Gå til innhold

Rikstv innstilling, RGB eller CVBS?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en vanlig 32 tommer widescreen tv (flat bilderør) med komponent ingang og scart. Jeg bruker nåværende den ordinære scart kabelen jeg fikk med RiksTv pakken jeg kjøpte nå i sted.

I tv innstillinger har jeg valget mellom på inngang : CVBS eller RGB

Når jeg tar CVBS virker alt stabilt og klart, mens når jeg velger RGB virker ting litt mer ustabilt, klarere bilde på tekst og slik men dårligere bildekvalitet på rørende bilder.

Da er vel valget enkelt? CVBS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg tar CVBS virker alt stabilt og klart, mens når jeg velger RGB virker ting litt mer ustabilt, klarere bilde på tekst og slik men dårligere bildekvalitet på rørende bilder.

Da er vel valget enkelt? CVBS?

CVBS er den nest dårligste videosignaltypen ( den dårligste er analog RF).

http://en.wikipedia.org/wiki/CVBS

I CVBS er farger og sort/hvitt signal blandet i sammen. TV'n må derfor filtrere signalet for å separere fargene og til slutt lage RGB til billedrøret. Når dekoderen sender ut RGB så behøver ikke TV'n din å gjøre unødig mye signalbehandling. Det er også slik at når først fargesignal og sorthvitt signal er blandet på samme kabel så er det umulig å separere signalene igjen helt perfekt. Rester av fargene vil forstyrre sorthvitt osv. Pga. filtreringen av fargene så forsvinner en god del av oppløsningen/båndbredden i sort/hvitt signalet.

RGB er det desidert beste analoge signalet Grundig boksen kan gi ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...