osoerebo Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei! Jeg vurderer og kjøpe et HD video kamera når jeg skal til Las Vegas i November. Det jeg egentlig lurer på er dette med PAL og NTSC. Er det slik at video kameraer som selges i USA bruker NTSC standarden? Er det dumt å kjøpe det der borte da ettersom vi bruker PAL her hjemme? Eller er det mulig å bytte mellom PAL og NTSC på nye video kameraer? Øystein Lenke til kommentar
Isbjørnen Knut Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hvis ikke jeg tar helt feil, gjelder dette ikke hos HD kameraer. HD er HD uansett, mens det er med SD dette er en faktor. Hvilket kamera tenker du på? Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 SD? Er det SD minnebrikke du mener? Hva er det som kan være problemet der? Har egentlig ikke bestemt meg for et spesiellt kamera enda, men jeg har alltid hatt Sony og vert veldig fornøyd med det så jeg tror det kommer til å bli Sony denne gangen også. Jeg vil uansett kjøpe et som bruker MiniDV kassetter. Lenke til kommentar
Isbjørnen Knut Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 SD er Standard Definition, samme som HD er High Def. Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Så da er det ingenting jeg trenger å ta hensyn til dersom jeg kjøper et HD videokamera i USA? Lenke til kommentar
Isbjørnen Knut Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg ville ikke tro det, bortsett fra garanti osv. Men du kunne jeg søkt litt rundt på forumet her. Skal være noen tråder som handler om det samme. Lenke til kommentar
pvp Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 HD er HD som det sies, men pass på at laderen for batteriet kan kjøre på vår "strøm", altså 220V (USA har 110V). Nyere typer kan kjøre på begge nett og det er ikke vanskelig å få tak i adaptere uannsett så dette blir kanskje ikke noe godt råd uannsett ... Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Hei!Jeg vurderer og kjøpe et HD video kamera når jeg skal til Las Vegas i November. Det jeg egentlig lurer på er dette med PAL og NTSC. Er det slik at video kameraer som selges i USA bruker NTSC standarden? Er det dumt å kjøpe det der borte da ettersom vi bruker PAL her hjemme? Eller er det mulig å bytte mellom PAL og NTSC på nye video kameraer? Øystein ja også HD kamera fra USA bruker NTSC, men kun på de analoge utgangene, og man kan som regel ikke switche. det du får via feks HDMI/DVI er et digitalt signal hvor eneste forskjell US vs EURO er at de amerikanske har en annen framerate. dette er kun et problem dersom du trenger å mikse opptak med andre som ikke har US kamera eller du vil sende opptaket ditt på norsk "eter". konvertering av video mellom ulike framerates vil gi noe dårligere kvalitet. det verste med å kjøpe i usa er at du ikke dekkes av kjøpsloven. på et kamera med mye mekanikk, feks tapebaserte eller dvd ville jeg nok hatt den i ryggen. minnekortkamera er nok tryggest sånn. men med dagens dollarkurs så er det i mange tilfelle ikke så mye å lure på - mange modeller får du jo for halve prisen... Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 stemplar, takk for et bra svar Jeg spiller veldig ofte av videoer direkte på TV'en og ettersom jeg har en gammel TV så kan det altså by på problemer. Driver også og redigerer endel på PC-en og brenner ut på DVD. Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å bruke gamle og nye videoer i samme prosjekt. Hovedgrunnen til at jeg vil gå over til et HD kamera er jo kvaliteten, men viss jeg må konvertere til europeisk framerate og tape kvalitet så er jo ikke det noe kult. Jeg får noen timer i amsterdam når jeg reiser over dammen, så kanskje jeg kan kjøpe et kamera der istedenfor. Da vil jeg jo få en europeisk versjon. Får jeg refundert momsen så kan jeg fort spare 3.000 på et slikt kamera. Så får jeg heller satse på at det ikke blir ødelagt med det første Kjøpte det forrige kameraet mitt i London og da fikk jeg med et europeisk garantibevis som også gjaldt i Norge. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hovedgrunnen til at jeg vil gå over til et HD kamera er jo kvaliteten, men viss jeg må konvertere til europeisk framerate og tape kvalitet så er jo ikke det noe kult. misforstå meg ikke - med et godt redigeringsprogram er det ikke snakk om noen dramatisk forverring - du vil kun se det på en hd skjerm og du må vite hva du skal se etter, det spørs hvor perfeksjonistisk du er. (jeg har en tendens til å irritere meg over slike ting). i ditt tilfelle hvor du vil mikse med SD og se det på en eldre tv vil er det ikke sikkert du vil se forskjell. us kamera vil i de aller aller fleste tilfelle fungere ok i norge, det er først og fremst kjøpsloven som er problemet slik jeg ser det. mange ser slik på det: om du får et kamera til halv pris og det ryker dobbelt så fort, kan du jo i fremtiden legge i samme sum på en ny usa tur og få med de teknologiske forbedringene som da har skjedd... men det er verre å finne gode deals i butikk i usa - da ville jeg nesten satset på å få levert til hotellet fra en anerkjent internettsjappe. Jeg får noen timer i amsterdam når jeg reiser over dammen, så kanskje jeg kan kjøpe et kamera der istedenfor. Da vil jeg jo få en europeisk versjon. Får jeg refundert momsen så kan jeg fort spare 3.000 på et slikt kamera. Så får jeg heller satse på at det ikke blir ødelagt med det første Kjøpte det forrige kameraet mitt i London og da fikk jeg med et europeisk garantibevis som også gjaldt i Norge. schiphol er dessverre ikke hva det var en gang prismessig - tenkte å kjøpe hd kamera der i sommer men da jeg kom dit så jeg raskt at feks sony hc7 var langt billigere i nettbutikkene i norge... man får vel ikke refundert noe fra en "tax free" butikk på en flyplass? Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 schiphol er dessverre ikke hva det var en gang prismessig - tenkte å kjøpe hd kamera der i sommer men da jeg kom dit så jeg raskt at feks sony hc7 var langt billigere i nettbutikkene i norge... man får vel ikke refundertnoe fra en "tax free" butikk på en flyplass? Nei, det gjør du vel ikke, men jeg har så god tid der at jeg tenkte å ta en tur inn til byen. Lenke til kommentar
Ferking Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Hei. Har kjøpt HD-kameraet Canon HV20 for et par måneder siden i USA. Den har fått best kritikker av de siste HD-kameraene i så å si samtlige "forbruker-kamera tester". Se f.eks. på www.camcorderinfo.com Sendte etter europeisk versjon (framerate på 25 bilder per sekund) på www.bhphotovideo.com/. De har også en god del andre europeiske modeller der også, du får se hva du vil ha. Jeg kjøpte med world wide guarantee. (Du får world wide guarantee på alle kameraer så lenge de ikke er grey-market. Referer supertilbud på elkjøp med f.eks. en "e" etter vanlig modellnavn.) Vennlig hilsen Bjarte Endret 14. oktober 2007 av Ferking Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Ble det noe billigere da etter at du hadde betalt moms for å få det inn i Norge? Jeg kjøpte med world wide guarantee. (Du får world wide guarantee på alle kameraer så lenge de ikke er grey-market. Referer supertilbud på elkjøp med f.eks. en "e" etter vanlig modellnavn.) Dette står på sidene deres: Video equipment sold by B&H Photo & Video designed to record video in the European (PAL) format is only available in the US as grey market and as such does not include a factory authorized warranty. Alle PAL kameraene er jo tydeligvis grey-market. Hvordan fikk du da kjøpe world wide guarantee? Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Du kan jo bestille PAL versjon på f.eks. Amazon og sende det til hotellet eller der du bor. Du vil spare ca 3000 på dette kamera i hvertfall: http://www.amazon.com/Sony-HDR-HC7E-Defini...911&sr=1-21 Lenke til kommentar
osoerebo Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Det skal jeg absolutt vurdere Lenke til kommentar
sjurs Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Heisann! Jeg vurderer også sterkt å kjøpe HD-kamera i USA i november. Har prøvd å finne ut litt omkring dette, men vært tildels vanskelig å skaffe seg info om kompabilitet etc. Derfor slo jeg vel tanken litt fra meg, selvom det er rundt 4000 kr å spare på det kameraet jeg har sett ut (Panasonic HDC-SD5) (bruker SD-minnekort) Men denne tråden var svært interessant, og gjorde vel at jeg igjen lurer på om jeg burde kjøpe i USA. Etpar spm: Har det egentlig noe å si at det er forskjellig framerate i USA/Europa? (30p vs 25p såvidt jeg har skjønt) Vil det gjøre seg utslag i bildekvalitet e.l. Er det ene bedre enn det andre? Jeg skjønte at det kunne spille en rolle hvis man mikser med annet videostoff, men jeg kommer til å bruke dette helt plain. Foreløpig finnes det jo