Gå til innhold

Nybegynner, trenger tips ^^

Anbefalte innlegg

Vel, ikke direkte nybegynner, men trenger noen råd =)

Altså, jeg trener styrke, med manual, vektstang (Ikke benkpress, har ikke utstyr til det) og en sånn stang som man bøyer, vet ikke hva den heter. Men, uansett, her er spørsmålene mine:

1. Protein, hvilken produkt burde jeg anskaffe for å få maksimalt ut av treningen min?

2. Hvilket kosthold burde jeg holde meg til?

3. Hva bør jeg ha i meg for å få mer energi? (Tar ginseng, rosenrot og vitamin-mix daglig, trenger jeg mer? Hva med mat for ekstra energi? Noen spesielle matprodukter?)

4. Noen andre tips til hvordan jeg skal få mest ut av treningsøktene mine?

5. Hva med noen proteintilskudd som binder vann i kroppen, noen som vet om det?

Ekstra info:

Jeg er 18 år.

er Ca 1.80 høy (litt mindre)

Veier : ca 65kg

Har en BMI på 20.1 i følge en BMI kalkulator

Setter uhyre stor pris på hjelpen jeg får =)

Endret av xThorx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Protein er mye smak og behag, stort sett alt der ute er ganske decent. Selv holder jeg meg unna stuff med aspartam som sweetner, både fordi jeg ikke liker smaken og hjernesvulstnoia :p. Liker godt Whey etellerannet med sucralose fra proteinfabrikken.

2. Få i deg nok karbs og protein. Havregryn i alle former er jo en vinner, for litt ekstra protein i måltider funker tunfisk til det meste. Ellers kan man jo stort sett spise det man vil så lenge du ikke er pro-bodybuilder wannabe.

3. Omega-3, enten det er møllers eller selolje er jo å anbefale. Kreatin hjelper jo også en del på løftene, selv holder jeg meg til monohydrat.

4. Sov nok. Spis flere ganger om dagen. Varier øvelser. Tren sammen med noen. The usual ;)

Lenke til kommentar
1. Protein er mye smak og behag, stort sett alt der ute er ganske decent. Selv holder jeg meg unna stuff med aspartam som sweetner, både fordi jeg ikke liker smaken og hjernesvulstnoia :p. Liker godt Whey etellerannet med sucralose fra proteinfabrikken.

2. Få i deg nok karbs og protein. Havregryn i alle former er jo en vinner, for litt ekstra protein i måltider funker tunfisk til det meste. Ellers kan man jo stort sett spise det man vil så lenge du ikke er pro-bodybuilder wannabe.

3. Omega-3, enten det er møllers eller selolje er jo å anbefale. Kreatin hjelper jo også en del på løftene, selv holder jeg meg til monohydrat.

4. Sov nok. Spis flere ganger om dagen. Varier øvelser. Tren sammen med noen. The usual ;)

Takk for svar ;)

Jeg glemte å nevne at jeg har i meg sel-olje og, så det er en mindre ting å tenke på ;)

Jeg skal ta en titt innom Protein-fabrikken å se meg omkring ^^

Skal også se å få handlet litt havregryn :p

Sove nok er jeg ikke flink til, legger meg for sent, men det må jeg ordne :p

Oh, og jeg hæler ikke å trene med andre, burde egentlig få mer motivasjon av det, men føler meg ikke behagelig når jeg trener framfor andre, rare saker. Presterer heller ikke like bra når jeg er rundt andre

Hmm, kunne ikke tenke deg å legge ut en link med et produkt uten Aspartam da? ^^

Jeg blir paranoid av sånne ting jeg også, her for en stund siden leste jeg om testikkelkreft og ble livredd med en gang, haha xD

Lenke til kommentar

araziel sier stortsett det meste.

Er du kresen på smak så bør du prøve ferdigblandet proteinshake. Vanilje fra Maximize eller Multipower holder jeg meg til. Men du får også i sjokolade, jordbær og banan. Multipower får du kjøpt over grensa til ca 200-230 norske kr for 12 stk(0,5l). Koster rundt 40kr for flaska skal du kjøpe det på treningssenter. En flaske etter trening holder.

Er veldig mye snakk om tunfisk, rå egg uten plommer og at du kan ikke unne deg noe innenfor matveien. Du får finne ut hvor dedikert du er, og treninga er ikke bortkastet om du spiser "usunn" mat iblant. Det viktigste er stortsett at du får i deg nok næring og får du ikke nok protein igjennom maten så drikker du en proteindrikk.

Selv trener jeg veldig mye, men alikevel spiser jeg aldri tunfisk, rå egg eller uten plomme eller lignende. Ihvertfall når du er nybegynner så er det teit å ha den mest stricte kostholdet da selve treninga vil utgjøre klart mest av resultater. Pass på at du spiser nok om du skal legge på deg samtidig som du tilføyer nok vitaminer og mineraler.

Jeg ligger sånn midt på tre når det kommer til å spise sunt, men samtidig har jeg hatt større framgang enn flere av kamerater som har kjørt ett skikkelig dedikert kosthold. Jeg tror ikke det er så veldig sunt for kroppen å omvende seg helt fra en ting til annet heller.

Ellers er det viktig at du hører til kroppen. Er du sliten en dag så er det bedre å ta treningsfri enn å "tvinge" seg igjennom treninga så du unngår overtrening. Jeg tok en nesten en uke fri fra trening for litt siden og gjorde at jeg gikk endel opp. Nå skal det sies at jeg var temmelig overtrent.

Skriv ned resultatene. Lag en slags "treningsfremgang" oversikt. Hvor du krysser av når du berhersker tyngre vekter i diverse øvelser. Dette hjelper for motivasjonen for mange. Det er da lettere å se at du faktisk har gått opp også og det hjelper godt. Lag en treningsdagbok her på forumet da vettu. Da vil du få innspill og tips underveis i programmet ;)

Lenke til kommentar
@Lambada: Hvem snakker veldig mye om rå egg? ;)

Tror han mente ellers, ikke nødvendigvis på denne tråden ;)

MEn Lambada, tusen takk for det lange innholdsrike svaret ^^ Setter jeg stor pris på, proteinshakes sku vært billigere men ;)

Men, derimot, søkte jeg rundt omkring etter Maximize/Multipower protein shakes, men fann ingen til rundt den prisen du beskrev, kunne du vennligst vist meg hvor du får din Protein-shake-kilde fra? x)

Da ville jeg vært veldig takknemmlig ^^

Er en nabb til å finne fram produkter på nett, ish :p

Lenke til kommentar
OK. Hvem "ellers" snakker mye om rå egg? Jeg har aldri fått inntrykk av at trening går hånd i hånd med rå egg, sett bortifra Rocky.

Men greit, blir mye OT. I'll shut up now.

Vet ikke, men greia med råe egg er at de er proppa med protein om jeg ikke tar feil..

Hører fremdeles om folk som spiser det, har en kompis som går idrettskolesakting :p Og trenegruppa hans spiser det ^^

Men noen som vet hvilken proteinprodukt som gjør at det binder vann i kroppen?

Lenke til kommentar
Tror han mente ellers, ikke nødvendigvis på denne tråden ;)

MEn Lambada, tusen takk for det lange innholdsrike svaret ^^ Setter jeg stor pris på, proteinshakes sku vært billigere men ;)

Men, derimot, søkte jeg rundt omkring etter Maximize/Multipower protein shakes, men fann ingen til rundt den prisen du beskrev, kunne du vennligst vist meg hvor du får din Protein-shake-kilde fra? x)

Da ville jeg vært veldig takknemmlig ^^

Er en nabb til å finne fram produkter på nett, ish :p

Bodypower i nordbysenteret ved svinesund selger multipower til 249 svenske kr. Bodypower ligger inni maximat som er rett ved hovedinngangen. Ifølge

http://www.kortogkontant.no/valutakurs-val...ske-kroner-nok/ så er 100 svenske kr 84,2 norske.

249*0,842=209kr.

Bodypower i selve svinesund har satt opp prisen til 269 svenske, men bodypower i Nordbysenteret hadde fortsatt 249 svenske. Det er ca 1 mnd siden.

Angående hva som binder vann til kroppen så er du sikker på du ikke tenker på kreatin? Kreatin binder vann i musklene.

http://www.trim.no/forum/index.php/topic,2....html#msg318660

Stian89: Rå egg er bedre, men på grunn at det smaker dritt for de fleste og salmonella faren så er det ikke så altfor mange som spiser det. Likevel er det mye sunnere med rå egg for du koker/steker bort de beste næringsstoffene. Men som du sier, vi prøver å droppe OT. Les linken under for mer informasjon.

http://www.regenerativenutrition.com/content.asp?id=268

EDIT: Maximize selges forresten ikke i svinesund så vidt jeg vet, det må du kjøpe i norge. Det er mange som synes maximize smaker bedre enn multipower. Jeg synes de smaker ganske likt, men maximize smaker litt bedre, men samtidig er det mer proteiner i multipower. Maximize vanilje smaker egentlig akkurat som vaniljesaus, jeg tror faktisk jeg ikke hadde klart å smake forskjell.

EDIT2: Maximize heter nå protein plus. Har ikke fått med meg det.

http://www.sportsnutrition.no/produkt.asp?id=28

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

@Lambada: Nei, proteiner i egg tas bedre opp når man koker - ikke når man spiser dem rå.

Digestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques.

Evenepoel P, Geypens B, Luypaerts A, Hiele M, Ghoos Y, Rutgeerts P.

Department of Medicine, Division of Gastroenterology and Gastrointestinal Research Centre, University Hospital Leuven, B-3000 Leuven, Belgium.

Egg proteins contribute substantially to the daily nitrogen allowances in Western countries and are generally considered to be highly digestible. However, information is lacking on the true ileal digestibility of either raw or cooked egg protein. The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively. A significant negative correlation (r = -0.92, P < 0.001) was found between the 13C-recovery in breath and the recovery of exogenous N in the ileal effluents. In summary, using the 15N-dilution technique we demonstrated that the assimilation of cooked egg protein is efficient, albeit incomplete, and that the true ileal digestibility of egg protein is significantly enhanced by heat-pretreatment. A simple 13C-breath test technique furthermore proved to be a suitable alternative for the evaluation of the true ileal digestibility of egg protein

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Joda, stemmer for så vidt det. Ser ikke noe poeng i å dra denne diskusjonen videre. ;)

Alt jeg kan si er at jeg har fått inntrykk av egg tas lettest opp når kokt. Både baserte på de fleste artikler jeg har lest, samt de trådene på treningsforum jeg har skummet gjennom, hvor majoriteten av brukerne er enige om at det mest lønnsomme er å koke eggene. :)

Lenke til kommentar

Når personen veier litt over 60kg, er jeg enig i at proteintilskudd ikke er spesielt nødvendig, men når man nærmer seg 100, kan det fort bli vanskeligere å spise nok gjennom vanlig mat, og da er et tilskudd ypperlig.

Men som du sier, et kosttilskudd skal aldri erstatte et velbalansert og godt "vanlig" kosthold. :thumbup:

Lenke til kommentar
Når personen veier litt over 60kg, er jeg enig i at proteintilskudd ikke er spesielt nødvendig, men når man nærmer seg 100, kan det fort bli vanskeligere å spise nok gjennom vanlig mat, og da er et tilskudd ypperlig.

Men som du sier, et kosttilskudd skal aldri erstatte et velbalansert og godt "vanlig" kosthold. :thumbup:

Der er jeg enig. Helt greit å bruke tilskudd for viderekommede da disse vanligvis vet hva de holder på med og i tilleg har et bra kosthold

Lenke til kommentar

Det er mange som ikke klarer å legge på seg uten proteintilskudd. Jeg er nødt til å trene samtidig som jeg drikker proteintilskudd for å ha sjanse for å legge på meg. Går rett og slett ikke opp uten proteintilskudd. De fleste som er såpass tynne har vanskeligheter å gå opp i vekt.

Men han får egentlig finne ut hva han vil, men mener fortsatt at det viktigste er å fokusere mest på treninga og ikke kostholdet for drastisk. Min kropp er ihvertfall slik at hvis jeg endrer kostholdet betydelig går ting bare rett igjennom systemet og jeg går faktisk ned i vekt.

Dessuten er det viktig å få i seg proteiner og karbohydrater veldig kjapt etter trening og de fleste orker ikke å stresse med å lage seg ett proteinrikt måltid innenfor 30 minutter etter treninga, er da det er viktigst å få inn byggesteiner til musklene.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Det med å få i seg et proteiner umiddelbart etter trening er faktisk ikke så viktig som man tror. Det går f.eks an å spise ett måltid om dagen, uten at dette er et større problem. Det er mengden man får i seg gjennom en dag som teller.

Ellers legger man strengt tatt ikke på seg av proteiner. Å bruke proteintilskudd som en "weight-gainer" blir vel feil.

Lenke til kommentar
Det er mange som ikke klarer å legge på seg uten proteintilskudd. Jeg er nødt til å trene samtidig som jeg drikker proteintilskudd for å ha sjanse for å legge på meg. Går rett og slett ikke opp uten proteintilskudd. De fleste som er såpass tynne har vanskeligheter å gå opp i vekt.

Men han får egentlig finne ut hva han vil, men mener fortsatt at det viktigste er å fokusere mest på treninga og ikke kostholdet for drastisk. Min kropp er ihvertfall slik at hvis jeg endrer kostholdet betydelig går ting bare rett igjennom systemet og jeg går faktisk ned i vekt.

Dessuten er det viktig å få i seg proteiner og karbohydrater veldig kjapt etter trening og de fleste orker ikke å stresse med å lage seg ett proteinrikt måltid innenfor 30 minutter etter treninga, er da det er viktigst å få inn byggesteiner til musklene.

Klarer du ikke legge på deg uten proteintilskudd? Høres ganske merkelig ut for meg, hvertfall hvis du tar et rent proteintilskudd. Det er en riktig balanse mellom hva du inntar av kalorier og hva du forbrenner av kalorier som bestemmer om du skal legge på deg eller ikke. Proteiner er dessuten ikke noe du legger på deg direkte av uten at det suppleres med direkte menger karbohydrater og sundt fett. Proteiner inneholder i seg selv, lite kalorier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...