Gå til innhold

Is Sony as desperate as it looks?

BlastyTrasty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er faktisk ganske enkelt.

Spør en sjef i Sony om salget til PS3 har vært som forventet/spådd og spør en sjef i MS om det samme.

Forhåpningene/forventningene til PS3 var milevis høyere enn det som er solgt til nå. Derfor kan PS3 utvilsom kalles en skuffelse(ikke en katastrofe) samtidig som man kaller X360 en moderat suksess selv om salgstallene er like.

Det er jeg faktisk helt enig i. Det er nok ingen i Sony som er "happy" med disse salgstallene, og forventningene lå nok milevis høyere. Det er jeg forøvrig temmelig sikker på at de også gjorde i MS også. Med ref. til oppblåsing av salgstall.

Men det er temmelig langt mellom å ikke selge som forventet og å direkte endre et konsept fordi man er desperat.

Sony har gjort markedsundersøkelser og spurt seg hvorfor de ikke selger som forventet. Disse undersøkelsene viser bl.a. at kundene vil ha en billigere konsoll og at man ikke er så opptatt av BC. "Okay, vi tilpasser produktet bedre til det kunden ønsker. La oss forsøke dette.."

Det er ikke verre enn det. :)

Forventet MS og selge 10mill første året og solgte 8 så er de veldig nærme målene sine, men PS3 nok hadde seriøst høyere forventninger enn og havne på 5-6-7-8mill det første året. Det er her saken ligger. MS kan klappe seg på brystet og si at de solgte 10mill til leverandører det første året mens sjefer i Sony nok må be på sine knær for ikke og miste jobben med samme antall solgte enheter.

Jaja, der har vi den igjen. La oss si at tallet for solgte konsoller til forhandlere hittil i 2007 ligger på rundt 11,8 mill har altså MS bare solgt 1,8 mill hittil i år. La oss si at de solgte 8 mill konsoller over nyttår i år. Da har de altså solgt 3,8 mill konsoller i år. Sånn kan vi holde på med 7 eller 9 som utgangspunkt. Resultatet blir uansett det samme: 360 har solgt mindre enn PS3 i år.

Jeg sier ikke at den har det, men om man kikker litt på de tallene man har tilgjengelig ser det mistenkelig ut. Om man tar med 10 mill utsagnet ser det helt vannvittig ut.

:)

EDIT: Bør vel kanskje få med her at alle disse tallene kan være ukorrekte på mange vis, like mye for Sony som for MS. Men jeg har forstått det slik at de blir korrigert opp over tid. Tallene blåses nok opp i alle ender, men MS sin 10 mill påstand faller vel egentlig på sin egen urimelighet.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Når er vel ikke dette konsollsalgs tråden, så blir ikke det litt off topic å diskutere salgstallene i denne tråden?

Dersom man har en påstand at salgstallene til Sony gjør at de i et desperat forsøk lanserer en ny konsoll, må det da for svingende være på sin plass og diskutere salgstallene??!

Lenke til kommentar
Det er jeg faktisk helt enig i.

Nå står ikke verden til påske :w00t:

Hvem som har solgt ditt eller datt er som du sier ikke akkurat en enkel sak og som Bear nevner hører det nok bedre hjemme i salgstråden.

Men for en gangs skyld er vi ganske enige her ja utenom at vi nok vinkler de samme "fakta" på litt forskjellige måter :!:

Jeg tror Sony har vært ute en vinterdag før og derfor ikke er så veldig desperate her. Om det betyr at de lykkes er en annen sak. Trenden til Sony er i hvert fall positive i mine øyne da det virker som om de innser en del av tabbene de gjorde med PS3 i starten. Så spørs det bare om de innså hvordan de lå i løypen tidsnok eller ikke. Det vil kun fremtdien vise og til de som skriver "Spill XXXX kommer til og selge vilt med konsoller" vil jeg gjerne betale noen kroner for tilgang til spåkulen deres!!

Lenke til kommentar
Ydmykhet er et ord Sony burde lære seg.

Sony var ganske arrogante i starten, men jeg syntes de har blitt mye bedre. Deres pressekonferanse på E3 i år f.eks var meget bra. De hadde mye humor og var ikke bare "meg meg meg" (som f.eks Nintendo). Jeg husker også spesielt da de viste frem Echochrome at de presiserte at det er "the most gameplay and the least graphics of any title you're going to see this week". Noe jeg syntes var et tegn på at de er på rett spor.

Sony er ikke kongen lenger, aksepter det. 360 og WII er heller ikke kongen, men de er med på gjøre landskapet mer interesssant. Om Sony skal krabbe seg opp igjen må de ta grep, og det tror jeg de klarer, men da må de fokusere på spill. Til neste år kan det se annerledes ut, men en prisnedsettelse holder ikke, selv om flere her mener det.

Er en litt merkelig konsollkrig vi har denne generasjonen. Jeg tror Bear har rett i et PS3 på en måte har blitt klemt mellom to konsoller som utfyller hverandre ganske bra.

Noen sier at PS3 må bli billigere for at den skal selge bedre, men Xbox360 ble jo billigere, så hvorfor greier ikke den å holde følge med Wii? Noen sier at den trenger flere spill, men hvordan kan da Wii selge så bra?

Jeg tror faktisk at PS2'en ødelegger mest for PS3 enn noen av de andre konsollene, pris eller spill.

Jeg tror nemlig at de aller fleste casual gamerne er så fornøyde med PS2 at de ikke gidder å kjøpe PS3 (ikke engang når den blir billigere). Både Nintendo og MS hadde en relativt laber forrige generasjon, så de som hadde en Xbox eller Gamecube kjøper seg en 360 eller Wii fordi den er bedre enn den forrige generasjons consollen. (selvsagt er PS3 "bedre" enn PS2, men dere skjønner hva jeg mener :))

Lenke til kommentar

Faktisk en veldig interessant diskusjon, selv om bloggen stort sett tråkker stier som allerede er rimelig nedslitte. Allikevel representerer den vel synet til en hel del, deriblant meg selv.

Dette er kun noen tanker jeg har om dette, men jeg legger merke til i div tråder at disse litt "sære" spillene gang på gang blir dratt frem som sikre kort for Sony.

Takk, har faktisk ofte tenkt det samme selv. Hverken jeg eller noen jeg kjenner(aka. casual gamers) sitter på gjerdet hva angår PS3 for noen av disse spillene. Bortsett fra en kompis som er rimelig frelst på GT, tror jeg faktisk ingen av dem har prøvd spillseriene det refereres til i særlig stor grad. Dette blir selvsagt vill spekulasjon, type "jeg har en kompis som osvosv.", men jeg må si at min oppfatning rundt dette ligger på samme linje som Darth MToffy.

Forøvrig vil jeg legge til at jeg(som vanlig) er enig i mye av det Bear^ sier i sine poster(hooray for de som faktisk poster over 2 linjer med konstruktivitet). For mitt vedkommende er det totalt uaktuelt å kjøpe en PS3 som ikke er bakoverkompatibel med PS2, ja for å gjenta meg selv: Det skjer ikke om så PS3 hadde exclusive rights på 10 av de spillene jeg ønsket meg mest engang. Er selv en av de som sitter på gjerdet hva angår PS3, både grunnet pris og spillbibliotek. Det skal dog sies at hvis sistenevnte faktor tar seg opp, er ikke prisen lenger like viktig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...