Gå til innhold

Gutsy Gibbon inn... og Vista starter ikke.

Anbefalte innlegg

Har prøvd noen dager å legge inn ubunty 7.04, men fikk feilmeldinger uansett hva jeg gjorde. Prøvde uten hell med LiveCD for 32 og 64 bit. Prøvde med alternate desktop CD og fikk satt igang en installasjon som førte til et problem jeg nettopp har fått fikset.

Etter mye surfing så ser det ut til at det er flere med problemer med installasjon av 7.04 når man har to SATA disker. Siden jeg er fersk og ikke gidder å sitte i flerfoldige timer så lasta jeg heller ned Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon live DVD. Og denne liveDVDen virka så jeg la inn ubuntu.. Men installasjonen har tydligvis ikke sett at jeg har Vista fra før, for nå får jeg ikke muligheten til å velge Vista i oppstart!

Vistapartisjonen er ikke slettet. Alt ligger der ennå.

Har en HP-recovery partisjon som skal aktiveres ved å trykke F11 i oppstart. Denne funker selvsagt ikke, og jeg har ikke fått brent ut en recoverydisk ennå. Veit at jeg kan bestille en fra HP, men det tar sikkert tid.

Hvordan kan jeg få starta Vista igjen?

Endret av convak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vel fare for at du må skaffe en recoverycd på en eller annen måte. i xp kunne man sette i en hvilken som helst xp-cd og velge rescue system eller noe. sikkert lignende i vista. så skaff en vistacd. kanskje folk vet mer om dette på windowsforumet.

Lenke til kommentar

Vil tro at det skal være nok å legge til en entry for Windows i configfila til grub, som vanligvis ligger under /boot/grub/menu.lst

Noe slikt som dette :

title Windows
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

(hd0,0) må endres til riktig disk/partisjon hvis det ikke stemmer, første tallet er nummer på den fysiske disken, andre tallet er nummeret på partisjonen.

Lenke til kommentar

I den guiden står det at du skal bruke "vi" som editor. Man kan si mye fint om vi, men den er nok mer effektiv til å skremme bort nybegynnere enn til å vise dem hvor bra linux kan være.

Bruk heller "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" for å få en grafisk editor.

Beklager på forhånd om du ikke er nybegynner, men en hardcore vi-hacker. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

et annet alternativ til vi er nano, som også er konsollbasert og funker hest!

Håper du koser deg i Ubuntu, selv om du hoppa rett på en BETA-versjon. Om han blir ødelagt, så ikke mist motet. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...