Gå til innhold

jobb på platform

Anbefalte innlegg

Eg har VKII Serviceelektronikk, skal ta fagbrevet mitt no snart. går almennfaglig påbygging atm.

ifølge svigerfar min, så kan eg få over 1 mill i lønn, ( han jobber med det) visst eg tar automatikk ingeniør utdanninga. for da har eg kunnskaper innen elektro, automasjon, elektronikk, data. og visst eg får jobb innen prosess styring, og jobber litt med det først, så er det mulig å få oppimot 1.5mill, og en får reise rundt halve kloden.

ifølge han, så blir det meir og meir slik at en skal kunne gjere alt der ute innen dei områda.

eg vurderer også om eg skal få meg jobb på tirsdager hos eit firma som driver med tele og data kommunikasjon, slik at eg kan få friska oppigjen det faget, sånn at eg kan ta det fagbrevet også.

noken som har erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tar ingeniør innenfor automatisering er det veldig lett å få jobb som service ingeniør. (Ihvertfall slik markedet er i dag)

Det du skal vite er at du jobber veldig masse som serviceingeniør. Du blir sendt rundt over hele verden. Arbeidsforholdene kan varierer veldig fra nordsjøen til russiske installasjoner. Million lønninger er ikke noe problem hvis du er glad i å jobbe, men du går nok lei etter et par år.

Lenke til kommentar
Hvis du tar ingeniør innenfor automatisering er det veldig lett å få jobb som service ingeniør. (Ihvertfall slik markedet er i dag)

Det du skal vite er at du jobber veldig masse som serviceingeniør. Du blir sendt rundt over hele verden. Arbeidsforholdene kan varierer veldig fra nordsjøen til russiske installasjoner. Million lønninger er ikke noe problem hvis du er glad i å jobbe, men du går nok lei etter et par år.

Når man har fagbrev som serviceelektroniker (eller trikker elle prod.elektroniker for den del) er det veldig lett å få jobb som serviceingeniør med en eller annen litt relevant ingeniørutdanning.

De trenger masse serviceingeniører der jeg jobber (Kongsberg Maritime), og det eneste som er et absolutt krav nåt jeg ser på utlysningene er ingeniørutdannelse innen et eller annet som har med elektro å gjøre. Ser ingen grunn til det skal bli noe særlig mindre mangel på ingeniører i åra framover.

En kan tjene over 1 mill, men da må man altså jobbe MYE. En kar på jobben var f.eks. i USA i en måned (med arbeidsdager på 12 timer i gjennomsnitt, 7 dager i uka), når han kom hjem måtte han ut igjen etter et par dager. Sånn går det, slag i slag. Han er sjelden hjemme i mer enn en uke i strekk. Fint når han har 3 småunger ...

Men når man er ung tåler man å jobbe, har tenkt å satse på serviceingeniør selv, om det ikke blir noe maritimt.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

er fint mens en ikkje har alt for store bånd her heime ja. eg sjekka ligninga på svigers idag. han hadde nesten 900k etter skatt, og han er heime ofte, og lenge. 2 veker i slengen heime ca.

en som er gift med søskenbarnet mitt, er atm i sør afrika og jobber. han er kun automatiker, men han tjener fett trur eg. skal snakke med han når han har tid å ringe :p

som du seier at det er når man er ung man tåler å jobbe. eg har 60% stilling som vekter vedsia skule. har litt under 15k i mnd. dårligste eg har fått hittil på prøver er 2x4+. resten er 5'ere. men skal nok jobbe litt mindre fra desember ja. meir tid til lekser da.

Lenke til kommentar

Hei.

Når det er snakk om reisejobber så er det ikke tvil om at det ligger haugevis med penger i dem. Jeg skal ikke påstå at jeg har så fryktlig mye erfaring, men jobber for tiden offshore samt tiden jeg er hjemme på land også. Det du skal vite før du bestemmer deg for dette er at du kan klare å jobbe 12-16 timers dager opptil 14-21 dager i strekk uten noen dager der du kan sove lenge. Du skal vite at du må jobbe godt for å holde kontakt med venner og savnet av hjemmet blir stort. Det er faktisk ikke alle som er "lagd" for å kunne jobbe på den måten.

Men når alt det er sagt så vil jeg si at det er en super måte å jobbe på og jeg har aldri angret ett sekund. =)

Lenke til kommentar

Det er uten tvil gode penger i å jobbe slik. Men som det nevnes her er det ikke for alle.

Det er i utgangspunktet en jobb som passer best for single - tenk også på 'kona' der hjemme - ikke sikkert at hun synes det er særlig moro med en fyr som er borte halve året...

Lenke til kommentar
Ser jeg har valgt feil rettning på VGS :p (almenn)Bare lurer litt som trådstarter egentlig, men er det noen måte å skaffe en liknende utdannelse via universitet?Type Bachlor eller no.
automatikk ingeniør på høgskule? eg har egentlig tenkt mykje på data ingeniør. men det har eg droppa helt.når eg har fagbrevet mitt, og er ganske oppegåande innen data, samt at automatikk ingeniør har programmering, + endel ting som har med data, så kan en også jobbe med data. Men det er vel variasjon i oppgaver, nye plasser, nye mennesker, utfordringer og ansvar som eg liker.
Jobber sjølv som service engineer, og tjenr bra med 4-4 ordning. Synes sjølv det er ein fin kombinasjon mellom jobb og fritid. Jobber mykje når eg er på (Har avogtil ein søndag fri). Og sløver max i friperioden. Når ikkje akkuratt milionen men du har til salt i maten.
har du noken dømer på arbeids oppgaver du har hatt siste tida? eller vanligvis har?`=)
Lenke til kommentar

Denne tråden må jeg følge med på. Går selv VG2 Data og Elektronikk og ønsker meg selv sårt en arbeidsplass offshore, men det er ikke fult så utrolig enkelt når fyren som driver med utplasseringsplasser/læreplasser på skolen er ultralat og ikke gidder gjøre en dritt.

Noen tips til firma jeg kan kontakte direkte som driver med nettopp serviceelektronikk eller telekom.?

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Denne tråden må jeg følge med på. Går selv VG2 Data og Elektronikk og ønsker meg selv sårt en arbeidsplass offshore, men det er ikke fult så utrolig enkelt når fyren som driver med utplasseringsplasser/læreplasser på skolen er ultralat og ikke gidder gjøre en dritt.

Noen tips til firma jeg kan kontakte direkte som driver med nettopp serviceelektronikk eller telekom.?

Du vil ha lærlingplass offshore innen data og elektronikk? Lykke til. Forresten det er ikke noe som heter automatikk ingeniør. Det er elektroingeniør heter

Lenke til kommentar

Det er noe som heter automatikkingeniør. Det eneste jeg stusser på er hvorfor i all verden du skal skifte over til automatikk og ikke heller valgte det i første runde. Faget automatikk og data og elektronikk er ikke akkurat det samme og du skal vite at pls programmering er noe du må ha spesielt interesse for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...