Weboracle Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vet ikke om jeg poster på riktig plass nå, så om jeg tar feil så vær snill og send meg til riktig plass. I våres bestemte jeg meg for at jeg skulle ha inn et MediaCenter i stua. Jeg bygde meg dette selv av følgende: - Windows Vista Home Premium (32bit) - AMD Athlon 64X2 Dual Core 4600+ (2,4Ghz) prosessor. - Zalman CNPS9500 Prosessorvifte m/ potmeter for hastighetsregulering - 2 GB RAM - ATI Radeon X1600 skjermkort - Hauppauge Win TV - HVR4000 (Hybrid TV Kort) - M2N32-SLI DeLuxe hovedkort - Samsung HD501LJ SATA Harddisk (500GB) - Enermax Liberty ELT500 Power - CoolerMaster MyTIQUE Kabinett (Midi) - 3 stk. Noctua NF-S1-800 120mm. kabnettviter (8db) - Samsung SH-S183 DVD/CD - FreeCom 400GB ekstern HDD - Multi Kortleser - Jensen AL107 Trådløs Nettverksantenne m/forsterker og kort. Slik som dette har vært koblet til nå er at jeg har brukt VGA utg. på kortet til VGA på tv. Da har jeg fått PC på TV. Så begynte jeg å forske på HDMI fra PC til TV. Her skorter det. Får ikke bilde ut på HDMI utg. på skjermkortet. På dette ATI Radeon x1600 kortet er det også en VGA ut samt en spdif for lyd. Jeg har fiber fra lyse gjennom Hadeland E-Verk. Dvs. at fiberen kommer inn på teknisk rom her i huset. Derfra får jeg TV signal til Altibox Digital TV tuner fra Motorola. Dette signalet får jeg via TP med RJ i begge ender (nettverkskabel). Denne digitale tuneren er full HD ut ... eller... altså den sender ut signal/støtter Interlaced HD med 1080X19** Bak på denne har jeg en HDMI ut, en prog scan/component ut, en spdf lyd ut, en fiberoptisk ut og 2 scart. TV er en Samsung PS42Q7H og som DVD Recorder/CD og HDD Recorder har jeg en Samsung DVD HR737. Bak på TV så er det følgende tilkoblingsmuligheter/utganger: 2 scart inn/ut, 1 HDMI inn, 1 DVI phono/audio, 1 Phono/audio ut, 1 PC/VGA, 1 mini jack audio for PC lyd, 1 progresive scan/component inn og en ant (RF/coax) inn. DVD Recorder/CD og HDD Recorder har følgende muligheter: 1 RF inn, 1 RF ut, 1 scart inn, 1 scart ut, 1 fiberoptisk, 1 spdif, progresive scan/component m. 1 phono audio, 1 HDMI ut + 1 extra audio/phono. På Hauppauge WinTV HVR 4000 TV tunerkortet er det Radio RF antenne inngang inn, og en RF antenne inngang inn, det er enparabol shrutilkobling inngang og ensvideo inngang. Det skulle være alle muligheter på alle komponenter. Problemet er imidlertid dette. Jeg får ikke til å ta opp på DVD Recorder/CD og HDD Recorder, og skjønner heller ikke hvordan jeg skal få bilde fra Motorola Altibox digitaltuner til mediacenteret, og som sagt ikke bilde ut fra HDMI på skjermkortet. Kun på VGA. For det første, hvordan kobler jeg dette så jeg kan ta opp med DVD Recorder/CD og HDD Recorder? For det andre: Hvordan kan jeg få bilde på TV av desktop og filmer fra mediacenter. Fint om noen erfarne skarpe hoder kan foreslå noen muligheter for meg, og kom gjerne med innspill over komponenter eller kort om jeg mangler dette. Slik jeg ser det så er TV tuner kortet mitt i PC overflødig da jeg allerede har dekodet TV signalet i Motorola Altibox. Så det er mulig jeg bare trenger et vanlig TV kort utern tuner.. or what ever. Jeg har sett meg blind på dette her. Er det ikke noen som kan være så snille og kan hjelpe meg da? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Det eneste du kan gjøre er å bruke den analoge delen av TV-kortet til å ta inn s-video fra Kreatel-en (Motorola). Dette vil ikke gi HD. Det er ingen mulighet for Alt-i-Box og HD via medisenter, med unntak av direkte vha TP-kabel - men dette hindres av kryptering. Ellers er X1600 et heller dårlig valg mtp mediasenter (IMO). Overføring av bilde fra HTPC til LCD/plasma bør gjøres via DVI eller HDMI - evt. VGA dersom dette gir et bedre bilde (pga pixelmapping problemer). Litt rotete svar (men det var din post og :-)), men litt knapp tid nå. Let og prøv litt - post tilbake mer konkret og utfyllende, så skal jeg se om jeg kan svare bedre. Jeg har forresten Alt-i-box selv (ikke HD) og bruker MediaPortal som mediesenter på en 42" LCD (1080P) via DVI. Endret 12. oktober 2007 av Spragleknas Lenke til kommentar
scybert Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hei! Jeg har også en sånn alt i box fra motorola. Den nye typen(stor sort boks men uten HDD) Tenker å bygge meg en HTPC jeg også,men er usikker på om den klarer å ta inn signal fra altibox`en.Gjør den det, å i såfall. Hva anbefales som spec for å bygge en slik maskin? Tenkte bruke et Antec Fusion V2 kabinett som grunnlag. Kjøre Vista 32/64 home premium siden jeg allerede har en versjon å lisenser på det. takker for svar! Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Vi tar det i den andre tråden (gammel tråd) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå