JFTech Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 OT: Er det noen som vet hvordan X48 kommer til å bli? Workstation specs på den? eventuelt hvilket brikkesett vil få det? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 OT: Er det noen som vet hvordan X48 kommer til å bli? Workstation specs på den? eventuelt hvilket brikkesett vil få det? Håper da inderlig at i det minste X48 får workstation klassifisering fra Intel, slik at vi får en verdig etterfølger til 975X. For X38 er i hvert fall ikke det... Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hmm, det virka som om at asus sparar overklokkere for den tiden dei bruka for å modde kortet. SJekk spenninga! 2,35V til CPU, 3,4V til ram osv.! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hovedfokuset til X48 er jo å lansere en ennå mer ekstrem FSB med 1666Mhz. Jeg vet ikke om det nødvendigvis behøver å peke mot en Workstation klassifisering. Men i det store og det hele tror jeg vi nå ikke lenger kan se på chipsett alene som et kvalitetstempel, men at man også må være bevist og evt. velge Intel hovedkort til Intel chipsett for å komme nær workstation klassifisering. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hovedfokuset til X48 er jo å lansere en ennå mer ekstrem FSB med 1666Mhz. Jeg vet ikke om det nødvendigvis behøver å peke mot en Workstation klassifisering. Men i det store og det hele tror jeg vi nå ikke lenger kan se på chipsett alene som et kvalitetstempel, men at man også må være bevist og evt. velge Intel hovedkort til Intel chipsett for å komme nær workstation klassifisering. Eller hovedkort fra Supermicro. Uansett, er man ute etter et hovedkort som oppfyller de strengeste kriteriene for kvalitet, må man gå etter hvert enkelt hovedkort i sømmene for å se om det virkelig holder den kvaliteten man er ute etter. Det er slitsomt, men gir resultater. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Supermicro er notert Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Nå har også Supermicro kommet med sitt alternativ basert på X38. Kortet heter C2SBX og er basert på X38, med 2x PCI-E x16 og PCI-X 133/100 MHz, 2x PCI samt en PCI-E x1 port. Det er svært få detaljer om hovedkortet enda, men kortet retter seg helt klart inn mot bruk i en arbeidsstasjon. Bilde av kortet finnes under: Edit: kortet benytter DDR3. Edit edit: spec's er nå tilgjengelig her. Og vi har en vinner. Dette hovedkortet frister faktisk ganske mye, med PCI-E Gbps fra Intel . Edit edit edit: kortet ser også ut til å offisielt støtte S775 Xeon CPU. Edit edit edit edit: jeg håper virkelig at hw.no kommer med en test av dette hovedkortet. Endret 12. oktober 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Et slikt kort, bare med X48 brikkesett skal nok jeg anskaffe Blir nok Supermicro, Intel eller DFi, da disse alltid oser kvalitet i alle ledd. Håper bare på en "patch/fix/crack/hack" slik at vi kan benytte oss av SLi på disse kortene.. Hvis ikke blir det nok 2x Radeon HD2950Pro @ Crossfire og ikke 2x 8800GT @ SLi som jeg hadde planlagt. Har alltid vært trofast mot nVidia og GeForce, men etter å ha blitt nokså skuffet over mitt nForce680i hovedkort, og nå null offisiell støtte for SLi til X38. Så velger jeg heller et dønn stabilt X48 hovedkort og heller 2x Radeon i Crossfire, enn 2x GeForce i SLi. nVidia skyter seg selv i foten hvis de ikke gir offisiell støtte for SLi til Intel og X38/X48 brikkesettene. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Et slikt kort, bare med X48 brikkesett skal nok jeg anskaffe Blir nok Supermicro, Intel eller DFi, da disse alltid oser kvalitet i alle ledd. Håper bare på en "patch/fix/crack/hack" slik at vi kan benytte oss av SLi på disse kortene.. Nå har også X38 blitt klassifisert som et workstation-chipset. Så det er håp likevel. Håper mer på en crack som muliggjør bruk av PCI-E x16 portene til andre ting enn skjermkort. Intel kommer snart med sitt X38 "Bonetrail". Men Supermicro sitt kort ser mer interessant ut. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Fant en interessant test av et P35 basert hovedkort, med fokus på kompatibilitet med GNU/Linux og Solaris. Kortet så ut til å fungere sømløst med både GNU/Linux og siste versjon av Solaris 10, nemlig Solaris 10 8/07. Dette lover svært godt for X38/X48 baserte hovedkort, særlig kort fra f.eks. Intel og Supermicro. Solaris 10 har nå fått AHCI-støtte, noe som hjelper betraktelig på SATA-støtten, og sørsiden ICH9R vil ikke by på problemer. Det betyr at de som vil ta i bruk siste skrik på hardware-fronten vil ha mer å velge mellom enn bare Windows. Som man kan lese av testen, var det nettopp nettverkskontrolleren fra Realtek som bød på visse problemer, men de lot seg visstnok løse. Dette problemet ville man antakeligvis ikke sett hvis nettverkskontrolleren hadde kommet fra Intel eller Broadcom. Lenke til kommentar
JFTech Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Nå har også X38 blitt klassifisert som et workstation-chipset. Så det er håp likevel. Håper mer på en crack som muliggjør bruk av PCI-E x16 portene til andre ting enn skjermkort. Intel kommer snart med sitt X38 "Bonetrail". Men Supermicro sitt kort ser mer interessant ut. Det Supermicro kortet så absolut helt sjef ut til mitt bruk, men venter å ser hva Intel kommer med. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Sjå der ja, et fint kort. (visuelt i det minste). Spartansk og solid utførelse uten #påmontert laboratorium med pipes og rare radiatorer#, samtidig som det holder litt over medium etter specs. slik jeg ser det. Det kommer sikkert flerre gode kandidater, slik at testbenken kunne lastes med? Det blir nevnt "nemlig solaris 10 8/07" . Husker ikke versjon som jeg prøvde[jo det var solaris 10 (kun installasjons fase)]. Er det store forandringer? Endret 12. oktober 2007 av wiberos Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Det Supermicro kortet så absolut helt sjef ut til mitt bruk, men venter å ser hva Intel kommer med. Intel kommer med sitt X38 "Bonetrail", etterfølgeren til 975X "Bad Axe 2". Her har ikke Intel vært flinke nok til å utnytte plassen på kortet i forhold til Supermicro sitt C2SBX, som vist under. Men jeg er spent på å se etterfølgeren til Intel Workstation Board S975XBX2. Her kan vi kanskje se litt forskjell. Men hvis det kortet ser helt likt ut, er nok Supermicro C2SBX uansett et bedre valg. Og Supermicro er meget strenge med hva slags komponenter de setter på kortene. Lenke til kommentar
JFTech Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Intel kommer med sitt X38 "Bonetrail", etterfølgeren til 975X "Bad Axe 2". Her har ikke Intel vært flinke nok til å utnytte plassen på kortet i forhold til Supermicro sitt C2SBX, som vist under.Men jeg er spent på å se etterfølgeren til Intel Workstation Board S975XBX2. Her kan vi kanskje se litt forskjell. Men hvis det kortet ser helt likt ut, er nok Supermicro C2SBX uansett et bedre valg. Og Supermicro er meget strenge med hva slags komponenter de setter på kortene. Pris på disse kortene? Prisen på 4GB DDR3 minne er i alle fall stiv nok. Endret 15. oktober 2007 av JFTech Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Pris på disse kortene? Prisen på 4GB DDR3 minne er i alle fall stiv nok. Nei, har ikke sett noen priser enda. Men de kortene blir sikkert ikke billige. Supermicro er ikke noe billigmerke, og det er ikke Intel heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå