Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortbytte, sort skjerm, XFX 8800GTS

Anbefalte innlegg

Bestilte meg XFX 8800GTS 320M forrige mandag fra komplett.no.

Fra tidligere har jeg:

HK: Foxconn N5M2AB-something

CPU: AMD X2 5600+

RAM: OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC

PSU: OCZ StealthXStream strømforsyning 600W

HDD: 4 SATA, 1PATA

old GPU: ATi Radeon X1600XT

Hele den pakka fungerer fint, bortsett fra at det gamle skjermkortet er delvis defekt. Men så fort jeg prøver å koble til det nye, forblir skjermen svart.

Kan man da konkludere med at PSU'en min ligger akkurat på grensen av hva den klarer, og når jeg kobler til det nye kortet, tipper den over den grensen?

Det som nesten er enda merkligere, er at det fungerer helt fint om jeg kobler skjermkortet mitt til det gamle hovedkortet (Elitegroup Socket 939, AMD x2 4800+, DDR1 2GB). Regner med at dette oppsettet krever mindre effekt enn det nye.

Kan man nok en gang konkludere med manglende effekt?

Erfaringen hittil er hvertfall at både Foxconn og XFX har elendige manualer "bundlet" til produktet. Hva hjelper en online manual når maskinen ligger spredd utover gulvet?

-Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bestilte meg XFX 8800GTS 320M forrige mandag fra komplett.no.

Fra tidligere har jeg:

HK: Foxconn N5M2AB-something

CPU: AMD X2 5600+

RAM: OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC

PSU: OCZ StealthXStream strømforsyning 600W

HDD: 4 SATA, 1PATA

old GPU: ATi Radeon X1600XT

Hele den pakka fungerer fint, bortsett fra at det gamle skjermkortet er delvis defekt. Men så fort jeg prøver å koble til det nye, forblir skjermen svart.

Kan man da konkludere med at PSU'en min ligger akkurat på grensen av hva den klarer, og når jeg kobler til det nye kortet, tipper den over den grensen?

Det som nesten er enda merkligere, er at det fungerer helt fint om jeg kobler skjermkortet mitt til det gamle hovedkortet (Elitegroup Socket 939, AMD x2 4800+, DDR1 2GB). Regner med at dette oppsettet krever mindre effekt enn det nye.

Kan man nok en gang konkludere med manglende effekt?

Erfaringen hittil er hvertfall at både Foxconn og XFX har elendige manualer "bundlet" til produktet. Hva hjelper en online manual når maskinen ligger spredd utover gulvet?

-Martin

Prøv å koble ut noen HDD. Med kun en HDD burde resten av systemet ha mer enn nok effekt til å kjøre.

Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med XFX før jeg opprettet denne tråden, men de nevte ingenting ang det.

Her er hva de skrev:

Hi, thanks for your message and sorry to hear you are experiencing problems. Unfortunately this may be due to a number of reasons. If possible please ensure that onboard VGA is disabled, that the power dongle(if required) is connected and that adequate power is supplied. Also if possible we would recommend that you try the card in another system to see if the same issue occurs. Please keep us posted if any queries or problems. Kind regards Paul

Hovedkortet har ikke onboard VGA, og alle kabler som skal kobles til både hovedkort og skjermkort er koblet til.

Lenke til kommentar

har samme problemet jeg, akkurat samme skjermkortet. sort skjerm å at PC-en piper.. har 500w strømforskyning og bruker 4pin molex til 6pin pciexpress overgang.. tenker jeg kanskje trenger 2stk 4pin molex over til en 6pin pciexpress istede? har 4-5 hardisker å 2 120mm neon vifter så trekker vel egentlig for mye strøm. :S

Lenke til kommentar
har samme problemet jeg, akkurat samme skjermkortet. sort skjerm å at PC-en piper.. har 500w strømforskyning og bruker 4pin molex til 6pin pciexpress overgang.. tenker jeg kanskje trenger 2stk 4pin molex over til en 6pin pciexpress istede? har 4-5 hardisker å 2 120mm neon vifter så trekker vel egentlig for mye strøm. :S

PC-en min piper ikke, noe som igjen er galt. For Foxconn skal lage ett kort pip når alt er OK.

