Gå til innhold

Jeg kan ikke en dritt om linux, hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Har en p4 1.7Ghz med 1Gb ram 120Gb hdd mm som jeg kunne tenke meg å sette opp som server.

For å utvide horisonten litt kunne jeg tenke meg en linux server.

Serveren skal brukes av hele familien til å lagre dokumenter mm.

Jeg kunne også tenke meg å bruke den til å distribuere programmer med.

Jeg har aldri satt opp linux, men er vel rimelig oppegående i windows verden.

Noen som kan fortelle meg hvor jeg skal begynne?

Endret av vetle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okay, ubuntu er satt opp på en av mine PC-er.

Neste n00b spørsmål.

Remote software:

Jeg vil sette opp boxen uten skjerm, mus og tastatur, for deretter å styre den remote fra en av xp\vista pcene mine.

hvilke remote sw kan jeg bruke mellom xp\vista og ubuntu?

takk for god hjelp så langt

edit: går dette bra?

Endret av vetle
Lenke til kommentar
okay, ubuntu er satt opp på en av mine PC-er.

Neste n00b spørsmål.

Remote software:

Jeg vil sette opp boxen uten skjerm, mus og tastatur, for deretter å styre den remote fra en av xp\vista pcene mine.

hvilke remote sw kan jeg bruke mellom xp\vista og ubuntu?

takk for god hjelp så langt

noMachineNX - genialt remote program for linux, med klient for windows.

Lenke til kommentar

Da har jeg knotet litt med ubuntu, og satt det opp med kubuntu (synes kubuntu var morsommere jeg)

Jeg styrer nå kubuntu boxen via vnc viewer og har det ikke så rent lite morsomt.

Nå tenkte jeg å sette opp file sharing på kubuntu.

Får da en feilmelding som sier "SMB and NFS servers are not installed on this machine, to enable this module the servers must be installed"

Har leita litt help.ubuntu.com men finner ikke noen guide som er enkel å forstå.

Husk at jeg fremdeles ikke kan en dritt om linux, skjønt det var latterlig enkelt å sette opp ubuntu

En annen ting, hvordan slår jeg av den "UAC" tingen som gjør at jeg må skrive inn passord hele tiden

takk for gode svar :)

Lenke til kommentar
for å slippe å skrive inn passord hele tiden kan du kjøre "sudo nano /etc/sudoers" og endre

%admin ALL = (ALL) ALL

til

%admin ALL = (ALL) NOPASSWD: ALL

Ctrl+O + Enter for å lagre, Ctrl+X for å avslutte nano

Som er noe alle ikke anbefaler, da det senker sikkerheten på systemet ditt betraktelig. Det er også for å passe på at du faktisk mener å gjøre det du prøver på - slik at du f.eks ikke klarer å endre skjermdriver uten å ville det.

Så sant du ikke skal installere et program, oppdatere eller gjøre store endringer som påvirker hele systemet, vil du ikke få opp "UAC"-boksen. (UAC-boksen på Windows en noe tull, de ber deg jo ikke taste passord engang)

Lenke til kommentar

Si at han av en eller annen grunn lager en bruker «guest» med passord «guest» eller i værste fall uten passord. Med det oppsettet som anbefales over, kan hvem som helst da logge seg inn med ssh eller telnet og:

sudo (kommando som sletter hele disken)

Og han/hun vil få lov til det.

Så IKKE gjør det der. Du vil vanligvis bare få se boksen når du installerer programmer (som ikke er så ofte) allikevel.

Lenke til kommentar

Selvsagt, men hvis du har en privat, stasjonær pc hjemme som kun du bruker gjør vel ikke dette noe. Er da ingenting som hindrer deg i å slette WINDOWS-mappen heller i XP? uansett, har du fysisk tilgang på maskinen kan du uansett få root-tilgang via recovery mode fra grub.

Så IKKE gjør det der. Du vil vanligvis bare få se boksen når du installerer programmer (som ikke er så ofte) allikevel.
eller hver gang du endrer en konfigurasjonsfil, scanner for trådløse nett, kjører harmløse kommandoer som fdisk -l eller har lyst til å bruke en ekstern skjem (nvidia-settings for de som bruker nvidia), for å ta noen eksempler. Dette er hvertfall ting jeg gjør temmelig ofte. Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Har leita litt help.ubuntu.com men finner ikke noen guide som er enkel å forstå.

Husk at jeg fremdeles ikke kan en dritt om linux, skjønt det var latterlig enkelt å sette opp ubuntu

Dette står godt forklart i server howto'en, du installerer samlepakken samba.

En annen ting, hvordan slår jeg av den "UAC" tingen som gjør at jeg må skrive inn passord hele tiden
Ikke slå den av, det er mitt råd. Hvis du absolutt vil kan du logge inn med brukernavn root etter å ha gitt root passord, fra terminal
sudo passwd

Sett log-in manageren til å tillate root log-in.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Du slipper selvsagt å scanner for trådløse nettverk som super user. fdisk ville jeg fortsatt å kjøre som superuser.

Om du vil kan du jo sette nvidia-settings (og andre relativt harmløse kommandoer) til suid root:

sudo chmod a+s /usr/bin/nvidia-settings

(Overdreven bruk er IKKE anbefalt).

Ellers vil du nok ikke klare å slette Windows-mappen i Windows XP nei, noen filer, men ikke hele. I Vista vil du få vanskeligheter med å slette noen ting i Windows-mappen, fordi maskinen stoler ikke lenger på deg.

Lenke til kommentar

Har fått til samba nå, uac lot jeg være på.

Må jeg ha NFS for å komme meg inn på et share fra en xp\vista maskin?

Jeg finner sharet via \\servername\share men jeg får ikke adgang til det.

Har sett rundt i samba og satt en del ting av og på, men jeg får ikke tilgang til sharet

Skulle jeg rote det fullstedig til så er det ikke krise, jeg bare reinstallerer. Er jo derfor jeg gjør dette, prøve å feile lissom :)

Takk for gode svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...