Alastor Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg sa det var farlig å leve, akkurat som du sa det var farlig med tungesplitting. Vi presenterte en ca like god kilde på det - jeg "ingen", du "vg.no, mininotis, uten begrunnelse eller forskningsresultater". Kan vi nå diskutere videre? Mange takk. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Begrunn, kom med kilde, fordi i mine øyne er er splitting av tunge, en splitt uansett. Kilde. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Skal og nevnes at når det kommer til bodymods er bmezine en av de sikreste kildene du får tak i. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 se følgendelink Og hvis dere ikke gidder å lese hele artikkelen, her er utdrag fra den, forøvrig vil jeg si at dette er en seriøs artikkel, der man har spurt leger om deres mening om denne prosedyren: "Tongue splitting is just that: splitting the tongue into two independent parts. The result looks much like a serpent's tongue and is supposed to enhance the tongue's dexterity. Risks involved include excessive bleeding, infection, nerve damage, swelling and permanent speech impediment." "A split tongue may impair the normal chewing and food movement functions of the tongue and possibly result in a permanent lisp or slurred speech. No one knows what the long-term health effects may be." The Michigan Dental Association supports a ban on tongue splitting Zoutendam a oral surgeon says "Infection is the most common complication because the mouth contains millions of bacteria. Swelling is inevitable, but if it gets bad enough, a swollen tongue can block the airway and lead to suffocation. Mouth jewelry itself can be swallowed or chip teeth, and uncontrollable bleeding or blood poisoning can result if a blood vessel is cut" "And once split, the tongue may never grow back together. Total repair would involve surgery to sew the muscle back together" Er det fortsatt noen som vil si at dette er en ufarlig prosedyre. For all del, gjør hva dere vil med kroppen deres- jeg prøver bare å gi et råd- basert på evidensbasert medisin. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Det kan nevnes at mange leger ikke har snøring når det kommer til sånt da. Ja, såklart er det farer ved å splitte tunga. Men er det sannsynlig at man dævver om det gjøres safe? Nei. Leger er ofte ganske fordomsfulle. Som en gang jeg kom med en betent piercing og fikk beskjed om å ta den ut. Ta den ut, ta den ut, ta den ut. I alle dager? Da vil betennelsen bare kapsle seg inne i huden. Jeg skiftet lege. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Vanligvis har jeg ikke fordommer mot folk, men: dette er blodharry. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Det kan nevnes at mange leger ikke har snøring når det kommer til sånt da. Ja, såklart er det farer ved å splitte tunga. Men er det sannsynlig at man dævver om det gjøres safe? Nei. Leger er ofte ganske fordomsfulle. Som en gang jeg kom med en betent piercing og fikk beskjed om å ta den ut. Ta den ut, ta den ut, ta den ut. I alle dager? Da vil betennelsen bare kapsle seg inne i huden. Jeg skiftet lege. Jeg sier ikke at man dør om man splitter tunga, det sier ikke den artikkelen heller(tydeligvis har du ikke tatt tid til å lese den, og er ergo like fordomsfull som den legen du mente var fordomsfull), men det er altså komplikasjoner som kan oppstå. Det er det eneste jeg prøver å få frem. Når det kommer til kilden du viste til. Ehh, du kan ikke vise til en kilde som selv driver og utfører prosedyren selv. Du må se på forskningsartikler- slik den jeg har henvist til. Har du hørt om begrepet KILDEKRITIKK? Det handler om å være kritisk til hvor du har hentet informasjonen fra, noe du ikke har gjort. Ergo er kilden din null verdt. