Gå til innhold

ATA (IDE) Kabelhjelp!

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har nå 3 Harddisker og 1Cd brenner og 1 Dvd brenner (kjøpte den ene etter den andre :p). Uansett. jeg har ikke nok/riktig kabler!

På hovedkortet har jeg 1 Ide kontakt og 2 SATA kontakter. disse hjelper meg da 0 siden alt har IDE utgang. jeg har kun 1 kabel med 2 ide utganger. dvs at jeg dags dato kun kan bruke 1 harddisk+1 dvd brenner. hvordan ska ljeg få koblet til resten?

dette virket kansje litt klumpete og dårlig forklart, men håper mange skjønner.

Hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328126

328126.jpg

Hva slags harddisker/(cd/dvd) stasjoner jeg har regner jeg med ikke er essensielt

takk på forhånd for all hjelp!

Edit: leif

Endret av Potetgullmann1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! jeg har nå 3 Harddisker og 1Cd brenner og 1 Dvd brenner (kjøpte den ene etter den andre :p). Uansett. jeg har ikke nok/riktig kabler!

På hovedkortet har jeg 1 Ide kontakt og 2 SATA kontakter. disse hjelper meg da 0 siden alt har IDE utgang. jeg har kun 1 kabel med 2 ide utganger. dvs at jeg dags dato kun kan bruke 1 harddisk+1 dvd brenner. hvordan ska ljeg få koblet til resten?

dette virket kansje litt klumpete og dårlig forklart, men håper mange skjønner.

Hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328126

328126.jpg

Hva slags harddisker/(cd/dvd) stasjoner jeg har regner jeg med ikke er essensielt

takk på forhånd for all hjelp!

Edit: leif

slik jeg ser det har du igrunn 3 muligheter,

1: kjøp konverter fra pata til sata for enten hdd eller cdrom/dvdrom konverter

2: kjøp kontrollerkort for pata og koble det til i en pci port på PC-en

ide kontrollerkort

3: eksternt harddisk kabinett

akasa eksternt kabinett

alt 1 og 2 vil jeg ikke uttale meg hvor godt fungerer, men alt 3 har jeg selv og er storfornøyd med

Lenke til kommentar

Bare plass til 1 disk per? kjøper nok en uansett. Ebooken min (western digital 320gb) ble herpa, så jeg har tatt ut harddisken, og den fungerer :). så da får jeg på en måte ekstern harddisk på 320 mb for litt over 500 spenn.. den er grei. men dette hjelper lite når jeg fortsatt har 3 stasjoner som skal være i drift

tror jeg skal gå for alternativ 2 i tillegg. har noen ledige pci slots jeg ikke bruker :)

tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...