Gå til innhold

Overklokkingsdatabase for firekjernerprosessorer!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, kunne nesten tenke meg det da den forrige typen quad-kjøler "sugde ræv". Høy temperatur og mye bråk er noen av stikkordene.

Men, er det bare meg som er litt skuffet over oc på de nye 0.45nm quads ? Syntes ikke en økning på 3-400 Mhz i primestabil oc er så mye å rope hurra for. Når man i tillegg trolig vil slite med fsb wall på de "vanlige" så kan det hende at det blir endel klokking med dual istedefor quad fremover.

Tja.. nå har jeg bare hatt min på 3.84GHz, men jeg synes ikke det er gale med boxed kjøleren. Tror ikke man kommer i nærheten av 3.84GHz med boxed kjøler på Q6600?

Nå har vel din QX9650 en stockfrekvens på 3,0GHz, og du har da 800MHz overklokk med stockkjøleren (0,8GHz oc). Med Q6600 som stock har en hastighet på 2,4GHz er det ikke noe problem å klare 3,0GHz (0,6 oc) med boxed kjøleren (G0).

Og siden vi da har kommet frem til at kjøleren er forbedret på de nye quadene, så klarer vel faktisk de gamle quadene så å si like mye overklokk som de nye. :)

Med god luftkjøling klarer man nokså lett 3,6GHz med Q6600 = 1,2GHz overklokk (50%). Skal en QX9650 klokke like mye må man opp på 4,2GHz (1,2GHz overklokk).

Prøver ikke å kverulere eller noe sånt, men ville bare påpeke det. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når jeg pratet om "maks" klokk ett par poster tilbake så mente jeg "maks occt klokk", var litt uklar der.

Etter den presisering er jeg 100% "på lag". :)

Ellers er de jo de morsomste innleggene de som poster noe sånt som: "Min klarer fint 4Ghz luftkjølt med maks temp på 50 grader, men gidder ikke poste screen."

:D

Men, er det bare meg som er litt skuffet over oc på de nye 0.45nm quads ? Syntes ikke en økning på 3-400 Mhz i primestabil oc er så mye å rope hurra for. Når man i tillegg trolig vil slite med fsb wall på de "vanlige" så kan det hende at det blir endel klokking med dual istedefor quad fremover.

Jeg er også litt småskuffet(og overrasket?) over de nye Q9*** etter de få resultatene vist her.

Kudos til de som poster resultatene ivhertfall (men jeg synes de bør få en egen kategori slik som AMD).

Så mange som spør om innkjøp/klokking av Quad (Q6600) burde det vært mint 50 resultater i "basen" til trådstarter (Sablabra).

Kom igjen folkens!

Lenke til kommentar

Overrasket? Jeg hadde i hvert fall ikke ventet noen revolusjon med Q9xxx...

Det er mulig jeg burde lage en egen en til 45 nm Yorkfield og beholde den som er nå til 65 nm Kentsfield... Det blir muligens mer oversiktlig?

Forresten, jeg tror jeg skal legge til temperatur som en egen kolonne også. Dette vil være et gjennomsnitt av kjernetemperaturene, så da er det bare å poste bilde av core temp eller lignende mens OCCT kjører. Høres det ut som en grei løsning? (selv om det foreløpig blir veldig mange registreringer "uten" temperatur)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Her er min 24/7 clock:

CPU: Q6600 G0 3,6GHz (400MHz x 9) 1,392V idle, 1,344V load

CPU kjøler: Aqua Computer Cuplex XT di

Hovedkort: Gigabyte GA-X38-DQ6

Stabilitet: 12 timer small FFT Prime95 stable

Forresten så er ikke 30 min OCCT godt nok som stabilitets test etter min mening. Min CPU klarte lett OCCT i 30 min på lavere spenning men var langt fra stabil på Prime95 small FFT. Prime95 small FFT generer også en del mer varme enn OCCT.

Enten så er CPUen stabil eller så er den ikke det. OCCT er bare bra som test når man vil finne grensen men man burde så prøve Prime95 small FFT i 8+ timer for å være vite om den er stabil. OCCT er nok bare en pekepinn på om den kan kanskje muligens sannsynligvis forhåpentligvis være stabil. :p

Endret av Koji
Lenke til kommentar
Men den pipingen fra CPU/voltregulatorer bekymrer meg litt og irriterer enda mer. :/

En løsning skal være å spraye dem med en type brannsikker (klar)lakk har jeg hørt. (men ikke testet).

Edit: Altså voltregulatorene, antar det er dem som piper.

Forresten.. Lurer litt på hva du gjorde på badet med den nye cpu'en din... ble du SÅ glad for å se den *tenke koffert* :p

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

En liten test av oc med lav volt her :)

Q6600 G0 L737B384, Gigabyte P35 DS3P, Antec 182, vannkjølt med PA120.3, Fuzion + Laing DCC 1T.

Romtemp 21.7 grader, alt i kab (med lukket dør).

Vcore: 1.34 bios, 1.328 idle cpuz, 1.296 load cpuz.

Under kjøring:

post-35359-1200013743_thumb.jpg

Ferdig:

post-35359-1200013816_thumb.jpg

Lenke til kommentar

_Zeke: Fra nå av krever jeg at batch/stepping er med og bilde av core temp eller lignende med temperatur!

OldMan: Det er vel ikke enda en ny CPU?

Jeg har for øvrig delt opp databasen i to slikt at det er en for 45 nm og en for 65 nm. Jeg venter spent på AMD-resultat. :)

Lenke til kommentar

Mener du load-temp?

Altså må jeg få med den loggen som OldMan har med?

Uansett, her er resten, det kan du bruke senere når jeg tar OCCT en gang til med den loggeren :)

Stepping: G0

Batch: L726B104

vCore: 1.416 Idle, 1.36 load

HK: EVGA 680i A1

Kjøling: Vannkjøling i ca. 21 grader varmt rom (Apogee GTX, trippel rad)

Men er templog så viktig da? Det viktigste er vel at den er stabil :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Forresten, gjør det noe om jeg kjører Custom OCCT? Den er prikk lik standardtesten, men den stresser ikke minnet, og det skal jo ikke ha noe å si når du konser på CPUen og f.eks. kjører standard frekvenser på minnet.

Grunnen er at mine brikker er begynt bli ødelagt av EVGA kortet mitt (fullt av feil i Memtest 86 etc. så omtrent umulig å få stabilt med minnetesten på.

Lenke til kommentar
Men er templog så viktig da? Det viktigste er vel at den er stabil :)

Load-temp er viktig fordi da kan vi se hvor langt de enkelte presser sine cpuer. Enkelte føler de har "makset" når de når 70 på kjernene, mens andre ikke før 80 grader. Da har de som "tør mer" en fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...