knapt noen AVCHD-redigeringsprogram heller (krever også ekstrem data-kraft), så jeg ser vel for meg at mye kommer til å bli vist "rått" det/de første året/årene. Så skjønner jeg at jeg evnt må ha en adapter til strømmen, og at garantien evnt ikke gjelder (ser dere dette siste som et stort problem?). Men utenom dette - er det noen problemer knyttet til å kjøpe HD-videokamera fra USA? Det største problemet jeg nesten sitter igjen med er hvordan jeg skal kjøpe det i USA. Ser en anbefaler nettbutikk siden det er få vanlige butikker der. Stemmer dette? jeg skal evnt kjøpe kameraet i Chicago, noen som vet om noen elektrobutikker der, eller generelle elektrobutikker i USA? Og hva med nettbutikker - hvilke anbefales? Jeg sjekka linken over her til amazon.com, men når jeg søkte på panasonic-kameraet var det etpar svært negative brukererfaringer om amazon.com. Dessuten står det under "availability" at shipping tar 1-2 måneder - det nytter ikke for meg..... Vet noen noe om hvor lang tid det vanligvis tar å sende til en adresse i USA hvis man bestiller på amerikansk nettbutikk? Ble litt langt det her, men er takknemlig for alle svar!! Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Har lest andre steder i forumet at det er forskjell på HD-kameraer i USA og Europa. Det er ikke bare spenningen som har forskjellig verdi, men også frekvensen i strømnettet, som igjen brukes til all signalbehandling. I USA går denne opp med 60Hz, mens i Europa har vi 50Hz. Tror derfor heller på at det er lurere å gjøre som Ferking. Gå på den Amerikanske nettsiden han refererte til og søk på PAL-kameraer, og kjøp heller et slikt. Lenke til kommentar
sjurs Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Har lest andre steder i forumet at det er forskjell på HD-kameraer i USA og Europa. Det er ikke bare spenningen som har forskjellig verdi, men også frekvensen i strømnettet, som igjen brukes til all signalbehandling. I USA går denne opp med 60Hz, mens i Europa har vi 50Hz. Tror derfor heller på at det er lurere å gjøre som Ferking. Gå på den Amerikanske nettsiden han refererte til og søk på PAL-kameraer, og kjøp heller et slikt. Da er det altså nok en ting man må ta med i betraktning? Hva sier dere andre - er dette med 60 vs 50 Hz et problem? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Har lest andre steder i forumet at det er forskjell på HD-kameraer i USA og Europa. Det er ikke bare spenningen som har forskjellig verdi, men også frekvensen i strømnettet, som igjen brukes til all signalbehandling. I USA går denne opp med 60Hz, mens i Europa har vi 50Hz. Tror derfor heller på at det er lurere å gjøre som Ferking. Gå på den Amerikanske nettsiden han refererte til og søk på PAL-kameraer, og kjøp heller et slikt. internt i kameraet bruker de likestrøm så der er det neppe forskjell. HD kamera er nok 100% like også i innmaten, eneste forskjell er at de amerikanske lagrer filmen med 60/30 framerate og at de analoge utgangene sender ntsc istedet for pal. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Har det egentlig noe å si at det er forskjellig framerate i USA/Europa? (30p vs 25p såvidt jeg har skjønt) dersom du ikke skal mikse opptak verken nå eller i fremtiden nei. noen vil faktisk foretrekke us versjon siden den høyere frameraten vil takle bevegelser bedre, mens andre mer nostalgiske vil like pal fordi du kan komme svært nær 24fps (framerate for gammeldags film) uten å gjøre "pull down". (frame rate konvertering som ofte medfører forringelse). Vil det gjøre seg utslag i bildekvalitet e.l. Er det ene bedre enn det andre? nei bildekvaliteten for råmateriale er helt sammenliknbar. Så skjønner jeg at jeg evnt må ha en adapter til strømmen, og at garantien evnt ikke gjelder (ser dere dette siste som et stort problem?). garanti ser ihvertfall jeg som et potensielt problem. du er aldri garantert at ting virker når du pakker det ut av boksen. og er du da kun på ferie så må du bruke tid og energi på å fikse det. men det er helt klart en sjanse det kan være verdt å ta, mest sannsynlig vil det jo virke, og du sparer mange tusen. kjøper man et helelektronisk kamera uten mekanikk overhodet i usa er nok det det tryggeste mht hele levetiden. Men utenom dette - er det noen problemer knyttet til å kjøpe HD-videokamera fra USA? ikke noe vesentlig mer så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå