Gå til innhold

Lære om elektronikk(krets kort å sånt)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tenker kanskje på mikrokontrollere? det er en integrert krets (IC) med mange periferienheter og en innebygget prosessor og program minne. De kan brukes til stort sett det meste, hvis en er kreativ nok.

Det er to gjengangere som er populære, PIC og AVR, selv er jeg en fan av AVR mikrokontrollere. Disse kan programmeres i assembly og i C (C er klart å foretrekke synes jeg, en kan jo bruke inline assembly om en må).

ta en titt på avrfreaks.net eller google på "AVR microcontroller" og tilsvarende

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TAKK!! noen som vet hvordan man lager de kretskortene?

Ser at folk legger det i en syre å smelter det på eller noe?

Skjønte det ikke helt :(

De har liksom en grønn plate så tegner de på hull, streker osv. og hvor led å sånt skal stå på en kobber plate så legger de den på den grønne å legger den i en slags syre løsning(?) så blir det smeltet på?

Noen som kan forklare dette og vise hvor jeg kan få kjøpt "ingrediensene"?

TAkk!

Lenke til kommentar

På skolen så tar vi et tomt printkort og legger det i en gjennomlysnings-maskin(UV-lys) sammen med et ark som viser kretsen man ønsker. Etter noen minutter så tar vi ut kretskortet og legger det i en kar med en base-løsning, og så puttes det i et etse-kar med en syre-løsning. Finnes vel andre måter for å lage andre kort, men det her er metoden jeg har brukt.

Er vel sikkert noen med mer peiling som kan forklare noe mer detailjert?

Lenke til kommentar

Linker til det jeg trenger :)?

Har ikke laser printer!

Takk!

Edit: Trenger man trykk for at det skal gå?

Ja og kretskorte hvordan ser det ut?

jeg forestiller meg et grønt kort med et tynt lag kobber på toppen, som det tegnes kretser på. der det er tegnet vil ikke kobbere etse bort også danne mønsteret?

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar
Linker til det jeg trenger :)?

Har ikke laser printer!

Takk!

Edit: Trenger man trykk for at det skal gå?

Ja og kretskorte hvordan ser det ut?

jeg forestiller meg et grønt kort med et tynt lag kobber på toppen, som det tegnes kretser på. der det er tegnet vil ikke kobbere etse bort også danne mønsteret?

Gå inn på elfa. Naviger deg til *Monteringsmateriell/Mønsterkort, og velg *Mønsterkort

der finner du alt du måtte trenge av kort og materiale ;)

Eksempel på layout som kan printes på et tomt kort:

post-56083-1193248353_thumb.png

Eksempel på ferdigprinta kort:

protect_pcb1.jpg

edit: Hvis du bare vil sette igang og lage noe, så finnes det en god slump byggesett/ferdige kretskort på elfa (gå til *byggesett) :)

Endret av raid2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...