Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg gidder ikke akkurat nå sette opp kryptering i mitt nettverk da jeg bruker en test ruter for øyeblikket. Men er det sånn passe god sikkerhet å bruke "hide SSID broadcast"? Og bruke egendefinert navn på nettverket? Altså ikke bruke ruter navnet.. Nettverket vil jo vises men man må jo gjette seg til hva som er "nettverksnavnet" for å kunne bruke nettverket, eller finnes det verktøy som vil vise hva jeg har valgt som nettverksnavn uten problemer? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Kismet gir deg SSID'n selv om den er skjult. Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Skjult SSID, sperring/tillatelse av MAC adresser, og om så bare wep som kryptering holder unna de fleste. Lenke til kommentar
mosher Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg gidder ikke akkurat nå sette opp kryptering i mitt nettverk da jeg bruker en test ruter for øyeblikket. Men er det sånn passe god sikkerhet å bruke "hide SSID broadcast"? Og bruke egendefinert navn på nettverket? Altså ikke bruke ruter navnet.. Nettverket vil jo vises men man må jo gjette seg til hva som er "nettverksnavnet" for å kunne bruke nettverket, eller finnes det verktøy som vil vise hva jeg har valgt som nettverksnavn uten problemer? Dette er ikke sikkerhet i det hele tatt, for øyeblikket er WEP krypterings også sett på som ikke-eksisterende sikkerhet. Dette da WEP lar seg knekke på 2-4 minutter, avhengig av hvor stor trafikk som går. Når du hider SSID, eller ikke broadcaster, vil du nok unngå de fleste som prøver å nå tak i nettet ditt. Men i realiteten er ikke SSID'en din skjult, den er bare markert (flagget) slik at annet utsyr som ser at denne har ikke lyst til å bli vist, ikke viser den. Finnes plenty program som ikke hider, så å finne SSID til noen som "ikke" broadcaster er en smal sak. Vil anbefale å ha noe sikkerhet, filtrering på MAC adresser (noe som også lar seg lett spoofe, replikere), men lengre mellom folk som kan slikt. Om ikke kjør WPA eller WPA2 kryptering, ellers er det i realiteten åpent inn på maskina di og andre enheter i nettet ditt. Har du da noen delte disker eller mapper, så kan man glatt nå tak i disse. Moshern Lenke til kommentar
afoelges Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ikke spesielt vanskelig å finne nett som ikke broadcaster SSID nei: http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3576541 ...men så lenge du ikke har grunn til å mistenke noen for å legge ned noe innsats for å komme inn er det mulig det er nok... Lenke til kommentar
nercix Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Skjult SSID, sperring/tillatelse av MAC adresser, og om så bare wep som kryptering holder unna de fleste. Skjult SSID og MAC-filter har så å si null å si for sikkerheten. Klarer folk å knekke WEP, har dei INGEN problem med skjult ssid, eller mac-filtrering. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 airopeek viser og skult ssid etter litt tid, det funker for og holde unna helt noobs. men har dem peil på airodump,kismet,osv. er du kjørt uansett , da er det bare wpa som gjelder.(det er ikke 100% det heller hvis du ikke har lang key) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Vel, takker for svar. Nå er jo ikke dette Pentagon da, og det er bare eldre voksne i de nærmeste leilighetene, så inntil videre tror jeg at dette er nok sikkerhet for øyeblikket. Dette er jo ikke permanent så da er det greit nok for nå.. skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Tipper å skjule SSID vil fjerne 95% av de som normalt ville koble seg opp mot deg. Bare pass på at deling er slått av på computeren slik at du ikke riskerer gjester på maskinen din. Sett SSID til noe annet enn Linksys eller Default... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Da er nettverket kryptert igjen etter jeg har kjøpt meg en D-link DIR-655 gigabit ruter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå