citronen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei Følgene av den franske revolusjon i norge - kan noen forklare meg det? Norge sto på sida med danmark, som igjen støtta opprøret i frankriket - og etter tapet ble vi gitt i "gave" til sverige. - har fått med meg at det har spilt en viktig rolle i forminga av den norske grunnloven. Haggbard! Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Var ratt prinisippene om likhet, frihet og brorskap det væ. Lenke til kommentar
spissmusa Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 ser dette er en gammel post, men temaet er interessant. følgene av den franske revolusjonen ble for norge sin del grunnloven fra 1814. jeg annser den som det viktikste av de hendelser som kan spores direkte fra revolusjonen i frankrike. "solgt" til sverige ble vi etter napoleonskrigene fordi danmark var på parti med napoleon etter det britiske flåteranet, som egentlig ikke ga dem så mye valg. napoleon tapte jo som vi vet. sverige derimot, etter en del vingling var på de andres side og dekket dermed bord sammen med seierherrene. det som er interresant her, er at det var egentlig finnland som var mest interessant for sverige, men de forsto at de ikke hadde sjans mot russland, som jo også ble allierte mot napoleon, ergo enda vanskeligere. mye av det som foregikk var selvfølgelig politisk spill. men, det er klart, uten den franske revolusjon så hadde det sikkert ikke blitt noen napoleon som keiser, ergo hadde norge mest sannsynlig fortsatt, i alle fall en del lenger, å være under danskt styre. Lenke til kommentar
hlkksj Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Følgene av den franske revolusjonen ? Inndirekte nederlaget i napoleonskrigene, joda, og avståelsen av Norge til Sverige. Men viktigere var idene, tankene om en nasjons uavhengighet, folkesuvrenitetsprinippet. Dette ledet til løsrivingsforsøket in 1814, og ikke minst til at Norge fikk en demokratisk grunnlov, bygd nettopp på mange av idealene fra den franske revolusjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå