Gå til innhold

Overklokkingsdatabase for firekjernerprosessorer!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
1.post spesifiserer 30 min OCCT!

Blir nok en brukbar byråkrat av deg skal du se. :)

Spøk til side, Prime95v4 kjørt i over 20min er "hardere"/like "hardt" som OCCT.

Men du har rett i at trådstarter/deltagere har blitt enige om "OCCT-stable".

Mulig vi bør ha med flere regler når vi først er igang?

"Quad'en" skal stå i kabinett. (Ikke noe "bencherigg" på trefjøl/pappesker i uoppvarmet garasje/bod)

Man skal kunne sitte i shorts/singlet på rommet (dvs. dokumentere 22+ grader med bilde av tempmåler i rommet).

"Bedre" kjøling enn "grei" vannkjøling er forbudt (max 3x120mm raddiser som skal sitte *inne* i kabinettet).

Max.speed på vifter er 2500rpm.

"Get the point?"

:D

Nok om det.

Her er litt mer testing av min B3 i "nytt hjem" - 3R-systems R310B *miniAtx*.

Av naturlige årsaker så testes det her "grei 24/7-klokk" ved lavest mulig VCore.

[email protected](load) vil jeg si er brukbart. :)

post-40756-1199643378_thumb.jpg

post-40756-1199643409_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Min erfaring er også at OCCT ikke stresser systemet like hardt som prime, men den diskusjonen ser jeg ingen grunn til å starte på nytt. OCCT et bra testprogram som ikke tar mere enn 30min og det er fint for en database som dette.

Core2Extreme [email protected] (410 x 10)

Stepping:SLAN3

PACK DATE: 07/12

vcore 1.39

Hovedkort: Gigabyte P35-DQ6

Kjøling: Vannkjøling, Swiftech Storm, BIX 3

Romtemp 23 C

Kabinettemp: 30 C

occtsxy1.th.jpg

:)

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
1.post spesifiserer 30 min OCCT!

Blir nok en brukbar byråkrat av deg skal du se. :)

Spøk til side, Prime95v4 kjørt i over 20min er "hardere"/like "hardt" som OCCT.

Men du har rett i at trådstarter/deltagere har blitt enige om "OCCT-stable".

Mulig vi bør ha med flere regler når vi først er igang?

1. "Quad'en" skal stå i kabinett. (Ikke noe "bencherigg" på trefjøl/pappesker i uoppvarmet garasje/bod)

2. Man skal kunne sitte i shorts/singlet på rommet (dvs. dokumentere 22+ grader med bilde av tempmåler i rommet).

3. "Bedre" kjøling enn "grei" vannkjøling er forbudt (max 3x120mm raddiser som skal sitte *inne* i kabinettet).

4. Max.speed på vifter er 2500rpm.

Den nr. 1 kunne jeg faktisk tenkt meg at ble innført, men ellers var det kanskje litt usakelig/strengt ja, hehe.

Lenke til kommentar

Oppdatert!

TL1000S: Aner jeg en viss sutrende sarkasme over de foreslåtte reglene? :p Kan vel si med en gang at det blir noe meget for de fleste forumbrukerne, og da kan man like så greit klinke til med 24 timer prime95...

WheelMan: Kjekt at du følger med! :green: Når det er sagt, jeg kan selvsagt "godkjenne" det dersom man kjører prime95 over noen timer, ettersom at det erfaringsmessig er langt tøffere enn 30 min OCCT. Selv kunne jeg tenkt meg kanskje 8 timer med prime95, men det virker som om de fleste er for late til det. :p

Alcoholiday: Du har lik vannkjøling som meg, men jeg vurderer å bytte stormen med en blokk som har noe større kjøleflate. 4,1 GHz viser uansett at disse nye brikkene klokker bra. Btw, er steppingen så kort? altså sier den ikke noe om produksjonsuke osv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S: Aner jeg en viss sutrende sarkasme over de foreslåtte reglene? :p

Nope.

Det var en liten "dask" til "polklokkeren Wheelman" som lar far sin komme hjem til Igloo i sin jakt på Den Høye Klokk. Og som "tyster" på medklokkerne sine når han kanskje? er minst like skyldig mtp å "hjelpe" resultatene sine <thi-hi>:)

Det med 15min vs. 30min har jeg faktisk sjekket ut for mitt vedkommende, men det kommer selvsagt av at jeg både har en vannkjøl som holder stabil temp fra 8min og utover samt at PWM/Mosfet på hk klarer å holde temp lav nok (for det er ofte her det blir problemer fra 15/30min og utover).

Jeg "legger meg flat" dog når det gjelder OCCT default test.

Når det gjelder "stabilt" så er det en selvmotisgelse all den tid Windows sjelden er helt stabilt gitt programmer installert/drivere etc (satt på spissen).

8/12/24t prime behøver heller ikke bety at "riggen" med gitt klokk er "garantert" stabil i spill, encoding, se på film.

Omgivelsestemperatur er også "alfa og omega" når det gjelder klokking. Ikke minst ved luftkjøling.

Det er derfor mange "bencher ute" på trefjøler/pappekser. :)

Dette har vi diskutert opp og ned i mente i andre sammenheng, og jeg synes "reglene" i 1.post er gode.

Det er fint om de som poster i tråden oppgir "omgivelsestemp" slik bl.a. Alcoholicday" gjorde rett over her.

Og det er også bra om man oppgir om "Quad'en" står i ett kabinett med sidedører *på*, eller om man har vannkjøl med "loop" til radiator "i fonna"/tilkoblet kaldtvannskrana. Så vet deltakerne i tråden om de faktisk kan sammenlikne med det de tror er ett likt oppsett som sitt eget.

:D

Lenke til kommentar
Det var en liten "dask" til "polklokkeren Wheelman" som lar far sin komme hjem til Igloo i sin jakt på Den Høye Klokk. Og som "tyster" på medklokkerne sine når han kanskje? er minst like skyldig mtp å "hjelpe" resultatene sine <thi-hi>:)

De tok jeg ikke helt :p

Lenke til kommentar
Alcoholiday: Du har lik vannkjøling som meg, men jeg vurderer å bytte stormen med en blokk som har noe større kjøleflate. 4,1 GHz viser uansett at disse nye brikkene klokker bra. Btw, er steppingen så kort? altså sier den ikke noe om produksjonsuke osv?

Tror steppingen er SLAN3

http://processorfinder.intel.com/Details.a...N3&OrdCode=

FPO/BATCH L740A336

Core Stepping: C0

Jeg har i hvert fall tatt utgangspunkt i det. Batch legges til nå...

TL1000S: Det er bra om man oppgir romtemp f.eks. Det er jo en viss forskjell mellom deilige 25 c og -5 c i garasjen :green: . MEN, jeg kommer ikke til å ta med dette i databasen, da jeg prøver å begrense informasjonen noe... Det som jeg derimot har vurdert å ta med, er et gjennomsnitt av kjernetemperaturen. Det er forsovet enkelt, det er bare å ta et bilde av core temp eller lignende mens OCCT kjører.

Lenke til kommentar

Det viktigste for meg med en tråd som denne er å få en ide om hvilke steppinger som klokker godt, og eventuelt hvor jeg kan få tak i en lik :)

Når OCCT er satt som mål for oc i denne tråden så er det helt greit, og jeg setter større pris på de som presser cpu'n til maks OCCT resultat, istedefor å oppgi sin 24/7 fart vist med OCCT. Grunnen til det er at "maks" er en lettere samenlignbar størrelse enn hva folk velger å kjøre på 24/7 osv.

Samtidig er det lite vits å oppgi resultater uten å beskrive hva slags kjøling man har, og med luft/vann bør romtemp etc oppgis hvis de er utenfor normalen, samt andre forhold som kan sies å ikke være normale.

Ellers er jeg skuffet over antall resultater. Det er en annen tråd på forumet her som viser at de fleste her inne klokker alt for mye, så det er rart det ikke er flere resultater.

Lenke til kommentar

Noen her som bruker occt 1.2.0.b06 versjonen?Det fine med den er at den har en slider som en kan bestemme hvor mye en stresser cpu eller ram.Setter jeg den til å stresse cpu maks,blir kjernene like varme som Prime small.Min erfaring er at den stresser systemet omtrent like hardt som Prime.

Bakdelen er at en ikke kan bestemme hva som skal pines mest under 30 min testen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK.

Da har jeg verifisert at jeg har rett (som vanlig).. (not). :)

Temperaturer for kjerner/"CPU" var høyest etter 6min, for så å synke til ett lavere nivå resten av OCCT default-session. Dvs at *for mitt system* er 15min nok til å erklære "OCCT-stabil".

Uansett forandrer dette ikke hva jeg har bestemt for 24/[email protected](load).

Max.klokk aka CPU-Z "suicide screen" har jeg ingen interesse av.

Er nok litt på kollisjonskurs med "Oldman" med flere der ja. :)

Vedlegg:

post-40756-1199674886_thumb.jpg

post-40756-1199674895_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hmm, høyere klokk og lavere temp, noen har åpnet ett vindu :D

Uansett en fin cpu du har der.

Ang maks klokk så er vel maks cpu-z den jeg er minst glad, liker mye bedre sp1m som mål.

He-he :)

Den viktigste forklaringen til temps er nok at PC-en hadde vært slått av noen timer *før* jeg bootet og startet OCCT rett deretter.

I tillegg til som nenvt over at måling ble gjort lenger ut i OCCT-session.

Temps var ca. 5 grader høyere (CPU) 6min etter start OCCT.

System temp stiger til ca. 39-42 grader når PC-en har stått på en times tid og rommet er varmet opp (av Quad/3850).

Max bench-klokk (SuperPi) er interessant ja. Da er vi nok mer enige enn jeg trodde.

Har foreløpig benchet litt på 3.9Ghz (samme VCore dvs. 1.41 load).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Når jeg pratet om "maks" klokk ett par poster tilbake så mente jeg "maks occt klokk", var litt uklar der.

Maks klokk for sp1m, occt, prime small fft 8t+ vil for de fleste gi forskjellig resultat, men når premissene er såpass klare som i denne tråden med 30 min occt, så syntes jeg de mest verdifulle bidragene er de som har presset cpu til maks av hva den klarer. Vi burde definitivt hatt en tråd om hva folk velger å kjøre på 24/7 også, men det er noe annet.

Ellers er de jo de morsomste innleggene de som poster noe sånt som: "Min klarer fint 4Ghz luftkjølt med maks temp på 50 grader, men gidder ikke poste screen."

Men, er det bare meg som er litt skuffet over oc på de nye 0.45nm quads ? Syntes ikke en økning på 3-400 Mhz i primestabil oc er så mye å rope hurra for. Når man i tillegg trolig vil slite med fsb wall på de "vanlige" så kan det hende at det blir endel klokking med dual istedefor quad fremover.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Men, er det bare meg som er litt skuffet over oc på de nye 0.45nm quads ? Syntes ikke en økning på 3-400 Mhz i primestabil oc er så mye å rope hurra for. Når man i tillegg trolig vil slite med fsb wall på de "vanlige" så kan det hende at det blir endel klokking med dual istedefor quad fremover.

Tja.. nå har jeg bare hatt min på 3.84GHz, men jeg synes ikke det er gale med boxed kjøleren. Skal se om jeg får den opp på 4Ghz nå i den nærmeste fremtid (er mest opptatt av å faktisk bruke PC-en for øyeblikket :p), skulle ikke være noe problem da den verken ble noe særlig varm eller ustabil på 3.84GHz. Tror ikke man kommer i nærheten av 3.84GHz med boxed kjøler på Q6600?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...