Gå til innhold

AMD 690G støtter ikke Vista64bit med >2gb ram?

FrodeNilsen

Anbefalte innlegg

Jeg bygger noen maskiner med Gigabyte GA-MA69G-S3H. Maskinene skal benytte WindowsXP 32bit, MCE 2005, ubuntu 32bit, og Vista Ultimate 64bit.

Maskinene benytter 1gb, 2gb, 4gb, eller 8gb ram.

Alt går som en drøm, inntil det installeres 4gb eller mer med Vista 64-bit. Da blir skjermen hvit etter kort tids bruk, og OSet kræsjer.

Etter mye leting har jeg ikke funnet ett eneste amd690g 4gb vista64bit system fra nettet. (Nettsøk får opp ett tonn med treff med XP viser 3gb når jeg putter inn 4gb)

Jeg har funnet noe underlig informasjon om at PCI kontrolleren i 690+600 settet ikke støtter 64-bit DMA fra to kilder, samt andre som har samme problem som meg, også med andre hovedkort.

Jeg blir ikke mindre mistenksom av at amd ikke viser sine nye hk med annet enn 32-bit vista.

Er dette en feil i hovedkort, CPU minnekontroller, eller chipsett?

Er det noen av dere som kjører Vista64bit med 4gb og AM2 prosessor?(minnekontroller)

Noen der ute som benytter SB600 Vista64bit med 4gb ram? (s939 eller AM2)

Vellykkede 690G vista64bit 4gb ram oppsett?

I verste fall har jeg fått ett parti defekte hk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hovedkortet støtter i følge Gigabyte opptil 16 GB ram, så kan jo ikke være der det stopper opp.

Vet ikke sikkert, men er det ikke noe med Vista 64bit og 4gb ram, at man må i BIOS å stille på noe?

Jeg lurer på hva som skal stilles på i bios når xp fungerer med 4gb men ikke Vista 64-bit? Memtest86 går som en sveitsisk klokke også.

Alt jeg trenger ett eksempel på 690G+sb600, 4gb ram eller mer, og Vista 64-bit. Finnes dette?

Jeg er lidderlig klar over hva Gigabyte skriver. De mener at BIOS F1 støtter 5200 x2 65nm CPUen, men det er feil. De mener at minnebrikkene jeg benytter er testet for hovedkortet, men de funker ikke med Vista. De er testet som som par på 4gb.

Lenke til kommentar

Hei, et merkelig problem dette!

690G-kort med 4 GB RAM er nok en uvanlig kombo ja - men det bør jo absolutt virke.

Ut i fra enkelte andre "rapporter" på nettet kan det se ut til at 690G har trøbbel med 4 GB minne og 64-bit Windows.

Spennende å høre fra andre med denne type erfaringer fra slike oppsett.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se når jeg leser rundt så er det ikke noen "selvfølge" at 4 GB ram automatisk fungerer, selv med Vista x64, uansett hovedkort/chipset. Mange må oppdatere Bios (og også kjøre Windows Update hvis clean-install av OS) etc.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=846912

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=845259

Jeg spurte om dette med 4GB vs. Vista x64 inne på Vista forumet, og fikk greie svar som belyser problemet enkelte har ang. dette.

Lurer på hvorfor noen ikke får Vista 64-bit til å virke sammen med 4GB ram, mens hos andre går det liksom helt greit. Måtte dere laste ned en patch/fix og/eller stille i BIOS, eller var det bare å smelle inn 4 gig og fyre opp Vista64 stabilt og uten problemer?

På softwaresiden:

- På noen oppsett vil du få BSOD om du installerer Vista x64 dersom det er mer enn 3GB RAM i oppsettet. En fix for dette er å installere Vista x64 med kun 2GB RAM "innabords" for så å smelle i de siste 2GB etter full install. I tillegg kan installasjon av Vista x64 på systemer med mer enn 3GB RAM føre til ekstremt treig installasjon. Samme metode fungerer her. Installér med 2GB, så smell i 4GB.

- På noen oppsett er ikke dette nok. På disse oppsettene kan det fortsatt bli BSOD under boot med 4GB RAM. Her har microsoft kommet med en liten patch.

Error message when you try to install Windows Vista on a computer that uses more than 3 GB of RAM: "STOP 0x0000000A"

Denne har fungert i 4 av 4 tilfeller for min del. Selv om det var BSOD under boot/desktop som var problemet (Ja, det var problemer med install også, men det kan midlertidig løses med å kun bruke 2GB uansett).

På hardwaresiden:

- En del hovedkort som i teorien skal støtte opp til 8GB RAM sliter i realiteten ofte om 3GB passeres. Denne barnesykdommen gjelder ofte nForce-kortene (650i, 680i). Intel sine chipsets har ofte bedre støtte.

- En midlertidig løsning (som jeg i begynnelsen måtte benytte meg av) er å underklokke RAM til 533-666MHz med "slække" timings for å holde alt stabilt.

- Etter hvert kom det en BIOS-oppdatering som gjorde at jeg nå kan kjøre alt på 800-900MHz med normale timings uten problemer.

- Vista er mer sensitiv enn XP til at hardwaren skal være 100% stabil. En overklokking som "fungerer" i XP vil ikke automatisk fungere i Vista. Spesielt virker det som om dette gjelder med store mengder RAM (Det er min erfaring, jeg har ingen statistikker å backe opp med).

- I ulike BIOS-er er det ulike instillinger for å "remappe" RAM over 3GB. Feil innstilling her kan føre til ustabiliteter.

Dette kan være noen av grunnene til at folk har ulike oppfatninger av Vista x64 og stabilitet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=803118&st=60

Lenke til kommentar

Svar til Hotbox

jeg startet en tråd på forumet til Anandtec, og 690G er godt omtalt der. Jeg poster derfor innholdet i min siste post fra det forumet, da det tar opp alle punktene du tar opp, og en vesentlig fix andre kan bruke. Jeg gidder ikke oversette dette, her er teksten:

AMD chipset 690G is most likely broken.

It does not support 64bit DMA under any mainstream OS. It does not work in real 64bit mode under Vista nor Linux. Windows XP PRO 64bit uses 32bit DMA.

All independent reports tell the same story, no indipendent users get their 690G systems to work with 64bit DMA. Vendors, on the other hand, digg their trenches claiming they cannot reproduce the issues, or that they have never heard of it before.

Based on a thread posted on anandtech forums, I have compiled the hardware used in systems reported not to work. More will be added, as I plan to test one or two more boards.

http://forums.anandtech.com/messageview.as...hreadid=2106008

There is nothing wrong with the hardware used, and the components are of high quality, not the one usually connected with incompability and instability.

The workarounds for Intel based systems does not help anything.

No patching works.

If you read user reviews posted on sites like Newegg, or search forums, you will find that the problem is widespread, but there is no fix.

Please note that AMD has not responded, even though I have been in direct contact with them.

If you know of a fix, or a working 690G system, please let me know. I know first hand of many that do not work, but none that does.

Hardware used in broken systems reported in the Anandtech thread

MB

---

6 different Gigabyte GA-MA69G-S3H

Asus M2A-VM HDMI

RAM

---

8 different 1gb sticks from kits: Crucial CT2KIT12864AA80E, Micron chips.

4 different 2gb sticks: Kingston KVR667D2N5/2G, Micron chips.

2 different 2gb sticks from kit: Kingston KVR667D2N5K2/4G, Qimonda chips

4 different 1gb sticks from kit: A-Data Vitesta Extreme DDR2-800

CPU

---

2 different AMD AM2 5000+ x2 65nm

2 different AMD AM2 3600+ x2 65nm

AMD AM2 6000+ x2 90nm

Harddrives

----------

3 different Samsung HM160JI 160gb s-ata

Western Digital WD1600BEVS 160GB s-ata

Western Difital WB800JB 80GB p-ata

Seagate 250 GB 7200.10 ST3250410AS s-ata

Seagate 320 GB 7200.10 ST3320620AS s-ata

Optical drive

-------------

Plextor PX-760A p-ata

3 different Nec 5170A p-ata

PSU

---

Seasonic S12-II 430W

2 different Silverstone ST30NF, one early, one resent.

Etasis EFN-560

GPU

---

X1900xt

x1950pro

x1300

6200le tc

onboard

BIOS

No vendor that I am aware of, have published a bios to fix the 64bit DMA issue.

The MBs used had updated BIOS.

There is no memoryremapping setting for any 690G board, as far as I know. I have not found this for any Asus, MSI, or Gigabyte board.

Drivers

Catalyst 7.2-7.10 fails.

OS and patches

Vista Ultimate 64bit Norwegian and Vista Home Premium 64bit used.

KB929777 v1 or v2 does not work.

Linux kernel developers reports that even if the chipset reports 64bit DMA for AHCI, it produces all sorts of IO errors in 64bit mode. Future kernels will force 32bit DMA.

Hacks

Lowering RAM speed does not help.

Increasing RAM voltage does not help.

Easy RAM timings does not help any.

Using MSconfig and limiting memory to 4096MB or less, forcing 32bit DMA under 64bit Vista works. A max of 3.3GB RAM available using this hack.

Til de som har overlevd denne oppramsingen, så er poenget her at det ikke er rapportet ett eneste 690G hovedkort som fungerer med 64bit DMA. Det samme kan IKKE sies om Intel eller Nvidia baserte hovedkort.

Underlig at ingen har hørt om ett fungerende oppsett, for å si det sånn. Ingen kan heller fortelle meg hvilken deler som skal fungere, eller hvordan systemet skal installeres for å fungere.

Jeg kommer til å teste flere hovedkort, men det finnes mange rapporter at MSI, Gigabyte, og ASUS kort heller ikke fungerer. Det rapporteres om feil på samtlige kort som selges i Norge, men det er jo lov å håpe...

Jeg har snakket med redaksjonen her på HW idag, og sent dem e-post, så jeg regner med at de kan klargjøre hva som foregår.

Man kan jo også lure på hva NDA gjør med pressen om dagen....

Lenke til kommentar

Hvis det er tilfelle at 690G chipset/>4GB RAM ikke fungerer sammen med Vista x64-bit må det vel kunne karakteriseres som en forbruker-skandale og ulovlig markedsføring. Utrolig at de kan holde på slik over så lang tid og tilsynelatene slippe unna med det? Hvor er alle "vaktbikkjene"? Det meste på nettet blir jo raskt avslørt hvis det er noe fanteri ute å går.

Frode; ser du har prøvd det meste for å finne ut av det, men bare for å være helt sikker; har du innstallert x64-bit driverne til 690g chipsetet? Ser at hos noen produsenter ligger disse på egen driver-cd, mens hos andre ligger de kanskje på samme cd som de andre hovedkortdriverne. (evt. prøve å innstalere Vista x64 med 2gb ram først, deretter innstalere x64-bit chipset driverne, før man går videre)

Jeg har snakket med redaksjonen her på HW idag, og sent dem e-post, så jeg regner med at de kan klargjøre hva som foregår.

Ja, hadde vært interessant om de hadde engasjert seg siden dette issue't vedgår mange brukere der ute.

Lenke til kommentar
Hvis det er tilfelle at 690G chipset/>4GB RAM ikke fungerer sammen med Vista x64-bit må det vel kunne karakteriseres som en forbruker-skandale og ulovlig markedsføring. Utrolig at de kan holde på slik over så lang tid og tilsynelatene slippe unna med det? Hvor er alle "vaktbikkjene"? Det meste på nettet blir jo raskt avslørt hvis det er noe fanteri ute å går.

Det hele er litt komisk. Jeg sitter her nå med ett MSI K9AG Neo2 Digital, og det virker så langt stabilt, med 4GB, men ikke 8GB. Det støtter ikke Cool´NQuiet, og når jeg har brynt meg litt mer på det så vil det ikke forundre meg om det dukker en overraskelse eller to.

ASUS og Gigabyte ATX kræsjer etter en til to runder med den innebyggede ytelsestesten i Vista. Det gjør ikke MSI kortet, så dette kortet er langt mer stabilt.

Frode; ser du har prøvd det meste for å finne ut av det, men bare for å være helt sikker; har du innstallert x64-bit driverne til 690g chipsetet? Ser at hos noen produsenter ligger disse på egen driver-cd, mens hos andre ligger de kanskje på samme cd som de andre hovedkortdriverne. (evt. prøve å innstalere Vista x64 med 2gb ram først, deretter innstalere x64-bit chipset driverne, før man går videre)

Alt er gjort etter boka. Med Gigabyte ATX kortet har jeg installert med 2gb, patchet, satt inn 2gb til. Jeg har installert med 4gb fra scratch, og har testet medfølgende drivere med begge disse metodene, samt installering med 2gb med catalyst 7.4 til 7.10. Selvfølgelig har jeg benyttet 64bit drivere.

Det er noen avvik mellom MSI og Gigabyte i BIOS. MSI benytter 64 mot Gigabyte 32 for PCI Latency timer.

Gigabyte får mindre artifakter med 64 i denne settingen, men blir ikke stabilt. Installasjonen som fungerer så langt med MSI, fungerer ikke på Gigabyte. Da har jeg skrudd av lyd, lan, og firewire til Gigabyte i BIOS. Cool´NQuiet fungerer derimot med Gigabyte.

Jeg har ett Gigabyte mATX liggende til testing også. Det vil si at jeg sitter med tre av totalt fem hovedkort med fire ramslotter, som er tilgjengelig i Norge. (ser bort fra nisje leverandører). Jeg fant samme problemet hos ASUS, men det kortet har jeg returnert. De to ASUS kortene som er tilgjengelige er nærmest identiske.

Jeg har mistanke om at MSI ikke er helt stabilt det heller. Tar gjerne imot tips til torturtesting under Vista 64bit.

Det ser i det minste lysere ut med MSI, men 8GB funker i hvertfall ikke.

Lenke til kommentar

Løsning!

Fungerer ikke med 4GB eller mer:

Asus M2A-VM HDMI mATX

Asus M2A-VM mATX

Gigabyte GA-MA69GM-S2H mATX

Gigabyte GA-MA69G-S3H ATX

Gigabyte GA-MA69G-S3H Fungerer ved å bruke

1. 4GB RAM

2. Definere manuelt antall kjerner i MSconfig

3. Definere 4096MB RAM eller mindre i MSconfig

Jeg har ikke testet dette på de tre andre kortene, men det funker trolig på dem. Det funker ikke med 8GB og MSconfig med hverken Gigabyte GA-MA69GM-S2H eller Gigabyte GA-MA69G-S3H.

Men så har vi:

---------------------------

MSI K9AG NEO2-Digital

---------------------------

Dette kortet støtter 4GB uten bruk av MSconfig. Det fullfører flere etterfølgende Vista opplevelses index tester. Jeg kjørte to stk prime i rundt 25min, uten problemer. 3Dmark06 ble fullført 2 ganger. Jeg tror dette er stabilt.

Så har vi 8GB. Uten bruk av MSconfig blir det krøll. Stripene er tilbake, og Vista tryner.

Ved å senke farten ett trinn og bruke MSconfig, blir plutselig alt stabilt. Vi snakker da om 690G, Vista 64-bit, og 8GB RAM.

Litt uvant å måtte starte fire stk. prime for å bruke opp alt minne. Dette gikk som en klokke i 10min.

3Dmark06 har fullført to ganger. 3Dmark01 har fullført en med default innstillinger, og en med alt på max med 1600*1200. Vista index testen gikk også 4-5 ganger etter hverandre.

Jeg kan nå bruke 8GB RAM istedenfor 2GB. Det blir en haug av kort i retur. Totalt returnerer jeg 7 kort.

Hvis du har ett kort av typen som ikke funker, ville jeg krevd heving av kjøpet, eller erstatning med dette MSI kortet. Oppfølgingen til AMD, ATI, og Gigabyte har vært en skandale i denne saken.

Det er noe uklart for meg hva MSconfig egentlig gjør, men det er opplagt noe galt med Vista også.

De færreste kjøper inn 8 hovedkort, 8stk 2GB brikker, 8stk 1GB brikker, 8 harddisker, etc. samt installerer Vista rundt 30 ganger, og graver rundt halve internett for å finne en løsning. Det triste er at leverandører, produsenter, og pressen ikke har hjulpet på noen måte. Drenering er det ordet jeg ville beskrive min opplevelse av deres behandling av problemet, og det er den diplomatiske versjonen.

Jeg håper HW kan sette søkelys på i det minste de tekniske aspektene, da problemene kommer med 4GB og Vista64bit, også for en rekke Intel maskiner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei jeg bruker: Gigabyte GA-MA69GM-S2H mATX og har nylig kjøpt meg 2gb ekstra minne i tillegg til de jeg hadde fra før så jeg totalt skulle få 4gb, jeg får bootet opp i vista x64 men da jeg skal åpne en install eller et spill blir skjermen svart og etter ca 30 sekunder kommer det da en bluescreen, og jeg må restarte PC-en.

Er detta da fordi hovedkortet mitt ikke kan bruke 4gb ram eller mer ? i så fall burde de ikke reklamere med at den skal kunne bruke opptil 16gb. Da har jeg jo kastet 700kr rett i søppla...

Jeg leste om at det var mange som tok en bios update og fikk det til og funke, men etter det jeg ser så har det kommet 2 bios updates etter den jeg har og ingen av dem gir støtte eller retter opp i noe RAM relatert, kun støtte for nye cpuer etc.

Så!, burde jeg da prøve og få solgt rammen? eller håpe på at det kommer en update av et slag som gjør at jeg kan få brukt alle brikkene.

(linker til rammen jeg bruker nedenfor:)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054

Lenke til kommentar

jeg kjører 64-bit vista og har ingen problemer

har 4GB DDR2 2x2GB OCZ gold xtc, raptor 74GB, MSI K9AGM2-FIH AMD 690G

max på alle hovedkort er 8GB, fordi det finnes ingen brikker større en 2GB ^^

så 2GB x 4 = 8GB

å ja, vi bruker fremdeles en ur gammel teknologi som pci og når du får striper med pci timeren så har det noe å si

og ja ikke si at det er bare AMD 690G, alle hovedkort fra NVIDIA, AMD, Intel sier at de støtter 16GB/8GB men det er ikke alltid riktig heller

men får håpe dere finner ut av det og alt blir bra, anbefaler dere å sende/ringe hovedkort produsenten også support hos ati/amd osv sån at dem får vite problemene, ser ut som det har noe med minnebussen og pci/pcie som har problemer, kan det være for lite spenning eller noe?

Endret av wiak
Lenke til kommentar

så 2GB x 4 = 8GB

Hyggelig å høre at det funker.

og ja ikke si at det er bare AMD 690G, alle hovedkort fra NVIDIA, AMD, Intel sier at de støtter 16GB/8GB men det er ikke alltid riktig heller

Sant nok. Men det er villedende reklame. Særdeles irriterende at leverandører ikke endrer markedsføring selv etter at de vet at informasjonen er gal.

men får håpe dere finner ut av det og alt blir bra, anbefaler dere å sende/ringe hovedkort produsenten også support hos ati/amd osv sån at dem får vite problemene, ser ut som det har noe med minnebussen og pci/pcie som har problemer, kan det være for lite spenning eller noe?

Har kontaktet Gigabyte.(ikke alene om det nei)

Har kontaktet leverandør.

Har kontaktet AMD.(ikke alene om det heller)

Har brukt forum aktivt.

Har søkt nettet etter løsninger.

Det er kun på forum det finnes hjelp, alt annet er bare helt dødt.

Hei jeg bruker: Gigabyte GA-MA69GM-S2H mATX og har nylig kjøpt meg 2gb ekstra minne i tillegg til de jeg hadde fra før så jeg totalt skulle få 4gb, jeg får bootet opp i vista x64 men da jeg skal åpne en install eller et spill blir skjermen svart og etter ca 30 sekunder kommer det da en bluescreen, og jeg må restarte PC-en.

Er detta da fordi hovedkortet mitt ikke kan bruke 4gb ram eller mer ? i så fall burde de ikke reklamere med at den skal kunne bruke opptil 16gb. Da har jeg jo kastet 700kr rett i søppla...

Jeg leste om at det var mange som tok en bios update og fikk det til og funke, men etter det jeg ser så har det kommet 2 bios updates etter den jeg har og ingen av dem gir støtte eller retter opp i noe RAM relatert, kun støtte for nye cpuer etc.

Så!, burde jeg da prøve og få solgt rammen? eller håpe på at det kommer en update av et slag som gjør at jeg kan få brukt alle brikkene.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054

Det går rykter om at det finnes en ny BIOS F3, ikke F3A, som skal løse problemet. Vista er mye gøyere med 4gb.

Lenke til kommentar

så 2GB x 4 = 8GB

Hyggelig å høre at det funker.

Sant nok. Men det er villedende reklame. Særdeles irriterende at leverandører ikke endrer markedsføring selv etter at de vet at informasjonen er gal.

Har kontaktet Gigabyte.(ikke alene om det nei)

Har kontaktet leverandør.

Har kontaktet AMD.(ikke alene om det heller)

Har brukt forum aktivt.

Har søkt nettet etter løsninger.

Det er kun på forum det finnes hjelp, alt annet er bare helt dødt.

<a href="http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054" target="_blank">http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054</a>

Det går rykter om at det finnes en ny BIOS F3, ikke F3A, som skal løse problemet. Vista er mye gøyere med 4gb.

vista med 4GB avslutter programene nesten med en gang i forhold til 2GB :)

og det må være noe med PCI og bios, fordi det var en gang jeg hadde et hovedkort med pci 2.1 men ikke fikk kjørt theater 550 pro tvkort, så fikk jeg ny bios og så funka det fint

så støtten hos gigabyte burde få seg en fin dask over fingrene på grunn av dine problemer

når dette skjer på mange hovedkort fra gigabyte så er det en bios med for høy/lav voltage på PCI vil jeg tru ja

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...