Gå til innhold

Kombinere sykling og vekttrening


Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig en ihuga terrengsyklist, som også sykler en del landevei. I sommer var jeg ute pga skade etter et fall i en alpinbakke (på sykkel) som ga meg en skade i en muskel i benet (som resulterte i blodpropp for å gjøre alt perfekt) og et brestet ribbein som gjorde at å løfte vekter var smertefullt. Så det har blitt lite trening i år - og nå er jeg tilbake. Men føler meg i en dårligere form enn på mange år.

 

Det jeg har startet med her er en relativt rolig opparbeidelse av kondis og styrke. Men lurer på om jeg motarbeider meg selv eller ikke:

 

Mandag - 1h Spinning

Tirsdag - Bryst (benk, skrå med manualer og kabler, mage (kabel, situps, rotasjon)

Onsdag - 1h Spinning (lettere time)

Torsdag - Biceps (curl og kabel i runde to), triceps (liggende på rygg på benk, kabel i runde to), skuldre (stang over hode, nedtrekk i runde to)

Fredag - 1h Spinning

 

Lør / søn - sykkeltur om været tillater.

 

Nå deltar jeg i sykkelløp (som mosjonist) om sommeren, og er egentlig sykling som er hovedinteressen mtp trening. Men trenger styrke i overkropp også, derav styrketrening.

 

Når det kommer til kosthold så er det havregrøt kokt på melk med et raspet eple og kanel i (ingen sukker), brød med tunfisk eller salat til lunch, pasta/ris -middag og eple på kvelden. Drikker en del te (uten sukker) ellers. Ingen utskeielser foruten druer og kanskje en mango o.l. i helgene. Kan hende jeg tar et glass hvitvin på kvelden.

 

Så er det noen som har tips til meg her. Bør jeg variere noe fra uke til uke? når det kommer til styrke så kjører jeg en periode med medium antall repitisjoner (sånn 5-7) og så når jeg slutter få framgang så går jeg over til å trene med mindre vekt og mange repitisjoner og gradvis jobbe oppover til jeg prøver meg på mer kilo og mindre rep igjen.

 

Jeg er for øyeblikket 83 kg, når jeg kun drev med sykling var jeg nede i 68. og jeg er 183 høy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg akkurat en trenings-guru, men er det ikke lurt å ha noen restitusjonsdager også?

Fint at du tenker på kosthold, men hvis du trener så mye så kan du sikkert ha sukker på havregrøten uten at det skader :) Liker også at du trener overkropp i tillegg til sykling. Driver med spinning og styrketrening selv. Spinning på mandag og fredag, styrke på onsdag. Ser mange som trener helt feil (enten bare spinning hver dag) eller kun overkropp. De ser litt rare ut anatomisk sett.

 

Uansett, lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg akkurat en trenings-guru, men er det ikke lurt å ha noen restitusjonsdager også?

Fint at du tenker på kosthold, men hvis du trener så mye så kan du sikkert ha sukker på havregrøten uten at det skader :) Liker også at du trener overkropp i tillegg til sykling. Driver med spinning og styrketrening selv. Spinning på mandag og fredag, styrke på onsdag. Ser mange som trener helt feil (enten bare spinning hver dag) eller kun overkropp. De ser litt rare ut anatomisk sett.

 

Uansett, lykke til :thumbup:

 

For å si det slik, jeg merker på spinningen at jeg har trent armene dagen før - når man står og tråkker så kjenner jeg styrken i armene ikke er hva det var.

 

Det er et pluss å være så lett som mulig når man sykler konkurranser, men når man er som meg og liker både landevei og terreng - både sti og mer hårete bakker - da gjør ikke litt overkropp-styrke noe. Skal love du er ganske sliten i armene etter å ha kjørt ned alpinbakke eller grove fjellstier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...