ways Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) har nettopp kjøpt meg mac, etter å ha brukt det en del på jobben. bruker osx nå frem til neste ubuntu kommer ut, for å se om det holder for meg (hadde ubuntu vært like stabil og grei som osx hadde det ikke vært noe tvil..). men det er noen ting som irriterer meg. lurer på om jeg bare har oversett noe: * installasjon av programmer om jeg laster ned og åpner et dmg kommer det opp et vindu med ikonet og instruksjon om at det skal trekkes til "programmer". i noen tilfeller er det en link til programmer i samme vindu, da er det ingen problem. men når den linken mangler må man åpne et finder-vindu. nå regnes vinduet som allerede er åpent som en findervindu, så man må bruke hurtigtaster eller toppmenyen for å finne "åpne nytt vindu". skal det være slik? * bsd-verktøyene er utdaterte (i forhold til GNUs) eks: cp -u finnes ikke. det er flere verktøy som "mangler" kjente og kjære opsjoner, men har dem ikke i hodet nå. går det ann å installere gnus verktøy? (dette er ikke ment som drittslenging, er ute etter løsning på problemene) edit: er fink løsning på siste del av problemene? noen som har prøvd det? Endret 11. oktober 2007 av ways Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Vel som andre operartivsystemer er det ikke alltid installasjonsprosessen er like tilrettelagt. Og noe så triviellt som en snarvei til application er da knapt verdt å nevne sammenlignet med å trenge å kompilere kode. Men om du vil slippe å åpne Finder for å dra det over. Bruk Quicksilver. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Du kan installere mye Open Source verktøy med Fink Commander: http://finkcommander.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Slik kan du løse problemet ditt med å innstallere programmer: Først åpner du Macintosh HD. Der finner du en mappen Programmer. Den mappen drar du så ned i docken ved siden av papirkurven. Dermed kan du innstallere programmer med å bare legge programmene dine ned i mappen som ligger i docken. Du kan også høyreklikke på mappen og få frem alle programmene dine på en veldig praktisk måte: Lenke til kommentar
ways Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 kompilering av kode-kommentaren var upassende. i ubuntu har man nå click-n-run eller hva du vil kalle getdeb.net. har ikke kompilert noe der på lenge. osx betaler man masse penger for. forventer litt mer da. men nok om det. takk for svar. den siste var vel egentlig den som høres smartest ut. men jeg synes det er litt rart å forklare det til en venninne av meg som også kjøpte mac nylig, når man hører så mye om osx' brukervennlighet. hadde bare alle brukt installeren med snarvei i samme vindu.. batteritiden er forresten veldig behagelig på macbook'en. nytt problem har forøvrig dukket opp: x11 vil ikke installeres fordi "nyere programvare eksisterer" gimp vil ikke starte fordi x11 mangler err.tiff Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) kompilering av kode-kommentaren var upassende. i ubuntu har man nå click-n-run eller hva du vil kalle getdeb.net. har ikke kompilert noe der på lenge. osx betaler man masse penger for. forventer litt mer da. men nok om det.Vel ikke alle prosjekter eller oppdaterte programvarer finner man hos getdeb, så kompilering og andre tungvindte installasjonsprosesser er en ikke kvitt. Jeg skylder ikke på distribusjon X når jeg må kompilere kildekode eller gjøre ting som jeg opplever litt tungvint i linux, jeg tar heller kontakt med utvikleren(e). Verktøyene for å lage gode installere er der, og om utviklere ikke drar nytte av dem for å gjøre det slik at noen slipper å åpne finder, bruke noen sekunder i Quicksilver eller lage en snarvei til mappen i docken så er det vel å gi dem en e-post om saken. Det virker som et ubetydelig problem, men ta heller kontakt med utviklere av programmene om disse småtingene er til stor bry. Endret 12. oktober 2007 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå