Gå til innhold

Overklokkingsdatabase for firekjernerprosessorer!

Anbefalte innlegg

Fikk meg ny pc i dag, så jeg tenkte å finne en passe 24/7 overklokk på CPU'en og dette holder foreløpig selv om jeg sikkert kan klokke noen hundre MHz til uten problemer.

Intel QX9650 3.666GHz 11* 333MHz, fikk ikke med esken, så vet ikke batch dessverre, men har lagt med bilde fra CPUz

Vcore : 1.3V, smålig ustabil vcore under load, men er helt stabil.

Bruker boxed kjøleren på CPU'en og den funker strålende, med blått lys og alt ;)

Bruker ett Foxconn Digitalife X38A-hovedkort

post-30791-1199571362_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe fikk ikke noe rabatt nei, måtte nok ut med 7 275kr som alle andre :p

CPU'en idler på 25-30 °C per kjerne og under load i OCCT ligger den seg på mellom 40-50 °C per kjerne, kan sjekke nøyere i morgen med en litt lengre kjøring av OCCT, men tenker å bruke PC-en til litt andre ting nå :)

Lenke til kommentar

Jaja, da kjørte jeg fsb'en litt høyere :p

Gikk inn i BIOS og satt den til 350, slik at jeg fikk 350*11 = 3850MHz. Fikk ikke lov å velge Vcore av hovedkortet, minimum på denne hastigheten ble visst 1.425V.

Fikk en del vdroop under OCCT og den la seg stabilt på 1.360V under full load. Høyeste temperatur som en av kjernene oppnådde var 62 °C, dette var 5 minutter inn i testen, etter dette vekslet tempen på varmeste kjernen mellom 55 og 62 °C.

Så spørsmålet mitt er da om 62 °C makstemp og vcore på 1.425V er for mye for denne CPU'en? Uansett så gikk OCCT 30 min helt fint :)

edit: men men... er jo tross alt boxed ;)

post-30791-1199585778_thumb.jpg

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En ny runde.

Nå nærmer jeg meg nok grensen for denne CPU'en.

Måtte øke VCore +0.08 for de neste 100Mhz, dvs. ca. 1.41 under load (1.48 i Bios).

Samtidig økte max.watt fra ca. 180-190 til 235-245 under OCCT, temperaturer ikke så ille mye høyere (se vedlegg).

(Jeg har en PSU som viser antall watt PSU leverer til systemet)

Uansett er dette langt over det jeg synes er forsvarlig for "daglig bruk".

Har kjørt alt av 3DMarks, PCMark05, Cinebench en rekke ganger på denne klokken uten noe problem av noe slag.

Dette er utvilsomt en god "chip". :)

post-40756-1199587495_thumb.jpg

post-40756-1199587515_thumb.jpg

Lenke til kommentar

TL1000S: Det er jo nesten samme batch som en av OldMan sine CPUer, så det gir jo en indikasjon på at det er en god chip. Det er også noe av poenget med databasen, å sammenlikne de ulike batchene :)

Jeg venter med å oppdatere til du har kjørt Auto(30mn), jeg har nå presisert i førsteposten at det er det som må kjøres...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ser fin ut den cpu'n TL1000S :)

Jeg tipper du klarer over 3.9 hvis du gir den litt mer volt og holder temps nede. Hva slags kjøling har du på den nå ?

Det er ett noe "custom" oppsett :)

Bzerk Mesh kabinett

AC Cuplex Pro

Swiftech MCP655

1x120mm Mist "extreme" i bakkant

1x120mm Mist i toppen

Viftehastighet på 120mm vifte i topp er fast (900rpm), den i bakkant regulres av Bios ("Easytune") fra ca. 800 til 2500.

Da øker temp fra idle til max.load ila 8-10min og holder seg der.

"Riggen" står i ett knøttlite rom hvor det som regel er 25++ grader.

Det er klart at denne CPU'en/riggen hadde godt av å stå i en garasje, eller for åpent vindu som en del her foretar "stabilitets-benchen". For ikke å snakke om å ha hele systemet på en arbeidsbenk slik en "skikkelig" klokker alltid kjører.

Men:

Dette er hoved"riggen" min og brukes på hjemmekontor (nr.1) til både arbeid, klokking og fritid.

Skal gjøre ett nytt forsøk seinere med litt mer VCore og 30min ith reglementet.

Også en mulighet å ta den med til hjemmekontor nr.1 og "sette den i fonna ute".

Blir vel pallplass ganske sikkert da. :)

OCCT/Stabilitetstesting er så *utrolig* kjedelig i motsetning til "100-vis" av runder med 3DMark, Aquamark, SuperPi etc, og "stabilt" for 24/7 er som bl.a. du "Oldman" har poengtert noe helt annet enn "OCCT kjørt med parkas, skinnvotter og skinnlue".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S: Det er jo nesten samme batch som en av OldMan sine CPUer, så det gir jo en indikasjon på at det er en god chip. Det er også noe av poenget med databasen, å sammenlikne de ulike batchene :)

Jeg venter med å oppdatere til du har kjørt Auto(30mn), jeg har nå presisert i førsteposten at det er det som må kjøres...

La til ny overklokk noen innlegg oppe så du kan oppdatere tabellen hvis du vil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...