Lars73 Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Heisann Har planer om å kjøpe 2 80GB hardisker og kjøre dem i RAID. Har fra før av en disk på 40GB som jeg har tenkt til å ha som D: disk (disk nr.2) Det jeg lurer på er om dette er mulig? Takker for svar Mvh Lars Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Hvordan? Er det ikke bare to utganger på den kabelen (husker ikke navnet) med master og slave som tilkoblingsmuligheter? Hvor mange disker kan man egentlig ha? Slår meg ikke helt til ro med kun ja som svar:) Mvh Lars Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Jeg har 2 disker i raid 0, disse står som master på hver sin IDE kabel. (utført etter anvisninger i HK manualen) Den 40GB disken du har setter du på en av de vanlige IDE kanalene... Jeg ville nok partisjonert den 160GB disken.. Det er liksom litt tryggere... Jeg fikk et lite virus som slettet alle opplysninger om mapper ... PÅ kun EN partisjon. Reddet mine divx og MP3 med ...Final Data... mvh Troxx Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Antar det er mulig med 4 stk disker i Raid, samt 4 disker på de 2 vanlige IDE kanalene. En fin ting kan jo være å ha CD-brenner og DVD spiller på SCSI... så slipper du å bruke IDE kanaler til dette. (Du bør kunne boote fra cd på den kontrolleren) Scannere og annet kan ofte også koples til scsi kontrolleren. Ofte er blir det ofte problemer med CD-rom sammen med HD på en IDE kontroller. (har kjip erfaring).. Mvh Troxx Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 6. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2002 Takker for svar :smile: Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 du må ha raid støtte på hovedkortet eller så må du kjøpe det utenom for at det skal gå. Lenke til kommentar
JonE Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Bare husk - om du bruker RAID-0 - om da èn av dine disker ryker - så ryker innholdet på BEGGE diskene dine. Det er dette som er bakdelen med 'striping'. Om du bruker RAID-1 så har du 2 disker med identisk innhold. Derimot så har du bare lagringskapasitet som er i forhold til størrelsen på en av diskene. 2x80gb. om du bruker raid 0+1 så har du begge deler - striping og redundancy. men da bruker du hele 4 hardisker for å åpne det samme. siste utvei er for eksempel å bruke raid5 men disse kontrollerne er 'svindyre' i forhold. raid5 gjør at du kun 'kaster' bort èn harddisk på redundancy, og krever minimum 3 disker for å bruke raid'et. raid 0 er raskest (fint til videoredigering ol), raid 1 en smule tregere (men bra om du er redd for dataen din), raid 0+1 er raskt og sikkert (men kaster bort mye diskplass), raid 5 er sikkert (men er en smule tregere på grunn av kalkulering). Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 8. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2002 Wow, gleder meg til å briefe med kunnskapene du nettopp har gitt meg til neste mann som lurer på noe av det samme som jeg gjorde. Takk :smile: Går nok for raid 0. Liker å leve farlig..... Mvh Lars Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Raid 50 eller 5+0 Råkker da... Men da må du ha 6 disker trur eg. Og en helvetes kontrloller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå