sablabra Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Uff da, hvorfor skal thermaltake og thermalright være så like navn Jeg pyntet litt mer på min overklokk Ellers trengs alle bidrag, jo flere bidrag jo bedre oversikt får vi over hvilke Batcher/Steppinger som vanligvis klokker bra osv. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Cpu-z og coretemp er under load, mens occt viser at den er stabil på auto i 30 min på 3708,35 mhz. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Æsj, du tok meg igjen på lista, maxila . Men du lever ikke trygt, jeg skal forbi deg i morgen igjen Jeg vurderte også om jeg skulle legge til "VID" i databasen som blir oppgitt i blant annet coretemp. I maxila sitt tilfelle er VID 1.2375 V. Det sier jo litt om hvor bra cpuen overklokker det også... Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Æsj, du tok meg igjen på lista, maxila . Men du lever ikke trygt, jeg skal forbi deg i morgen igjen Jeg vurderte også om jeg skulle legge til "VID" i databasen som blir oppgitt i blant annet coretemp. I maxila sitt tilfelle er VID 1.2375 V. Det sier jo litt om hvor bra cpuen overklokker det også... har ikke fått med meg helt hva vid er, det ser jo ut som volt på cpu, men den er jo ganske mye lavere enn den på cpu-z. kan du forklare hva det er ? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 VID er vel Voltage Identification, men vet ikke helt hvilke misjoner denne har? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg er litt usikker selv, men VID vil være den samme uansett hvor høyt du setter Vcore. Det sier noe om hvor høy spenning den trenger på standard frekvens. Min CPU viser f.eks 1.275 V hvis jeg ikke husker helt feil, så det gir en liten indikasjon at din CPU vil klokke bedre enn min (noe som ser ut til å stemme) Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Noen steder står det at VID er spenningen satt ifra fabrikk for at CPUen skal fungere på standard frekvens. Min VID er 1.325V, men jeg klarer 2.4GHz stabilt på 1.024V, så dette er jeg ikke helt sikker på... Edit: Min CPU trenger heller ikke 1.325V før den kjører på 3.2GHz. Kan dog hende at dem setter den endel høyere for å sikre stabilitet. Kan også ha noe med overklokkingsmulighetene og gjøre som dere sier. Endret 12. oktober 2007 av Sagart Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Volt du hadde på 4045 _Zeke? @Sablabra: Under kjølere på listen din, der skal det vel stå TR (Thermalright) Skal komme med mitt bidrag i morgen. Jeg mener den lå på 1.63, men er ikke sikker. (Avlest i CPU-Z 1.41) Igjen, det er det stygge hovedkortet som mildt sagt bugger seg. EDIT: Men jeg tenkte å kjøpe meg et Gigabyte DQ6 jeg Da har jeg masse volt å gå på, og det er mye bedre å overklokke quad på enn et EVGA 680i A1 kort... Endret 13. oktober 2007 av _Zeke Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) kan vel likegodt poste maxklokk også, klarer ikke lenger på grunn av at ramen ikke klarer høyere hastigheter ... og her kommer en ny stabil klokk: hastighet 3737,5 mhz Volt under load(cpu-z) 1,440 stepping L728A882 Batch: G0 Grader under load: kjerne: 1: 60 C 2: 59 C 3: 55 C 4: 56 C viser at det er stabilt Grader og sånt under load: Tror kansje jeg kan få den høyere Endret 13. oktober 2007 av maxila Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Kunne du tatt et bilde av riggen din og fortalt litt mer om oppsettet ditt? 60 grader load med 1,45v er jo spinnvilt på luft. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Kunne du tatt et bilde av riggen din og fortalt litt mer om oppsettet ditt? 60 grader load med 1,45v er jo spinnvilt på luft. Men akkurat når jeg testa dette så hadde jeg åpent vindu, gjennomtrekk i rommet, åpen sidedør. Jeg hadde også en vifte på ramen to på prosessorkjøleren og en vifte som blåser inn i kabinettet foran. Også hadde jeg en vifte som er festet der sidedøren skal være,som blåser inn i kabinettet. Tror ikke jeg hadde fått den stabil hvis ikke det hadde vært for alt dette. I biosen satt jeg volten på 1,53xx(tror jeg, men virker litt usansynlig), har ikke testet med mindre men burde gå det også. Her er noe av oppsettet mitt, resten står i profilen: Kabinett: Lian Li PC7BSCANDWIN PSU: mist 500 watt CPU:intel Q6600 g0 stepping: L728A882 med artic silver 5 CPU kjøler: thermalright ultra 120 xtreme Ram: 4x1 GB mushkin enhanced 6400 5-5-5-12 Hovedkort: Asus p5k premium Skjermkort: Radeon asus x850xt Er ikke noe bra kvalitet på bildene, men her er værtfall noen: Endret 13. oktober 2007 av maxila Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Okei, takk for at du tok deg tid Slik har jeg kjørt til nå: Så satt jeg to vifter på kjøleren, det hjalp mye på tempen: Skal se om jeg får opp maks stabile frekvens iløpet av kvelden. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Okei, takk for at du tok deg tid Slik har jeg kjørt til nå: Så satt jeg to vifter på kjøleren, det hjalp mye på tempen: Skal se om jeg får opp maks stabile frekvens iløpet av kvelden. Ser bra ut det Tror de viftene på prosessoren burde være circa like kraftige, eller værtfall den bakerste viften burde være kraftigst. Jeg kjører viftene denne veien <-- |kjøler| <--. Vet ikke hvilket av viftene mine som er kraftigst så mulig det hadde vært bedre og byttet på de. Endret 13. oktober 2007 av maxila Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Da har jeg gjennomført OCCT 30 minutt. Stabil på 3,8GHz med 1,48v load. Under testen: Stabil @ 3,8GHz: Batch: L726B104 (G0) Frekvens: 3800 Kjøling: TR Ultra 120 Extreme Hovedkort: Asus P5K Premium Load volt: 1,480 FSB: 422 (*9) Endret 13. oktober 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Da har jeg gjennomført OCCT 30 minutt. Stabil på 3,8GHz med 1,48v load. Under testen: Stabil @ 3,8GHz: Batch: L726B104 og luftkjølt med TR U-120 Extreme. bra resultat Hadde jeg bare hatt bedre ram så skulle nok jeg også ha fått resultatet mitt opp. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Er du sikker på et du har påført pasta riktig/eller strammet kjøleren i kryss ? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Pasta er noen lunde bra på ja, men kjøleren er et mysterium. Uten modifikasjoner kunne jeg snurre den rundt uten problemer. Den satt ikke litt fast engang. Så tok jeg å la en gummiring under strammepunktet i midten av kjøleren, og den sitter nå noen lunde bom fast (kan vriggle pitte litt på den om jeg tar i). Så om noen hadde en how-to-mount-perfectly-guide, så hadde det vært knall. Men dette finnes vel ikke? Kan hende IHS ikke er helt plan også (tror den buler pittelitt opp på midten). Edit: Hvis du ser på skjermbildet over, så ser du at kjernene var rundt 70 grader load, men kjernene var oppi 79 grader i en tidligere del av testen. Endret 13. oktober 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Pasta er noen lunde bra på ja, men kjøleren er et mysterium. Uten modifikasjoner kunne jeg snurre den rundt uten problemer. Den satt ikke litt fast engang. Så tok jeg å la en gummiring under strammepunktet i midten av kjøleren, og den sitter nå noen lunde bom fast (kan vriggle pitte litt på den om jeg tar i). Så om noen hadde en how-to-mount-perfectly-guide, så hadde det vært knall. Men dette finnes vel ikke? Kan hende IHS ikke er helt plan også (tror den buler pittelitt opp på midten). Edit: Hvis du ser på skjermbildet over, så ser du at kjernene var rundt 70 grader load, men kjernene var oppi 79 grader i en tidligere del av testen. Har akkurat samme problemet med min kjøler, den kan lett vrikkes på, selv om skruene er skrudd så hardt som det er mulig. Vet ikke om det har noe og si med at jeg har fjernet rammen som holder cpuen på plass. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Pasta er noen lunde bra på ja, men kjøleren er et mysterium. Uten modifikasjoner kunne jeg snurre den rundt uten problemer. Den satt ikke litt fast engang. Så tok jeg å la en gummiring under strammepunktet i midten av kjøleren, og den sitter nå noen lunde bom fast (kan vriggle pitte litt på den om jeg tar i). Så om noen hadde en how-to-mount-perfectly-guide, så hadde det vært knall. Men dette finnes vel ikke? Kan hende IHS ikke er helt plan også (tror den buler pittelitt opp på midten). Edit: Hvis du ser på skjermbildet over, så ser du at kjernene var rundt 70 grader load, men kjernene var oppi 79 grader i en tidligere del av testen. "Alle" bruker ett eller annet for å få strammere feste med TRUE, orginalt sitter den alt for løst. Med 10 grader forskjell på kjernene har du enten vært uheldig med IHS, ellers så mangler du pasta på venstre side. Ville ihvertfall brukt litt tid (hvis du ikke har alt) på å stramme kjøleren på et par forskjellige måter for å se om du kan få jevnet det ut litt. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Førstepost er oppdatert... Begynner jo å hjelpe på litt nå, men vi trenger selvsagt flere resultater OldMan: Hvordan foretrekker du å påføre kjølepasta? Jeg er vant med å fordele kjølepastaen tynt utover, men jeg er usikker på om det kan gi bedre resultat med en liten "kladd" som blir presset utover av kjølerens press (evt. en stripe med kjølepasta). Jeg tror i hvert fall jeg var litt uheldig da jeg satte på cpu-blokka, men jeg tror også jeg må ta ut hele hovedkortet for å gjøre det på nytt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå