Habberstad Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Er veldig interessert i å høre hva andre mener om den tvisten vi har havnet i med Thrane-Steen Nord. Vi kjøpte oss en splitter ny Opel Astra 1,7 cdti 100hk registrert 30.12.04. Fikk bilen 06.01.05. Etter halvannet år, i juli 2006 oppdaget vi rustblemmer i lakken på bakluken. Dette ble utbedret av Opel. Låsen på bakluka måtte også etterhvert byttes, bilen ble innkalt for skifting av div. slanger i varmeapparatet, 2 bilberginger måtte til før det ble konstantert defekt batteri og til slutt bytting av motor til resirkulasjonsknappen. Så var det nå i september 2007 at vi oppdaget rust på begge forskjermene, pluss flere småblemmer på dørene. Tok igjen kontakt med Opel. Etter utallige telefoner, mailer etc. ble bilen tatt inn raskt (for det var inntil 1 mnd. venting) og ble stående hos Opel i 4 uker! Vi har hele veien måtte purre på forhandleren og GM, vi har stilt mange spørsmål som vi ikke får svar på. Vi hadde på dette tidspunktet mistet tilliten til Thrane-Steen Nord, Opel og selve bilen. Når kommer det rust neste gang? Etter 4 uker fikk vi igjen bilen, da hadde vi flere ganger bedt de gå over hele bilen for å se om det var noe mer som måtte utbedres. Det første vi oppdaget etter at vi fikk tilbake bilen, var rust på 3 av dørene, blemmer på 1 innerkarm og diverse urenheter i lakken. Bilen har nå vært inne til NAF test, ingen kan svare på hva som er galt med bilen, for det lar seg ikke enkelt gjøre å teste stålet, grunningen eller lakkens kvalitet ifølge Thrane-Steen og NAF. Det er en for stor operasjon, men de sier at noe er det, og skylder på galvaniske reaksjoner, lakkeringsdirektiver (vannbasert), ytre påvirkninger som klima, forurensning, salting, strøing etc., vedlikehold av bil (NAF har konkludert med at bilen absolutt er tilfredsstillende vedlikeholdt og at den ikke er utsatt for mye steinsprut, snarere tvert imot. Teknisk sjef i GM påsto at dette var en av de værste 2005 modellene han hadde sett når det gjalt steinsprut.) Ut over dette kunne Thrane-Steen si at det er slik at noen biler er sånn mens andre ikke er sånn, dette kan man ikke påvise på forhånd. Ja nå har vi opplyst dere om at vi har en av disse bilene med uforklarelige problemer, men hvem står da ansvarlig og skal ta kostnaden? I dag var vi i møte med Thrane-Steen og de kom med 2 såkalte tilbud til oss. 1. Utbedre de rustangrepene som skyldes indre påvirkninger, ikke de som skylde ytre påvirkninger som steinsprut etc. De skulle utvide lakk garantien med 3 år på de områdene de utbedret og de skulle i tillegg ta den ene blemma på døra selv om den ikke gikk under garantien. Det hadde vært mye tryggere for oss om de heller hadde utvidet hele lakkgarantien med 3 år, men dette tør de tydeligvis ikke. Ergo, de er langt i fra trygge på at dette problemet har dukket opp for siste gang. 2. Kjøpe tilbake bilen fra oss til listepris, minus div. slitasjer, ev. skader som ble oppdaget under taksering. Det de kaller tilbud nr. 2, er vel snarere bare en mulighet for dem å tjene penger på denne bilen enda engang. Ut i fra disse såkalte tilbudene, blir vi faktisk bare enda mer provosert, og føler at Thrane-Steen nok en gang fraskriver seg sitt ansvar som en seriøs forhandler. Her er det kunden som sitter med Svarte Per, og må kjempe med nebb og klør for å ivareta sine egne interesser. Dette er en lang og komplisert sak, Thrane-Steen har ikke gjort annet en å sette seg på bakbeina, unngått å svare oss og gjort absolutt minimalt av det man som kunde kan forvente. Oppsummering: Rust blemmer bakluke, rust begge forskjermer, rust 3 av 4 dører ved flere forskjellige steder på døra, rust 1 innerkarm, div. blemmer ytre påvirkninger. Defekt batteri, bytte av slanger varmeapparat, byttet lås bakluke, byttet motor på resirkulasjonsknappen. Vi skal ta saken videre til vår NAF advokat og om nødvendig gå i retten for å få hevet dette kjøpet. Det er det eneste rette i våre øyne. Hvor mye mer må være galt for at man skal kunne påberope seg retten til å heve kjøpet?! Lakk garantien går ut 30.12.07 om ca. 2 måneder. Så vi må bare kjempe videre i denne saken ellers vil vi ende opp med en rusthaug om et par år. Hvorfor skal rustingen stoppe akkurat nå når det frem til idag har vært angrep på 6 forskjellige deler på bilen? Den behandlingen vi har fått som kunde strider i mot all skikk og bruk. Ønsker derfor tilbakemelding fra dere og gjerne fra de som har hatt tilsvarende problemer. Anbefaler i alle fall alle med nyere Astra til å gå grundig igjennom lakken! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Har dere vært i direkte kontakt med Opel/GM Norge? Rust er alltid ett stort problem. Så lenge dere har NAF og NAFs kompetanse med dere, bør dere få gjennomslag. Dere har dokumentert alle henvendelser? 4 uker er også for lang avhjelpstid IMHO... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Det med lås, batteri etc kan vel regnes som feil som ikke er svært uvanlige, og er ikke grunn til heving av kjøpet. Slik du beskriver rustproblemene, høres det ut til å være en produksjonsfeil på ditt eksemplar. Kontakt advokat, og foreslå heving av kjøpet. Dere ender kanskje med en rettsmegling hvor både dere og forhanldler må gi litt, men kostnadene blir lavere enn en full rettssak. Dersom dere ikke blir enige under rettsmeglingen, kan dere ta det videre til retten. Selv har vi en 1999 og en 2000 Astra. Den fra 1999 har ikke hatt rustproblemer i det hele tatt, men jeg ser et par små blemmer på ene hjulbuen bak på 2000-modellen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå