cybervision_ Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Dama mistet kameraet i gulvet og må derfor få nytt på forsikringen. Det hun hadde var et eldre Casio Exilim og nå må hun velge i samme prisklasse for å få et nytt. De som butikken har inne er Ixus 75 (inne om ei uke), Olympus Mju760 og Mju800, Sony DSC-W55 og DSC-W85 og Casio Exilim 1080. hvilket bør hun velge, bildekvalitet, design og stor skjerm er viktig. Flott om dere har noen tips! Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg kender ikke nogle af de angivne konkrete kameraer, så kan ikke råde specifikt, men lige en note om memorykort. Olympus bruger de dyre og langsomme xD kort, som (vist) kun de og fujifilm bruger, og ofte ikke er supporteret af pc'ers kortlæsere. Sony insisterer også på deres egen proprietære standard af kort. Har selv bøvlet med xD, og haft særlig kortlæser i lommen, når andre skulle se billeder - besværligt! Jeg vil anbefale stort set alle andre fabrikanter, der næsten alle bruger SD/SDHC. Særligt fikst hvis man køber et af den type SD-kort der kan 'knækkes' på midten og stikkes direkte i usb-port. Sandisk kalder deres "plus", der eksisterer også andre fabrikater. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg tenkte automatisk at et Ixus 75 vil gi mye for pengene (2295) da man må opp i 3600+ for et "skikkelig" Ixus og hun vil ikke bruke så mye på et kamera. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ixus serien består av mange bra kameraer, og jeg tror at ixus 75 er et godt kamera til dama di sitt bruk... det som er fint med mju serien til olympus er at de tåler litt juling, men har ikke like god bildekvalitet. har ikke hørt om alle kameraene så jeg kan ikke uttale meg om dem. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Særligt fikst hvis man køber et af den type SD-kort der kan 'knækkes' på midten og stikkes direkte i usb-port.Jeg er ikke helt enig i dette. De har vist seg å være litt svake i leddet, og jeg har sett et par tilfeller der minnekortet rett og slett har satt seg fast i kameraet. Litt synd hvis man skulle ønske å kjøpe et større minnekort en gang.Jeg tenkte automatisk at et Ixus 75 vil gi mye for pengene (2295) da man må opp i 3600+ for et "skikkelig" Ixus og hun vil ikke bruke så mye på et kamera.Nja, Ixus 860IS koster under 3000, og har bildestabilisator og vidvinkel. Bedre på andre måter også, enn Ixus 75. Ellers kan du enkelte steder snappe opp et Ixus 850IS noen hundrelapper billigere enn det. Men Ixus 75 er ikke et dårlig kamera. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Jeg er ikke helt enig i dette. De har vist seg å være litt svake i leddet, og jeg har sett et par tilfeller der minnekortet rett og slett har satt seg fast i kameraet. Litt synd hvis man skulle ønske å kjøpe et større minnekort en gang. Godt poeng af Afseth her. Jeg har et selv, og har kortleser innebygget i min bærbare PC. Der hørte jeg en ekkel lyd da jeg puttet inn kortet. Da det skulle ut igjen, hang det ltt fast og en enda eklere lyd (av skrapende kontakter) hørtes da det måtte litt mer makt til for å få det ut igjen. Etter det ville ikke den kortleseren prate med flere minnekort (heller ikke uten knekk), og hele hovedkortet måtte faktisk byttes, da kortleseren var montert på dette. Det gikk heldigvis på PC'ns garanti, ellers hadde kortleverandøren fått regningen (selv om denne burde ha gjort det). Etter det har jeg kun puttet kortet i en ordinær USB-port. Det er derfor verd å merke seg at like kort med knekk kan være litt skumle i bruk. Jeg har derimot ikke hatt noe problemer med å bruke det i de to kameraene jeg har med SD-kort, men utelukker jo ikke problemer med andre kameraer etter Afseths opplysninger. Endret 13. oktober 2007 av manskow Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Tak for advarslerne på knæk-kort. Jeg vil passe på hvor jeg bruger dem som sd. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Selv ville jeg ha gått for kamera med SD kort, men det kanjo ikke være umulig å ha kamera med XD-kort? Jeg overfører som regel bilder fra kameraet via usb selv om jeg har kortleser... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Etter at Fujifilm har gått over til SD kort (mer eller mindre), så er det kun Olympus som bruker XD kort. Jeg tipper at Olympus etterhvert føler seg tvunget til å gå over til SD kort også. Om XD kort dermed lider samme skjebne som SmartMedia (som ble brukt av flere aktører), så kan det være vrient å få tak i XD kort om et par år, om ditt nåværende kort kutter ut. Noen vil nok fortsatt ha de på lager, mens de fleste kutter ut ting det nesten ikke er rullering på. Ellers har nesten alt av elektroniske duppeditter inngang for SD kort, slik at man kan benytte bildene på en helt annen måte enn bare på kamera eller i PC'n. Snart ser vi vel kaffetraktere og brødristere med det også mens XD kort sjelden er representert. Olympus-eiere kan derfor etterhvert finne seg eksludert fra en del muligheter som eiere av andre digitalkamera har mulighet til å benytte. Endret 14. oktober 2007 av Afseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå