Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bare bruke hide SSID broadcast som sikkerhet?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Jeg gidder ikke akkurat nå sette opp kryptering i mitt nettverk da jeg bruker en test ruter for øyeblikket. Men er det sånn passe god sikkerhet å bruke "hide SSID broadcast"? Og bruke egendefinert navn på nettverket? Altså ikke bruke ruter navnet..

Nettverket vil jo vises men man må jo gjette seg til hva som er "nettverksnavnet" for å kunne bruke nettverket, eller finnes det verktøy som vil vise hva jeg har valgt som nettverksnavn uten problemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gidder ikke akkurat nå sette opp kryptering i mitt nettverk da jeg bruker en test ruter for øyeblikket. Men er det sånn passe god sikkerhet å bruke "hide SSID broadcast"? Og bruke egendefinert navn på nettverket? Altså ikke bruke ruter navnet..

Nettverket vil jo vises men man må jo gjette seg til hva som er "nettverksnavnet" for å kunne bruke nettverket, eller finnes det verktøy som vil vise hva jeg har valgt som nettverksnavn uten problemer?

Dette er ikke sikkerhet i det hele tatt, for øyeblikket er WEP krypterings også sett på som ikke-eksisterende sikkerhet. Dette da WEP lar seg knekke på 2-4 minutter, avhengig av hvor stor trafikk som går.

Når du hider SSID, eller ikke broadcaster, vil du nok unngå de fleste som prøver å nå tak i nettet ditt. Men i realiteten er ikke SSID'en din skjult, den er bare markert (flagget) slik at annet utsyr som ser at denne har ikke lyst til å bli vist, ikke viser den. Finnes plenty program som ikke hider, så å finne SSID til noen som "ikke" broadcaster er en smal sak.

Vil anbefale å ha noe sikkerhet, filtrering på MAC adresser (noe som også lar seg lett spoofe, replikere), men lengre mellom folk som kan slikt. Om ikke kjør WPA eller WPA2 kryptering, ellers er det i realiteten åpent inn på maskina di og andre enheter i nettet ditt. Har du da noen delte disker eller mapper, så kan man glatt nå tak i disse.

Moshern

Lenke til kommentar
Skjult SSID, sperring/tillatelse av MAC adresser, og om så bare wep som kryptering holder unna de fleste.

Skjult SSID og MAC-filter har så å si null å si for sikkerheten. Klarer folk å knekke WEP, har dei INGEN problem med skjult ssid, eller mac-filtrering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Vel, takker for svar. Nå er jo ikke dette Pentagon da, og det er bare eldre voksne i de nærmeste leilighetene, så inntil videre tror jeg at dette er nok sikkerhet for øyeblikket. :) Dette er jo ikke permanent så da er det greit nok for nå.. skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...