Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skal montere komplett annlegg i bilen

Anbefalte innlegg

Nettop kjøpt meg en bil som ble levert med et ganske simpelt lydanlegg etter min oppfatning. Anlegget bestod av 4 høytale + cd spiller og forsterker. Etter lyden å bedømme så var ikke lyden svak, den var heller dårlig og uten noen form for bass. Hva kan gjøres for at lyden skal bli bedre? sette inn en sub? Lurer også på hvilken sub som kan passe? Jeg vet for eksempel ikke hvor mye watt forsterkeren min er på? Hvordan kan jeg finne det ut uten at jeg har papirene på den?

Finnes det noen guide som tar for seg hvordan man setter opp et bilstereoanlegg trinn for trinn og forklarer valg av utstyr osv? Vil si at jeg er en ganske teknisk anlagt person (har gått elektrolinjen osv) men biltereo har jeg aldri vært borti før :(

edit: Var ute i bilen og studerte litt. Fant da ut at det kommer lyd ut av hele 8 høytalere som hendholdsvis sitter i dashbordet (2 stk) nede på framdørene( 1 på hver side), nede på bakdørene(1 på hver side), og to stykker i hattehyllen. Høytalerene som sitter i hattehyllen er av merket pioneer 390 w 4 ohm. De andre høytalerene må jeg sikkert sktu av for å lese på.

Studerte også forsterkeren. Den var av merket JBL. Sto forøvrig ikke oppgitt hvor mye watt denne var på.

Endret av s¤p¤1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det anbefales å bruke litt penger på noen bra høyttalere foran i bilen, og ikke bruke noe bak... Plaseringen av høyttalerene er også viktig for å få riktig lydbilde...

Se på forsterkeren om det står noe mer enn bare jbl... står ofte en typebetegnelse også.

Regner igrunn med at forsterkeren er litt liten til sub, men det finnes rimelige og bra monoforsterkere å få tak i....

Finn ut hvor store høyttalere du har plass til foran, og hvor mye du vil bruke på stereo til bilen, så kan jeg sette opp et forslag til deg ;)

Lenke til kommentar
Det du har i dashn og i framdørene hører sikkert sammen? Diskant og mellomtone?Tipper du kommer langt med en sub og kanskj egen forsterker til den.
Utdyp litt :p kan godt være at de hører sammen ja. Hvilken sub trenger jeg og hvorfor må denne eventuelt ha egen forsterker?
Det anbefales å bruke litt penger på noen bra høyttalere foran i bilen, og ikke bruke noe bak... Plaseringen av høyttalerene er også viktig for å få riktig lydbilde...Se på forsterkeren om det står noe mer enn bare jbl... står ofte en typebetegnelse også.Regner igrunn med at forsterkeren er litt liten til sub, men det finnes rimelige og bra monoforsterkere å få tak i....Finn ut hvor store høyttalere du har plass til foran, og hvor mye du vil bruke på stereo til bilen, så kan jeg sette opp et forslag til deg ;)
Det er jo allerde høytalere foran. 4 stk :p spørsmålet er bare om disse duger. Utover dette kan jeg vel bruke et par tusen på anlegg.
Lenke til kommentar
Er mulig de duger til ditt bruk, men du bør ha forsterker på dem, og høypassdeling på 80-100hz...

En RE12 sub koster 598,- og en soundmagus x1500 forsterker koster rundt 1400,- da får du mye for pengene... www.morel.no ha RE12...

Takker for svar, men som jeg spurte om i førsteposten: Finnes det noen guider til hvordan man monterer et stereoanlegg til bilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...