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Ja, jeg vil fortsatt si at det er en relativt ufarlig prosedyre. Selvsagt kan man ødelegge noe, mange tror jo at en øyebrynspiercing kan ødelegge synet ditt. Tannleger vil si at du ikke skal ta piercing i leppen eller tungen, fordi de er overbevist om at det vil ødelegge tennene dine. Jeg har hatt leppering i over et år i midten av leppen og i snart to år ute i kanten, og tennene mine har ingen slitasjeskader. Dette er rett og slett relativt. Det er en risk man løper, men man risikerer og å få livmorhalsbetennelse når man bruker p-piller, man risikerer at damen blir gravid fordi kondomet sprekker når man bruker kondom. Ser du hvor jeg vil hen? Det er omtrent like stor risk for at du skal få problemer med taleevnen og bevegelsen av tungen på grunn av å splitte den (hvis du gjør det riktig, selvsagt) som det er for at du skal få livmorhalsbetennelse tre ganger på rad på grunn av p-pillene dine. Helt seriøst, dette har mye med legers uvitenhet og fordommer rundt bodymods å gjøre. Selvsagt vil de fortelle deg det verste som kan skje. Dette er åpenbart fordommer du deler med dem, ergo vi er fundamentalt uenige her. Det eneste jeg vil si til denne siden din er at jeg ser ikke noe snakk med folk som faktisk har gjort dette, kun hypotetiske ting. Jeg har venner med splittede tunger, ganske langt opp og, noen av dem. Ingen av dem snakker unormalt eller er døde enda. Så, jeg snakker av erfaring, du finner en hypotetisk side med anti-bodymodpropaganda. Jeg ville stolt mer på erfaringer enn hypoteser any day of the week. EDIT: Vil bare legge til en liten ting. En forskningsside? Det er da å ta VELDIG hardt i. Dette er en rent hypotetisk side der de tar frem de aller verste tingene som kan skje. Tar du piercing i tungen KAN den hypotetisk sett hovne opp og kvele deg mens du sover. EDIT2: Du burde forresten ikke snakke om kildekritikk etter å ha lagt ut den artikkelen der.. :\ Endret 22. oktober 2007 av Eplefe Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 ikke hypoteser, men forskning. Du er like fordomsfull, som disse påståtte fordomsfulle legene du nevner. Det jeg prøver å få til er at trådstarter skal forstå at dette er en alvorlig prosedyre, og ikke bare bare. Hva han kommer til å gjøre til slutt er hans valg ene og alene, jeg vil bare at han skal få riktig kunnskap, slik at han basert ut i fra det kan ta det rette valget. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Jeg sier ikke at man dør om man splitter tunga, det sier ikke den artikkelen heller(tydeligvis har du ikke tatt tid til å lese den, og er ergo like fordomsfull som den legen du mente var fordomsfull), men det er altså komplikasjoner som kan oppstå. Det er det eneste jeg prøver å få frem. Når det kommer til kilden du viste til. Ehh, du kan ikke vise til en kilde som selv driver og utfører prosedyren selv. Du må se på forskningsartikler- slik den jeg har henvist til. Har du hørt om begrepet KILDEKRITIKK? Det handler om å være kritisk til hvor du har hentet informasjonen fra, noe du ikke har gjort. Ergo er kilden din null verdt. Vent litt - sier du at så lenge man ikke tenker "kanskje denne kildene er teit, neida, den er nok fin den", så er en kilde null verdt? Og sier du at man ikke kan stole på det et sykehus sier om en operasjon? (Ang det med kilde fra noen som gjør samme inngrep de skriver om). Jeg har ikke sett en eneste forskningsartikkel fra deg, jeg har sett 2 avisartikler. ikke hypoteser, men forskning. Du er like fordomsfull, som disse påståtte fordomsfulle legene du nevner. Det jeg prøver å få til er at trådstarter skal forstå at dette er en alvorlig prosedyre, og ikke bare bare. Hva han kommer til å gjøre til slutt er hans valg ene og alene, jeg vil bare at han skal få riktig kunnskap, slik at han basert ut i fra det kan ta det rette valget. Er vel ikke så smart å gjøre det der! Skjønner meg ikke på folk som spontant kommer på en dum ide, og så skal de gjennomføre den ideen uten å ha tenkt over konsekvensene. Tror virkelig ikke at du har tenkt nøye gjennom dette, og nå da mange fraråder deg til å gjennomføre dette- burde det vel gi deg et hint, om hva du burde gjøre, eller hva? Du ville kun gi han kunnskap, sa du? Og la han ta valget selv? Endret 22. oktober 2007 av Alastor Lenke til kommentar
medlem-130744 Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Det er mye fakta og kunskap inn i bildet her ser jeg. Litt synd på den som åpner munden uten og vite helt hva man snakker om Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Så langt er den eneste som har fåfengt forsøkt å argumentere elendig uten kunnskap er vel Sonja. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Så langt er den eneste som har fåfengt forsøkt å argumentere elendig uten kunnskap er vel Sonja. Snakk for deg selv. Hva med deg, som ikke har klart å vise til en eneste troverdig kilde. Dine argumenter begynner å grense mot personangrep, og dette tolker jeg som at du har gått tom for saklige argumenter. Det samme kan sies om Alastor. Selvfølgelig vil jeg at trådstarter skal ta valget selv, det er viktig at han får input fra noen som kan presentere et kritisk og nyansert syn. Dere kommer med utsagn som"det er farlig å leve også", "legen min er så fordomsfull" "jeg har bare hatt så mange gode erfaringer- aldri noe negativt" FULLSTENDIG UNYANSERTE! Jeg leste nettopp en forskningsartilkkel av phD Tim Bressman, han sier at selv om den språklige evnen ikke blir så veldig mye på virket, vil denne prosedyren medføre stor risiko for infalamasjon, infeksjon, og skade på blodtilførende arterier og også skade på nerver. Her er et utdrag av artikkelen hans: Conclusion The tongue split operation has high risks for inflammation, dehiscence, infection and injury to supplying nerves or arteries. It is certainly not to be recommended, Og slutt nå og kom med grunnløse påstander at jeg ikke har satt meg godt nok inn i saken. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Du har jo åpenbart ikke satt deg inn i saken. Stor risk for inflammasjon er det i en bruskpiercing og. Og i et åpent sår. Hvordan forhindrer du det? Man tar vare på det. Skal man ta en piercing eller splitte tungen, ta en scarification eller lignende, så skal man ta godt vare på det og behandle det som man får beskjed om. Selvsagt, om man splitter tungen ferdig (sett at man tar det i flere omganger) og så går rett hjem og gir dama oralsex, drikker en halvflaske sprit og kjederøyker resten av kvelden, så får man jo hva man har i vente. Etterbehandling har mer å si enn du virker til å tro. EDIT: Dessuten så har jeg primørkilder, jeg har mennesker med erfaringer. Og i mine (og ganske mange andre sine øyne) så teller det veldig mye mer enn to random forskningsartikler. Endret 22. oktober 2007 av Eplefe Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Eplefe: Hvordan forklarer du skade på nerve og arterier? Oralsex så mye du vil, men når du har mistet følelsen i tunga- er det ikke mye å rope hurra for. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Nå tviler jeg på at fyren har planer om å sitte og slikke på en skalpell foran speilet hjemme. De aller fleste som utfører så drastiske bodymods har GOD kontroll på den menneskelige anatomien. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Nå tviler jeg på at fyren har planer om å sitte og slikke på en skalpell foran speilet hjemme. De aller fleste som utfører så drastiske bodymods har GOD kontroll på den menneskelige anatomien. "de aller fleste"- ja det er betryggende å høre. Kan dere ikke bare innrømme at det foreligger komplikasjoner ved denne prosedyren, og at man derfor ikke bør ta så lett på det. Jeg prøver å vise trådstarter alle sider ved denne saken, skjønner ikke hvorfor dere er så kritiske til det. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Nå må ikke du glemme at hele denne diskusjonen faktisk eskalerte av at du viste null kunnskap med hintet til at det ikke var "smart" av ham å gjøre det. De aller fleste, ja, det finnes alltid idioter der ute som gjør ting de ikke har peiling på. Det finnes tattovører som bruker utstyret flere ganger, det finnes piercere som ikke steriliserer smykker, det finnes leger som ikke bruker sterilt utstyr.. Disse er svært sjeldne i Norge, men de finnes. Lenke til kommentar
Raste Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Haha, så mye dere diskuterer a:P Går det ikke ann å bli enige? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. oktober 2007 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2007 Er man fundamentalt uenige så er det vanskelig å komme til en enighet. There is no cure for ignorance. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg