Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor stor campingvogn kan en s60 trekke?

Nikkor

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på hvor stor bil vi trenger for å trekke en campingvogn med;

Egenvekt: 1500

Totalvekt: 1950

Så på en Volvo S60 2,4t med maks tilhengervekt på 1700 og;

Egenvekt 1532

Tot.vekt 2050

Ville dette funke, eller har dere forslag til andre passende biler? :)

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er forskjell på karrosseriene, men vet at noen av 2,4-motorene har 1600kg, slik buskmann nevner.

Uansett om det er 1700 som du nevner, eller 1600, så vil du kun kunne laste 100/200kg i denne før bilen ikke har lov til å dra hengeren lenger, noe som kanskje ikke er så veldig mye.

BE trenger du uansett på denne kombinasjonen.

Lenke til kommentar

Takk for svar, har BE førerkort.

Ja har tenkt på det, bør vel kanskje opp i en 1800+. Har dere noe forslag til andre biler? Sett litt på volvo v70. Bare det ikke er mazda etc er jeg åpen for forslag. :)

edit: Pris 150k-190k.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Om du skal ha bilen kun i utganspunktet for å trekke stor vogn ville jeg vurdert en suv type. Har selv el galloper(Gammel Pajero) og trekker store vogner,bilhengere osv så det suser.Merkr i svært liten grad at man har noe stort etter. Hengervekt her kan være på 3300 kg,så da har en litt å gå på. Ta en titt på de forskjellige modellene til toyota,mitubishi osv

Lenke til kommentar

Ja, men dealen var å finne en litt sportslig bil... Er bare foreldrene mine som skal bruke denne bilen til å flytte campingvognen noen ganger i året, så skulle jeg få bruke den ellers. Eneste bilen jeg finner som ser litt ok ut er ford mondeo som kan trekke 1800kg, så blir nok den.

Lenke til kommentar
Mondeoen er diesel, hvis det var det du lurte på.

Hvis du skulle prøve å finne en bil, så ville jeg helst hatt bensin men diesel går greit det og. :)

mondeo er fin...

når det gjelder bensinbiler som trekker mye så er det mindre å velge i.

audi a6 2,4 eller 2,8 quattro

vw sharan trekker mye (2000 kg?), egentlig en kjedelig "brødboks"

men er billig om du klarer deg med 2 seter.

f.eks denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10409967

Lenke til kommentar

Egenvekt 1532

Tot.vekt 2050

Du kan vel trekke noe mer vekt med automat? er ikke sikker på om din s60 har det.

En Ford Mondeo 130/155hk TDCI trekker jo 1800kg da, og den nye skal visst trekke enda mer, rundt 2200kg.

Lenke til kommentar

Egenvekt 1532

Tot.vekt 2050

Du kan vel trekke noe mer vekt med automat? er ikke sikker på om din s60 har det.

En Ford Mondeo 130/155hk TDCI trekker jo 1800kg da, og den nye skal visst trekke enda mer, rundt 2200kg.

kan du trekke mer med automat? ville vel heller tro at det er omvendt.. men er ikke sikker... :S :hmm:

Lenke til kommentar

Egenvekt 1532

Tot.vekt 2050

kan du trekke mer med automat? ville vel heller tro at det er omvendt.. men er ikke sikker... :S :hmm:

Mener å ha lest det ja, men sikker er ikke jeg heller xD

Lenke til kommentar

Er vel ikke selve trekk-kraften som er det store. Nesten hvilken som helst bil kan trekke en stor vogn(praktisk sett). Om jeg ikke er helt på "bærtur" så er det hovedsakelig bremseeffekten som er lagt til grunn for hva en bil er godkjent for. Vår bil har motorstyrke som en liten polo, men kan trekke henger opptil 3300 kg

Lenke til kommentar
Er vel ikke selve trekk-kraften som er det store. Nesten hvilken som helst bil kan trekke en stor vogn(praktisk sett). Om jeg ikke er helt på "bærtur" så er det hovedsakelig bremseeffekten som er lagt til grunn for hva en bil er godkjent for. Vår bil har motorstyrke som en liten polo, men kan trekke henger opptil 3300 kg

Des større motor, desto større bremser :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...