Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

NY scooter stopper på tomgang..

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en flunkende ny Generic Ideo scooter, som stopper på tomgang.

Når den er startet kald, går den fint med autochoke på, og går på relativt høyt turtall.

Men så fort jeg etter kjøring slakker ned, eller stopper i et kryss, går motoren tregere og tregere på tomgangen, og lyset slukner og motoren dør. Scooteren er ikke innkjørt ennå, kan dette ha noe å si? Det er en totakter forresten.

Men sånn er den ellers når den går på tomgang og ikke er kald, den stopper etter ca. et halvt minutt tomgang, og den stopper enda fortere når lysene er på.

Og hvis jeg gasser brått på dør den momentant, dette gjør det litt tungvindt i trafikken ellers, som når jeg f.e.k.s. venter på å komme meg inni en rundkjøring.

Alle svar mottas med stor takk! :)

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nesten 100% sikkert feilinnstilt forgasser!

Det er 2 skruer på forgasseren og den ene er det ei fjær på

Skru den som ikke har fjære helt inn og så enogenhalv runde ut igjen(dette er da lufteskruen, også kalt blandingsskrue)

Disse er som regel på venstre siden av gasseren(men de kan også være på høyre)

Prøv det og se om det blir noe bedre :)

Du kan evt ta ett bilde hvis du vil at jeg skal markere hvilken skrue som er hva ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Men hvordan kommer jeg til? Må jeg skru opp der som hjelmboksen er?

Kan hende jeg like godt bare sier ifra til selgeren når jeg skal ha den inn på 50-mil service med han.

Forresten, noen ganger i motbakker så virker sykkelen jævlig lat og napper, og andre ganger er den sprek som bare det, kan dette ha noe med feilinnstilt forgasser å gjøre også?

Tar bilde imorgen forresten, må bare komme til ;)

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar

jeg har samme problem. min moped kveler seg også, også dæver den når jeg drar på....har justert forgasseren, men så fant jeg en slange, hvis jeg hadde den slangen ute så dævva ikke motoren når jeg ga gass men da kvelte den seg på tomgang. hvis slangen var i så gikk den fint på tomgang men dævva når jeg ga gass. hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Jepp :yes:Men nå går den så inni Helv.. på autochoken.
Hvis den går bedre med autochoken på, så kan det hende at du har for lita dyse...!
jeg har samme problem. min moped kveler seg også, også dæver den når jeg drar på....har justert forgasseren, men så fant jeg en slange, hvis jeg hadde den slangen ute så dævva ikke motoren når jeg ga gass men da kvelte den seg på tomgang. hvis slangen var i så gikk den fint på tomgang men dævva når jeg ga gass. hva skal jeg gjøre?
Prøv å sett på slangen + juster gasseren som nevnt i posten min overI tillegg kan det hende at du må justere tomgangen, men det kan du gjøre etter at du har prøvd å justere blandingsskuren ;)
Lenke til kommentar

Prøv det med lufteskruen på forgasseren selv om den ikke går(altså skru den helt inn, så en og en halv runde ut igjen)

Dett er den skruen UTEN fjæra!

Sett på slange og prøv å starte da ;)

Grunnen til at den ikke starter/går ordenltlig kan være at forgasseren er feilinnstilt(mest sannsynelig at den har fått for lite luft) og at den har trukket luft gjennom den slangen istedet(dvs at den har fått falskluft)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Er nesten 100% sikkert feilinnstilt forgasser!

Det er 2 skruer på forgasseren og den ene er det ei fjær på

Skru den som ikke har fjære helt inn og så enogenhalv runde ut igjen(dette er da lufteskruen, også kalt blandingsskrue)

Disse er som regel på venstre siden av gasseren(men de kan også være på høyre)

Prøv det og se om det blir noe bedre :)

Du kan evt ta ett bilde hvis du vil at jeg skal markere hvilken skrue som er hva ;)

jeg her en yamaha dt 50 1991 mod å sliter med det samme...? hvordan? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...