Lenke til kommentar

Det trekker nok ikke mye strøm de du nevner der.

Har 8800 selv på en 580watt hiper. Mer enn nok power.!

Lenke til kommentar

Tror ikke det er strømrelatert, dersom det skal være det må du ha en defekt psu.

Jeg kjører en Enermax 500w på mitt oppsett, som i all hovedsak er identisk med deg. Jeg har en hd mindre, men har 3 120mm vifter i kabinettet.

Har du forsøkt en annen psu på systemet ditt?

Lenke til kommentar

Du har kraftig nok psu ihvertfall. Jeg har en 620w corsair som driver opsettet du ser under. En hiper 580w drev også dette opsettet før.

Før dette så hadde jeg hiper 580w, x2 4400+ ,a8n-sli,2gb ocz, 8800gts og 7x hd'er, denne psu'en drev dette uten problem.

Hvis man ikke kobler strøm til gfx, så piper det direkte fra gfx kortet, skal gjøre det i hvertfall.

Spinner viften opp?

Første club3d 8800gts jeg hadde var doa. Sort skjerm, ikke noe pip, viftet spinnte opp noen ganger. Men kortet var defekt. Fikk nytt, virket med en gang. Men hvis dette kortet ditt virker i med et annet hk, så er det jo litt merkelig.

Lenke til kommentar

vifta mi starter etter noen sekunder.. å det er null signal til skjermen. har ikke stilla på noe som helst i biosen fordi det er ikke min beste side ^^

Fullt oppsett: xfx geforce 8800 gts 320mb, 2gb corsair twinx, amd x2 4400, 4 harddisker, Asus A8N32-SLI og 2 120mm neonvifter på 500w bzerk psu.

Btw, fulgte med en lapp der det står om forskjellige power connections.

"Bad Power Connection: XFX does not support the use of 4-pin to 6-pin power cable converter for these graphic cards. They are designe to work with high performance power supplies with 6-pin PCI Express power connectors. For the 8800GTX / GTS model this would require and SLI type power supply as detailed on www.slizone.com"

jeg bruker 4-pin til 6-pin overgang, kan det ligge i dette?

Endret av pedder
Lenke til kommentar

No har eg ikkje lest heile tråden, men du kan nok ikkje konkludere med at PSU er for svak, nei. Eg dreg eit liknande system med 520, kjempelett. (berre at eg ikkje har alle dei harddiskane).

No er ikkje eg ekspert på eletrisitet, men ein skulle ikkje tru at nokre harddiskar skulle dra så mykje.

EDIT: Står det at det ikkje er støtte for den overgangen? DÅ er vel det ikkje noko å lure på?

Endret av Arne
Lenke til kommentar

så jeg er nødt til å kjøpe ny psu?? faen da.. :( må da være en annen måte

Du skal ha 6-pin PCI-E kontakt på psuen din.Årøv og oppdater bios og se om det gjelper.
"Good Power Connection" Connect TWO individual PCI Express (6-pin) power cables to each individual connector on the graphics card." Er altså det som skal til, men det må vel være en måte for de som ikke har en PSU med 6-pin PCI-E kontakt. :S

Jeg bruker en overgang med 1 stk 4pin -> 6pin(PCI-E) atm, kan trikset være å bruke http://www.microplex.no/product.aspx?pid=FSP6&mcat=c531 ?

Endret av pedder
Lenke til kommentar

Ser alt i denne tråden handler om hardware (PSU/ strøm). Ved kortbyttet blei det vel gjort litt arbeid på software sida før det gamle kortet gikk ut? Det er gjort et kraftig bytte på software sida; fra ATI til nVidia skjermkort som har drivere som ikkje likner hverandre.

"Parkerte" et ATI skjermkort for snart 3 år siden - PC-en nekta og boote, redda meg med et PCI skjermkort eg "fant" i en gammal PC på loftet, med sikker start i XP kom eg inn i XP og fikk fjerna ATI driverene slik at eg kunne starte maskina på normal måte.

Om det kan være ATI drivere på PC-en og skjermkortet er fra nVidia kan kanskje en oppstart i "sikker mode" være løsninga og fjerne driverene derfra.

Om driver rensen blei gjort før byttet av skjermkort, er forslager over "lite verdt".... :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...