V-by Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hoy. Har satt opp en printserver på en server som har fungert som en filserver + div. Serveren skal nå bare stå å dele skrivere, slik at elever kan logge seg på serveren, og trykke på skriveren, slik at den installeres på pc-en. Men. serveren er passordbeskyttet, og pc-ene står ikke i noe domene. Er det noen instillinger som gjør at hvem som helst kan skrive "\\servernavn" i kjør, og så komme rett inn til det som er delt, uten at man trenger å skrive passord? Lenke til kommentar
karakas Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Om det er Windows PC-er og server, så er vel løsningen å opprette brukere på serveren som er samme som elevene bruker på pc'ene. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Du tenker vel slik at alle elevene da må være innmeldt i et domene, men det er de ikke. Jeg vet jeg kan legge til skriverne på serveren, og bruke leg til skriver fra server opplegget, det går slik det er nå, men det er så utrolig mange "dumme" elever, og vil helst ha det så enkelt som mulig. hehe Lenke til kommentar
skille Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ta en titt her: How to enable null session shares on a Windows 2000-based computer http://support.microsoft.com/kb/289655 -Trond Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Skjønner igrunn godt hvorfor de vil ha det så enkelt som mulig, kan være tungvindt i lengden og hente fram skriveren manuelt. Hvorfor har dere ikke satt opp et domene? Og deretter laget AD brukere, så laget et .bat script som henter fram skriverne ved oppstart, så slipper elevene/brukerne gjøre noe. Evt legge skrivern inn i en printserver? Lenke til kommentar
karakas Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Du tenker vel slik at alle elevene da må være innmeldt i et domene, men det er de ikke. Jeg vet jeg kan legge til skriverne på serveren, og bruke leg til skriver fra server opplegget, det går slik det er nå, men det er så utrolig mange "dumme" elever, og vil helst ha det så enkelt som mulig. hehe Trenger ikke noe domene, har ihvertfall ikke det her hjemme, jeg har en filserver, same to htpcer som henter filmer fra serveren, i starten så hadde jeg bare administrator-kontoen på serveren, og da måtte jeg stadigvekk skrive inn bruker og passord for å se filmer som lå på serveren. Har senere lagt inn en bruker som har samme navn og passord på serveren som jeg bruker på HTPCene, så nå trenger jeg ikke taste inn bruker og passord andre ganger enn når jeg logger på HTPCene. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Den delen blir vel litt vanskelig, når det er rundt 200+/- pc-er som skal ha tilgang, og elevene selv bestemmer brukernavn og passord Men har fått ordnet det nå, Melder serveren inn i et domene, som alle elvene har en bruker på, De må logge inn, men bruker samme brukernavn, og passord de bruker for å få tilgang til nett og fronter. Dette domenet, er sentralt for hele fylket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå