Gå til innhold

Webdesign - hvordan er markedet?

Bjarte Pat

Anbefalte innlegg

Vurderer å hoppe av studier og begynne å jobbe (personlige årsaker). Jeg har utstrakt erfaring med webdesign, med spesialisering innenfor CSS og brukervennlighet, men ingen formell kompetanse. Har jobbet mye for småkunder på fritiden som ekstrainntekt i studietid (har vært student i 3 år), og aldri hatt problem med å få oppdrag. Har aldri kunne tatt på meg de mest prestisjetunge oppdragene pga skole. Begynte på NITH webkommunikasjon med håp om å utvide kompetansen for å få mer av programmering, men selv om det har gått greit så merker jeg at programmering ikke er min ting.

Jeg har alltid tenkt sånn at det ikke er noe vits å prøve å få seg jobb innenfor webdesign/grafisk design uten en formell utdannelse, med mindre du er helt latterlig dyktig. Men nå sier flere jeg kjenner som jobber i bransjen at det begynner å minke på webdesignere også, i tråd med utviklingen ellers i IT-bransjen. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke du trenger formell utdannelse nei. Kjenner mange jeg som jobber med dette uten å ha utdannelse i det. Det handler med om erfaring og hvor dyktig du er. Men i tillegg er faktisk programmering ganske viktig å kunne når du skal være webdesigner. Ofte ønsker kunden slike pakkeløsninger som nettbutikk, fora og alt mulig. Sånt kan være vanskelig om du ikke kan PHP og ikke har lagd deg egne maler for hvordan du utformer og bygger sidene.

Når kunden betaler rundt 100.000 for en komplett side, så regner de ofte med å få ordentlige saker og da må man skilte med noe ordentlig. Ofte kan det være greit å samarbeide med flere personer dersom du kanskje har tenkt på det. Det vil nok gjøre jobben lettere. Men for all del, jobb så mye du får til og be om tilbakemeldinger her på forumet på websidene du lager! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Er det ikke bedre å stille med spisskompetanse innenfor mitt felt, og la folk som kan og ikke minst liker programmering ta seg av det?

Men jeg er enig at en viss forsåelse for programmering gjhør design-jobben lettere. For å si det slik: Jeg skjønner strukturen og oppbyggingen i f.eks. et CMS, og har ingen problem med å implementere og/eller modifisere det. Men jeg kunne aldri programmert et CMS-system.

Lenke til kommentar
Er det ikke bedre å stille med spisskompetanse innenfor mitt felt, og la folk som kan og ikke minst liker programmering ta seg av det?

Jo! Absolutt, vil jeg si. Hvis du er en jævel på design, men ikke så god på det andre bør du overlate det til de som kan det bedre.

Men jeg er enig at en viss forsåelse for programmering gjhør design-jobben lettere. For å si det slik: Jeg skjønner strukturen og oppbyggingen i f.eks. et CMS, og har ingen problem med å implementere og/eller modifisere det. Men jeg kunne aldri programmert et CMS-system.

Agreed. Det er til tider håpløst å jobbe med designere som ikke vet hvordan en nettside er satt sammen. Å sitte å knote med et 2500 pixler bred halvveis-vektorgrafikk design som ikke er lagdelt, i ettellerannet funky printformat er selve døden. Det er altfor mange designere, spesielt innenfor reklamebyråbransjen, som ikke har fnugg av peiling på forskjellene mellom print-design og webdesign.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heilt hundre prosent riktig. Jobbar sjølv for ei av verdas leiande mediebedrifter innanfor interaktivitet og mobile tjenester , og eg kan skrive under på at det er mange som har kome dit dei er i dag pga. denne spisskompetansen. Vi har f.eks. fleire ansatte som kun tar seg av semantikk og presentasjonskorrigering opp mot HTML/CSS.

Sidan du har godt auge for design, er inneforstått med brukarvenlegheit og tilgjengelegheit (WAI-initiativet), samt at du har god kompetanse innanfor HTML/CSS skal du nok ganske enkelt finne deg ein jobb, ja. :)

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke jobber i et like stort, statseid selskap som Henrik, kan jeg skrive under på at i arbeidslivet er det meget oppdelt. Forskjellige folk med forskjellig spisskompetanse tar seg av de forskjellige delene av en jobb.

Og som tidligere påpekt, er det veldig kjekt å ha innsikt i hva som går an og ikke, hvordan modifisere så man ikke alltid må hive ting over i utviklingsavdelingen osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...