Gå til innhold

Trådløs fra meg til naboen? Hvordan fungerer det?

Shoo

Anbefalte innlegg

Naboen har tenkt å låne "en bit" av nettet mitt fremover, men nå er det sånn at han har trådløs nettverkskort og det har ikke jeg. Jeg benytter meg av nettverkskabel for å koble til routern min. Hvordan er det dette fungerer? Hvordan vet jeg om nettverkskortet mitt som jeg har nå, støtter trådløs nettverk da? Eller er det kanskje best å grave ned enkel nettverkskabel fra meg til naboen?

Hvis jeg skal gå for router og nytt trådløsnettverkskort, hvilken alternativer er rimeligst/best da?

Endret av Shoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah. Beklager, men glemte å si at jeg IKKE har trådløs router...

Så det vil da si at trådløs router er alt jeg trenger, ja? Fordi jeg kobler gjerne kabeln til routern, hvis det er det som må til. Så om jeg skaffer meg trådløs router, så kan han koble seg til nettet mitt og jeg plugger bare kabeln i den trådløese routern, ja?

Lenke til kommentar

Igjen, beklager for dårlig informasjon. Synd at selv en moderator rakk å se den dårlige informasjonen... Vet om regler for emnetitler, men av en eller annen grunn så fant jeg ikke på noe bedre å sette det der og da, dessverre. Allikevel, tar ansvar jeg og jeg beklager for dårlig informasjon.

Uansett... Fra meg til nabohuset/vinduet (hvor PC-en hans skal være) er det vel omtrent 7-10m gjennom luftveien. Vurderer ganske enkelt å 'grave ned kabel'... Kanskje det er beste løsning, eller?

Lenke til kommentar

Da skaffet jeg meg Linksys til et par hundrings.

Men så lurer naboen min på det med strålinger da... Han spør om det er mulig å 'skru ned frekvenses' for å unngå stråling... Uh... Noen synspunkter på det..?

Lenke til kommentar

Men så lurer naboen min på det med strålinger da... Han spør om det er mulig å 'skru ned frekvenses' for å unngå stråling... Uh... Noen synspunkter på det..?

Strålingen er vel bare noen tusen ganger større på mobiltelefonen (eller var det hundre?), så du får be ham flytte til Ulan Bator hvis han vil unngå stråling.

Lenke til kommentar

Strålingen er vel bare noen tusen ganger større på mobiltelefonen (eller var det hundre?), så du får be ham flytte til Ulan Bator hvis han vil unngå stråling.

Har bedt han gjøre det...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

2 simple spørsmål:

1: Er det sånn at når jeg kjøper rutern, så må jeg kjøpe nettverkskort som støtter rutern itillegg, ja?

2: På produktbeskrivelsen i prisguiden så står det: LINKSYS Wireless-G Broadband Router 54 Mbps 802.11g, WPA, QoS, 4P switch, Linux (WRT54GL) - Det betyr vel ikke at denne rutern er kun for Linux-brukere, eller?

Lenke til kommentar
2 simple spørsmål:

1: Er det sånn at når jeg kjøper rutern, så må jeg kjøpe nettverkskort som støtter rutern itillegg, ja?

Nei, jeg har til gode å se et nettverkskort som ikke fungerer godt med denne routeren. Dette er en av de aller mest solgte routerne på markedet, den funker med det aller meste (hvis ikke alt).
2: På produktbeskrivelsen i prisguiden så står det: LINKSYS Wireless-G Broadband Router 54 Mbps 802.11g, WPA, QoS, 4P switch, Linux (WRT54GL) - Det betyr vel ikke at denne rutern er kun for Linux-brukere, eller?
Det betyr at du kan installere linux på den, Linksys har åpnet spesifikasjoner og kildekoden til firmware, hvilket betyr at du kan bruke den til mye mer enn det den opprinnelige firmwaren omfatter. Faktisk får du funksjonalitet som normalt er forbeholdt mye dyrere enteprise routere. Såvidt jeg vet har alle routere firmware basert på enten BSD eller linux, men få av dem har åpnet firmwaren sin.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du må sette WRT54GL opp i klient modus, og så legger du inn SSID (navnet han har gitt nettet sitt) til hans nettverk. Det er vel MAC adressen til routeren din han må legge inn. Bare få ham til å åpne opp slik at du får koblet deg på en gang, så ser han MAC adressen din hos seg.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Du må sette WRT54GL opp i klient modus, og så legger du inn SSID (navnet han har gitt nettet sitt) til hans nettverk. Det er vel MAC adressen til routeren din han må legge inn. Bare få ham til å åpne opp slik at du får koblet deg på en gang, så ser han MAC adressen din hos seg.

Hva er det han må åpne opp..? Uh... Har fulgt instruksjoner hos portforward.com om hvordan man legger inn egen SSID og sharekey. Har gjort det. Og jeg har også lagt inn hans MAC-adresser. Men jeg skjønner ikke hva du mener med at han må åpne opp... åpne opp hva da?

Lenke til kommentar

Beklager, tråden var så gammel at jeg glemte utgangspunktet. Er det fortsatt sslik som beskrevet i første post, så er det vel han som skal koble seg til din router (i svaret mitt over trodde jeg du skulle koble deg til hans trådløse nett med din router). Isåfall holder det vel å legge inn passord som du deler med han, så slipper du å styre med MAC adresser, du kan koble deg til med ledning som vanlig.

Lenke til kommentar
Beklager, tråden var så gammel at jeg glemte utgangspunktet. Er det fortsatt sslik som beskrevet i første post, så er det vel han som skal koble seg til din router (i svaret mitt over trodde jeg du skulle koble deg til hans trådløse nett med din router). Isåfall holder det vel å legge inn passord som du deler med han, så slipper du å styre med MAC adresser, du kan koble deg til med ledning som vanlig.

Ah. Vel, saken er at jeg har konfigurert min Linksys router slik som fortalt @ portforward.com. Har lagt inn MAC-adressene hans, satt opp SSID og sharekey. Han har PC-en her hos meg, men han finner allikevel ikke nettverket mitt når han prøver å søke etter nettverk... Hvordan er det han skal finne nettverket mitt da..? Han har trådløsbrytern slått på og routern fungerer som det skal, men han finner ikke nettverket mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...