FnoFFen Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Som anew påpekte i tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=834938 så er algoritmene i Windows for nedsampling (fra filens oppløsning til skjermoppløsningen) av jpg dårlige. Det ser dermed ikke ut som om jeg kan bruke for eksempel Faststone for visning av bilder – for da får jeg ikke optimal billedkvalitet vist på skjermen. Jeg tester ut Lightroom for tiden og antar jeg kommer til å kjøpe dette. Her kan jeg jo vise bildene i slideshow for å få vist bildene med optimal kvalitet. Jeg har ikke funnet ut hvordan vise i fullskjerm, men det er ikke så mye som mangler (noen som kan tipse hvordan få utnyttet hele skjermen i Lightroom slideshow?) Men så ønsker jeg ofte å sende bildene til venner. Som amatørfotograf har jeg litt ambisjoner og håper gjerne at mine venner tenker når de ser bildene: "wow – han har virkelig fått sving på fotograferingen!" Men det er jo trist dersom de ser på bildene i et dårlig visningsprogram. Hvordan kommer jeg rundt dette? Legge bildene ut på en nettside? På diverse foto-sider (også denne) legger folk ut bildene sine og vil ha tilbakemelding. Er de sikret dette med nedsampling av jpg-filer til skjermoppløsningen? Jeg forstår ikke dette helt, og vil være takknemlig om noen kan forklare meg dette litt. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Beste når du sender bilder til venner er å nedskalere bildet først i et redigeringsprogram til ønsket størrelse. Ikke større enn at du er sikker på at mottager kan se det i full størrelse. Jeg synes maks bredde 800 pixler er passe, selvom de aller fleste har større skjerm enn det. Gjerne vent med oppskarping till etter skalering. Så bruker du fargerom sRGB. Vet du ikke hva det er, går det sikkert bra da de fleste visningsprogram antar du bruker sRGB. Om mottager sitter på en ukalibrert/dårlig skjerm kan du ikke gardere deg mot, så fortsatt er det mulig det ser anderledes ut på den skjermen enn på din kalibrerte? skjerm. Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Takk for svar. Min respons er dessverre litt sen, men jeg har vært uten internett et par dager. Så jeg bør altså redusere bildet slik det passer til en 800x600 pikslers skjem? Dvs. ca. 0,5 megapiksler og dermed ca. 500 KB – eller roter jeg nå? Du skriver jeg bør vente med oppskarping til etter skalering. Vanligvis så skalerer man ned samtidig som man ekspoterer til jpg-fil, trodde jeg, og å oppskarpe på en jpg-fil er vel ikke optimalt? Men man kan kanskje skalere ned før eksport….? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Joda, alltid gjør oppskarping helt til slutt etter du har bestemt størrelsen på bildet og foretatt alle justeringer. Det er forskjell på hvordan et bilde på f.eks. 3000 x 2000 pixler skal skarpes i forhold til et på f.eks. 800 x 600. Du eksporterer ikke til JPEG, men lagrer den ferdige fila som JPEG i ønsket kvalitet. Da er den klar til å sendes. Lenke til kommentar
Climber Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Om man lagrer eller eksporterer kommer litt an på programmet man bruker. I Photoshop vil man som dhjerp sier endre bildestørrelsen ført og skarpe opp bildet etterpå. Så lagrer man det i ønskt format. For Lightroom blir det litt annerledes: Der setter man først de innstillingene man vil ha (inklusinve oppskarping). Så velger man å eksportere bildet til ønsket format OG størrelse. Når man eksporterer bildet vil Lightroom selv sørge for å påføre innstillingene man har satt i optimal rekkefølge. Jeg er enig i at det er forskjell på oppskarping av store og små bilder, og hvordan Lightroom løser det vet jeg ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå