Gå til innhold

hva mener du om dødsstraff?


Anbefalte innlegg

hei

 

jeg skriver en oppgave om dødsstraff, og lurer på hva dere mener om dette.

 

i usa praktiserer 38 av 50 stater dødsstraff, og frem til 2005 var det lov å henrette en persom som var under 18 år når han begikk forbrytelsen, selv om usa har undertegnet menneskerettighetserklæringen. (noen som vet om det har vært avsteming for/ imot dødsstraff i usa?)

 

er det riktig å ta et menneskes liv fordi han/ hun har gjordt det?

Endret av vaffel1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
okey! så ikke den, jeg... men noen som vet om det har vært avsteminig for eller mot dødsstraff i USA?

Dette tar jeg rett fra hukommelsen, men mener å ha lest at en spørreundersøkelse - uten at jeg klarer å være mer spesifikk, har vist at rundt 60% av innbyggerne i USA støtter dødsstraff. Selv stadig færre "støtter" bruk dødsstraff i straffesystemet, så er de fleste amerikanere likevel for dødsstraff.

 

Forbrytere ned til 16 år kan, i USA, bli dømt til døden. Likevel har ingen under 18 år blitt henrettet i "senere tid".

 

Selv tror jeg at dødsstraff er et forbigående "fenomen" i USA. Det vil ikke overraske meg om høyesterett en gang i fremtiden faller på avgjørelsen at dødsstraff faller inn under "cruel and unusual punishment" og dermed er grunnlovsstridig.

 

Forøvrig, hvis du skal slenge rundt med litt statistikk så burde du oppgi kilden til undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...