Gå til innhold

Nikon D40 - hva ekstra utstyr skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Kjøpte meg Nikon D40 for en stund siden som mitt første speilreflekskamera, og er foreløpig strålende fornøyd (begynner å angre litt over at jeg ikke kjøpte D80. Mitt råd til de som vingler mellom D40 og D80, velg D80). Klarer meg foreløpig med D40, tror jeg.... Har fortsatt uendelig mye å lære/prøve.

Har supplert utstyrsparken med et Nikkor AF-S 55-200mm F/4-5.6G VR DX pga jeg følte jeg trengte mer zoom (og litt for moro skyld). For meg som amatør har dette vært et utmerket objektiv for å komme nærmere på ting, når ikke kit objektivet strekker til.

Er en liten gadget freak, og sitter å lurer på hva jeg skal kjøpe nå? :hmm:

Vurderer å kjøpe meg en blitz, men er usikker på hvilken jeg skal velge? SB400, 600 eller 800?

Litt grønn her. Har prøvd å lese litt, og sitter med følelsen av at D40 ikke støtter alle funksjonene til SB600 og 800?

Har lyst på nytt objektiv også, men vet egentlig ikke hva jeg trenger. Kit objektiv + 55-200 objektivet dekker jo det meste?

Noen forslag til hva jeg kan svi av pengene mine på? :p

(Mens jeg skrev dette innlegget, begynte en stemme oppi hodet mitt å si at jeg skal kjøpe D80. Burde jeg høre på den stemmen?)

Mvh Senshi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler du at noe vesentlig mangler med D40? Hvis ikke, bør du ikke høre på stemmen som sier at du bør kjøpe D80 :) D40 er et utrolig godt kamera til en god pris.

Angående objektiver... det du kanskje kan få lyst til å kjøpe senere, er et makroobjektiv for å kunne ta virkelig nære bilder. Pass bare på at det er ekte 1:1 makro, og ikke tullemakro på 2:1 fra Tamron og Sigma. Tamron har en meget god 90/2,8 1:1 makro, men du vil ikke få autofokus på dette med D40. Det har egentlig lite å si, for når man jobber med makro, bør man justere autofokusen manuelt uansett. Og D40 har et godt system som sier fra når du har fokus. Objektivet egner seg også veldig godt til portretter.

Ellers har Nikon en 60/2,8, og det mener jeg er et AF-S objektiv så du har autofokus med dette.

Av blitser holder SB600 stort sett i massevis. Trenger du å lyssette meget store rom (haller og lignende), kan det være at SB800 er et must.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg D40 i dag og er kjempe fornøyd.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal svi av pengene på D80 når D40 er et bra kamera. Vil du forbedre bildene dine er det kanskje lurt å lære seg å bruke det kameraet man har istedetfor å tro at utstyret gjør dette for deg (no offence, har ikke sett bildene dine)..

Jeg har hørt at 18-55mm er litt dårlig i forhold til f.eks 18-70mm, så kanskje dette kunne vært noe å investere penger i?

Har selv prøvd 18-70mm på D40, svært objektiv til et så lite kamera.

Som Afseth sier er det jo også makro objektiver.

Ellers finnes det jo stativ, UV-filter, solblender etc.

Lenke til kommentar

D80 er helt meningsløst om du er nybegynner med D40, IMHO.

Blits er helt klart en glitrende investering nå som vintermørket er i ferd med å senke seg (og den er god å ha når solen er fremme også!). Jeg ville gått for enten SB-800, eller - dersom den blir for dyr - Sigma EF-500 DG Super (lurer på om ikke Sigma kommer med en ny 580 nå?). Begge disse vil gi deg samme funksjonalitet en D40 som en D3, men du vil ikke kunne bruke dem trådløst (men kjøper du en blits til, så vil både SB-800 og EF-500 kunne brukes til å fjernstyre andre blitser).

Jeg har også sansen for tipset om å erstatte 18-55 med en brukt 18-70 - for 1500-2000 får du da et objektiv med det jeg vil karakteriesere som semiproff ytelse. Trolig det objektivet som har best ytelse ifht. pris uansett merke. Siden vi bor i Norge, har du også behov for lyssterk optikk til å ta bilder i elendig lys - for slike oppgaver er Sigma 30/1.4 HSM mitt klare førstevalg til D40.

...ellers kan du komplettere zoomobjektivparken med en Sigma 10-20 HSM. Det er et fin-fint supervidvinkelobjektiv til D40, og vidvinkel er der den egentlige moroa er.

Stativ? God idé!

UV-filter? Bruk heller pengene til å tenne opp i peisen.

(Nei, Afseth - 60/2.8 Micro har ikke AF-S - det er det bare 105/2.8 VR, samt Sigma 150 og 180 som har.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...