text", men det er vel ikke det du ønsker. Velg "Square" (f.ex.) istedet, og Center alignment. OK.

Figurteksten som før sto under bildet (- hos meg i hvert fall -), har nå flyttet seg, men hvis du refresher figurlisten, så vil du se at figurteksten fortsatt er registrert. Nå skulle det "bare" være å "rydde opp" i teksten igjen, slik at bl.a. figurteksten kommer der du vil ha den i forhold til figuren (bildet).

Lenke til kommentar
Bilder som ikke er på linje med tekst får bildetekst satt inn i tekstbokser. Tekstbokser ligger i tegne-layeret og plukkes dermed ikke opp av figurlisten. Løsningen på dette er å sette bilder inn i rammer eller tabellceller. Bildene ligger da i tekstlaget og bildeteksten blir plukket opp av figurlisten.

Hvordan setter jeg de inn i rammer? Prøvde å sette et bilde inn i en tabellcelle, men for det første ble det en stygg ramme rundt og for det andre ble det samme resultat som når bilde var "på linje med teksten", dvs at jeg ikke kan ha noe tekstbrytning på tabellen/bildet som jeg ønsker.

Eneste løsningen så langt er å la bildene ha tekstbrytning også sette inn figurtekst "manuelt" uten at det er tilknyttet bildet. Bare plassert under bildet.

Lenke til kommentar

Litt mer detaljert forklaring:

Sett inn en tabell med en rad og to kolonner, altså to celler til sammen. Nå kan du sette bildet inn i den ene cellen og tekst i den andre. Dermed kan bildet være på linje med tekst og du "jukser" til en tekstbrytning. Du fjerner selvsagt kantlinjene i tabellen slik at den er usynlig på utskrift.

En annen variant er å bruke en ramme. Den setter du inn fra verktøylinjen Skjema. Rammer befinner seg som sagt i tekstlaget. Du kan fjerne kantlinjen rundt en ramme ved å høyreklikke på rammen. Dobbeltklikk på rammen for å velge tekstbrytning og plassering.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du bruker tabellvarianten er det akkurat som i tidligere versjoner, bortsett fra måten du setter inn tabeller på.

Hvis du bruker rammevarianten setter du (i engelsk versjon) inn en ramme fra Developer -> Controls -> Legacy tools -> Frame. Klikker du på bildet før du setter inn rammen settes bildet automatisk inn i rammen. Resten er som i tidligere versjoner.

Hvis du ikke ser kategorien Developer øverst klikker du Office-knappen -> Word Options -> hak av for Show developer tab in the ribbon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...