Gå til innhold

Strømforsyning, bytte kondensator?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig brent en 5-15 V strømforsyning. Jeg åpna opp og fant ut at det var en sånn liten keramisk kondensator som hadde blitt grilla.

Det jeg lurer på er om det er så enkelt som å bytte kondensator, eller om det er noen andre komponenter som har skyld i dette? Og kan noen si meg hva tallet frampå kondensatorn betyr?

Endret av Bjonnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var det du gjorde da du "brant" den? Byttet du polariteten eller koblet fra feil side?

Dersom spolene i trafoen fortsatt er OK så er det bare å bytte kondensatoren.

Tallet på kondensatoren (f.eks 100uf) står for hvor mange farad kondensatoren er (i eksempelet 100 mikrofarad), altså hvor stor ladekapasitet den har. Kan vel sammenlignes med Ah på et batteri.

Ofte står også spenningsområdet påstemplet.

Husk at enkelte kondensatorer er polarisert, den er da merket med minustegn på den ene siden. Katodebeinet (-) er også kortere enn anodebeinet (+).

Lenke til kommentar

Keramiske kondensatorer er har ikke polaritetsretning og kan derfor settes inn begge veier. Men det er meget trolig at det er mer en kondensatoren som har gått dukken. Det er et forholdsvis kjent problem med kondensatorer av dårlig kvalitet, også kjeramiske som står som filter på inngangen. Når slike komponenter ryker tar de ofte med seg andre i grava. Det er dog lett og forholdsvis billig å finne ut om bytte til en ny en vil få strømforskyning på beina igjen. Størrelsen/type keramsik kondensatoer kan vi på forumet hjelpe deg med å dekode. De sier noe om størrelsen i picofarad pF eks. 103 = 10*10^3=10nF, om spenningen de tåler eks. 1000V og type materiale de er laget av eks. X7R.

space

Lenke til kommentar
Hva var det du gjorde da du "brant" den? Byttet du polariteten eller koblet fra feil side?

Dersom spolene i trafoen fortsatt er OK så er det bare å bytte kondensatoren.

Tallet på kondensatoren (f.eks 100uf) står for hvor mange farad kondensatoren er (i eksempelet 100 mikrofarad), altså hvor stor ladekapasitet den har. Kan vel sammenlignes med Ah på et batteri.

Ofte står også spenningsområdet påstemplet.

Husk at enkelte kondensatorer er polarisert, den er da merket med minustegn på den ene siden. Katodebeinet (-) er også kortere enn anodebeinet (+).

Jeg brukte strømforsyninga til å drive et lite 12V kjøleskap, men det dro nok for mye strøm og forsyninga ble alt for varm. Tilslutt så funka den ikke lenger. Jeg lot den stå å kjøle seg, men da jeg prøvde å skru på igjen så tok det rett og slett fyr inni den.

En opplysning til:

Når jeg studerte inni så var det en sikring som var gått, men hvorfor hindret ikke den kondensatoren å brenne opp?

Lenke til kommentar
En opplysning til:

Når jeg studerte inni så var det en sikring som var gått, men hvorfor hindret ikke den kondensatoren å brenne opp?

Kan jo hende sikringen var akkurat på grensen til å gå når kondisene "brant". Det er masse å ta hensyn til når en lager en strømfosyning (det var prosjektet jeg haddde v07). En liten økonomisk avgjørelse er nok til å drepe hele skiten. Dersom det er valg en billig type kondis med samme verdi vil den ikke nødvendig vis være like god.

Lenke til kommentar

Sikringer lages i forskjellige varianter og kan vell sånn generelt sett deles inn i tre varianter; trege, middels og raske.

De er også forskjellige ettersom hvor mye strøm som kan gå gjennom seg før de takker for seg.

Kansje var sikringen i strømforsyningen din en treg sikring og/eller en for stor (kapasitet i strøm) sikring.

Lenke til kommentar
Sikker på at det er kondensatoren, og ikke en MOV? Disse ligner, og en MOV pleier og ryke før kondensatorene(det er det den skal gjøre).

Kan du vise meg en? Prøvde å søke på elfa, men kom bare opp en IC...

Uansett så var den lik som denne (bare utseende)

Lenke til kommentar

De er veldig like, men en MOV er en av de første komponentene i kresten etter strøm-intaket.

P8172978.jpg

Den lille gule kompoentet du ser på det bildet, er en MOV. Denne kan være flere farger, og så være montert på kretskortet. Den står i pralell med inngangsfasene, som en av de første komponentene i kretsen.

Lenke til kommentar

MOV, Metall Oksid Varistor. Jobben til denne varistoren er å kutte vekk uregelmessige peaks i spenningen. Hvis spenningen brått øker, motvirker komponentet dette, og gjør spenningen "nøytral".

Det er samme prinsippet som brukes i støydempene headset.

En slik varistor er akkurat det samme komponentet som vi finner i overspenningsvern. Hvis strømforsyningen har dette komponentet, skal du i teorien ikke trenge et overspenningsvern tilkoblet strømforsyningen. Så klart har et overspeninngsvern ofte andre funksjoner også, så man bør ikke stole på dette ene komponentet i strømforsyningen 100 %.

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg har noe slikt, 230 volten går nemlig rett inn på trafoen.

post-135660-1192632542_thumb.jpg

post-135660-1192632386_thumb.jpg

Noe uklart, men går vel ann å se hvilke komponenter det er der.

Så ikke flere svidde komponenter enn den keramiske kondensatoren. Har forresten fjernet den fra kortet (rød ring).

Hvilken bokstav brukes på printkort for slike varistorer? (Med tanke på at det står C8 der den svidde komponenten var.)

Endret av Bjonnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...