Gå til innhold

Problem med power off/booting etter skifte av PSU

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet ut en Hiper 580 W type R med en Antec TruePower Trio 650W.

Etter byttet har jeg hatt problemer med å få PC-en til å slå seg av "soft" altså fra Power off knappen inne i operativsystemet. Det eneste som funker er å bruke bryteren på selve strømforsyningen.

På grunn av dette er "reboot" også ganske knotete, men jeg opplever også ustabil booting - det virker som om det er problemer med å få "dradd i gang" boot drive. (Splashscreen fra BIOS kommer opp, så skjer ikke mer. Det er en onboard raid kontroller som er neste steg.

Noen forslag om hvordan jeg skal gå fram for å få lokalisere problemet ordentlig og få computeren til å stenge ned normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er alltid en (relativt liten) risiko for at noen komponenter blir "zap'et" ved komponentbytte.

Tror ikke det er tilfellet her.

Feilsøking bør starte med å sjekke kontakter fra PSU til komponenter.

Av og til er det nok å bytte en ATX/SATA-kontakt for f.eks. en "kritisk" HD (dersom det er flere "forbrukere" på samme ledning).

Så må man koble fra/til ulike komponenter evt. teste med andre (skjermkort, HD'er) dersom man har tilgang til det.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke teste med den gamle Hiperen på grunn av at den er for 195-240 V nettspenning mens jeg har 110 V her jeg bor. Det var derfor jeg skifta, jeg var ellers helt fornøyd med Hiper strømforsyningen. Jeg leser her at andre har negative erfaringer, men for meg har den alltid fungert.

Jeg har allerede demontert/remontert alle komponentene en gang, men dette ga ikke noe svar på hvorfor jeg sliter med å stenge ned og med å boote maskina. Etter at jeg har stengt den ned, må den liksom "kjøles" en periode før jeg lykkes med å boote pånytt. Finner ikke noe unormalt på temperatursensorene, men det er kanskje fordi at når det er noe som ikke er som det skal så fungerer maskinen ikke ? (Catch-22)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ok.

Da må jeg utlede av det siste innlegget at du har flyttet.

Og i den forbindelse transportert PC? Korrekt?

Hvis ja på siste spørsmål vil jeg anta at en HD (eller tre) har fått seg en smekk.

Og muligens noe annet hw ikke har hatt godt av en lengre tur med "kaste og sleng"?

Har ikke noe annet tips.. foreløpig.

Lenke til kommentar

Jada, jeg har flyttet. Se forøvrig denne tråden.

Selvsagt kan man mistenke at en kakk under flyttingen har fått "noe" til ikke å fungere, men det blir litt upresist og vanskelig å fikse "en kakk". Når jeg først får boot på maskina så er det ikke noe problem med diskene.

Jeg tror jeg friskmelder de. Ambient temperatur på noen og tredve grader og femtiettellerannet på GPU virker jo heller ikke riv ruskende galt.

men hvor sitter problemet? Det er liksom første steget på veien til en løsning....

Etter å ha pønsket littegranne på det: dersom computeren er uskadet og montert korrekt, så må det være strømforsyningen (den eneste nye delen) som har skylden? Finnes det noen "lur" måte å teste at strømforsyningen faktisk leverer varene?

Alternativt, dersom noe er gått i stykker på computeren / montert galt så kan det være .... mye rart, antar jeg.

Lenke til kommentar

For noen måneder siden hadde jeg et problem med en nymontert PC som ikke ville starte, den slo seg av umiddelbart. Så reagerte den ikke på powerknappen før strømmen hadde vært frakoblet en stund.

Jeg byttet PSU og da fungerte den. Men PSU fungerte helt OK i andre PC-er. Det var bare et problem med å få akkurat det hovedkortet og den PSUen til å fungere sammen. Jeg fant aldri ut av hvorfor.

Det er jo visse fellestrekk i problematikken.

Lenke til kommentar

En mulighet er jo selvsagt å kjøpe enda en strømforsyning og teste, men dersom det går an å ta det litt mindre brutalt, er jeg åpen for forslag.

Når jeg først får boota maskina går den temmelig greit...en og annen X lockup er jeg jo vant til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...