Gå til innhold

Gode bøker som omhandler Østfronten (WW2)?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fattet en interesse for WW2, og da jeg nylig så filmene Come and See og Stalingrad, innså jeg plutselig hvor ekstremt interessant emnet Østfronten (Tyskland vs Sovjetunionen) egentlig er, så jeg lurte på om dere i Historie-forumet* kunne anbefale noen gode bøker om dette? Er på leting etter i hovedsak seriøs sakprosa/faglitteratur (non-fiction, altså) og memoarer/selvbiografier (av soldater/offiserer som deltok i krigen på østfronten).

Bestilte nettopp de følgende bøkene fra capris.no (morsomt hvor mye billigere enkelte bøker er på capris i forhold til bokkilden.no, btw):

In Deadly Combat: A German Soldier's Memoir of the Eastern Front - (Gottlob Herbert Bidermann)

Masters of Death: The SS-Einsatzgruppen and the Invention of the Holocaust - (Richard Rhodes)

Black Edelweiss - A Memoir of Combat and Conscience by a Soldier of the Waffen-SS - (Johann Voss)

The Forgotten Soldier - Guy Sajer

+ The Rise and Fall of the Third Reich - (William L. Shirer), som er litt mer generell.

Og er som sagt på leting etter flere bøker, da. Gjerne også fra Sovjetiske soldaters synspunkt, og da spesielt om Pavlovs Hus og slaget om Stalingrad

*Var litt usikker på om jeg skulle plassere denne i Litteratur eller Historie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har fattet en interesse for WW2, og da jeg nylig så filmene Come and See og Stalingrad, innså jeg plutselig hvor ekstremt interessant emnet Østfronten (Tyskland vs Sovjetunionen) egentlig er, så jeg lurte på om dere i Historie-forumet* kunne anbefale noen gode bøker om dette? Er på leting etter i hovedsak seriøs sakprosa/faglitteratur (non-fiction, altså) og memoarer/selvbiografier (av soldater/offiserer som deltok i krigen på østfronten).

Bestilte nettopp de følgende bøkene fra capris.no (morsomt hvor mye billigere enkelte bøker er på capris i forhold til bokkilden.no, btw):

In Deadly Combat: A German Soldier's Memoir of the Eastern Front - (Gottlob Herbert Bidermann)

Masters of Death: The SS-Einsatzgruppen and the Invention of the Holocaust - (Richard Rhodes)

Black Edelweiss - A Memoir of Combat and Conscience by a Soldier of the Waffen-SS - (Johann Voss)

+ The Rise and Fall of the Third Reich - (William L. Shirer), som er litt mer generell.

Og er som sagt på leting etter flere bøker, da. Gjerne også fra Sovjetiske soldaters synspunkt, og da spesielt om Pavlovs Hus og slaget om Stalingrad

Jeg anbefaler på det varmeste å lese Antony Beevors sine bøker; "Stalingrad" og "Berlin Nederlaget 1945". Selv lest sistnevnte og har skumlest den første. Veldig gode bøker som inneholder det meste du spurte etter og hovedfokuset er på østfronten. Beevor han brukt memoarer og dagbok fortellinger fra soldater, sivile, officerer og høytstående generaler som kilder i bøkene sine. pluss selvfølgelig en detaljert fortelling om de diverse slagene. De bøkene er bare et "must" å lese :thumbup:

Lenke til kommentar

Guy Sajers "Den glemte Soldat" finnes jo på norsk nå. Kjøpte den på Narvesen for 1 mnd siden.

Ellers vil jeg nevne denne: "Stalingrad - Kessel und Gefangenschaft" av Horst Zank. Det er en autobiografi. ISBN 3-8132-0412-X, dessverre så er den på tysk, men det kan jo hende den er oversatt til engelsk.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak bBax1 her. Har dessverre ikke fått tid til å lese ut Stalingrad. Men boka vært vært veldig spennende. Forøvrig basert på dagbøker, avskrifter fra samtaler og historier til ett par soldater (hvis jeg ikke husker helt feil) og trukket fram hva som helhetlig skjedde.

Lo godt når jeg leste "guiden" som tyskerne som skulle hjem på perm fra østfronten laget seg.

Husk å ikke spark opp dører eller bruk granater før du går inn i huset. Du trenger IKKE å rive opp gulvet ettersom potetene ikke er gjemt der Osv. :p

Lenke til kommentar

Hva er det med Stalingrad filmen som ikke har med virkeligheten å gjøre? Bare lurer siden den er noksa anerkjent. Jeg har ikke sett den selv.

Den glemte soldat, som tittelstarter nevnte, er en fantastisk bok som nesten burde være obligatorisk på skolen, den er både godt skrevet og et innhold unge elever får mye mer utav enn f.eks Ibsen. Jeg har også lest både Berlin og Stalingrad, ekstremt gode bøker.

Lenke til kommentar
Hva er det med Stalingrad filmen som ikke har med virkeligheten å gjøre? Bare lurer siden den er noksa anerkjent. Jeg har ikke sett den selv.

Enemy at the Gates er en actiofilm basert på historiske hendelser, litt som Apocalypse Now. For de fleste så går det bra, men WW2 junkies som meg legger merke til en del feil andre ville se på som irrelevante.

Lenke til kommentar

Enemy at the Gates er en actiofilm basert på historiske hendelser, litt som Apocalypse Now. For de fleste så går det bra, men WW2 junkies som meg legger merke til en del feil andre ville se på som irrelevante.

Tyskere og Russere som snakker perfekt engelsk er vel en liten feil... *host host*

Men jeg må nok dessverre si at jeg ikke kan så veldig mange detaljer om Østfront-kampanjen. Og jeg kan ikke bidra med noen bøker eller filmer om emnet.

Lenke til kommentar

Stalingrad er en tysk film som ikke må forveksles med Enemy at the Gates. Ennemy at the Gates er en typisk amerikansk klisjefilm med helter som "vinner" til slutt. Stalingrad er ingen heltefilm, men en historie som gir deg frysninger på ryggen. Den er bra og anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg anbefaler på det varmeste å lese Antony Beevors sine bøker; "Stalingrad" og "Berlin Nederlaget 1945". Selv lest sistnevnte og har skumlest den første. Veldig gode bøker som inneholder det meste du spurte etter og hovedfokuset er på østfronten. Beevor han brukt memoarer og dagbok fortellinger fra soldater, sivile, officerer og høytstående generaler som kilder i bøkene sine. pluss selvfølgelig en detaljert fortelling om de diverse slagene. De bøkene er bare et "must" å lese :thumbup:

"Stalingrad" og "Berlin Nederlaget 1945" gir et godt innblikk i hvordan noen av de største slagene under 2.verdenskrig utartet seg fortalt på en historisk sett korrekt måte. Kanskje noe detaljert, men godt lesestoff for den som vil lære om krigen.

Den glemte soldat kjøpte jeg nettopp og leste den ut i løpet av få dager. Den er mektig, faktisk noe av det beste jeg noensinne har lest. Den forteller en annen historie enn historiebøkene. Her opplever man hvordan en soldat opplever krigens grusomheter, det finnes ingen helter, bare ofre. På nettet finnes det en del artikkler som tar for seg bokens troverdighet. Er det mulig at Guy Sajer faktisk har opplevd det han forteller om i boka. Uansett er det ikke tvil om at mye av det som han forteller om i boka er troverdig slik soldatene opplevde det. Anbefales.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bøker skrevet av Nordmenn eller om Nordmenn på Østfronten:

-Over Balkans sju blåner

-Frontkjempere

-Fra Finland til Kaukasus(Nordmenn på Østfronten)

-De som tapte krigen

-Veien mot undergangen

-I forreste linjer

-Mot sammenbruddet

-Ukjent soldat

-Dagbok fra en rotnorsk nazist

-Frontkjemper

-Tsjerkassy, en norsk ambulansesjåfør

-Et navn til låns

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...