Gå til innhold

Multifunksjonsserver - hjelp en n00b!

Anbefalte innlegg

Halloisann!

Jeg har en gammel PIII-maskin stående her som jeg gjerne bygger om til server. 800MHz (elns) CPU, 64MB RAM (kjøper nok mer). Gammel 20GB-disk, må ha flere disker.

Hva bør jeg gjøre med den? Jeg har noen ideer for fancy kabinett etc, men jeg er helt blank på programvare. Jeg vil ha den til å gjøre følgende:

1. Hoste to ganske små internettsider med veldig moderat trafikk
  2. Inneholde TV- og filmopptak
  3. Litt backuper (bruke gamle 20GB-disken til det?)

1. Hva bør jeg bruke her? Apache er vel relativt vanlig... noe å satse på?

2. Her aner jeg ikke hva jeg gjør. Jeg lager en HTPC med 12GB SSD for OSet, men jeg må jo lagre TV-opptak og sånt et sted, og det stedet blir serveren. Hvordan?

3. Denne er vel grei. Putter dem manuelt på den 20GB-disken etter hvert som det blir nødvendig. Vil ha tilgang på disken fra min egen maskin. Blir vel litt det samme opplegget som med HTPCen?

Og en ting til.. disker. Jeg må jo ha noen nye, men hva slags? Jeg ser for meg å kjøre RAID1 i alle fall. Kanskje 2x320GB eller noe sånt som kan partisjoneres opp etter behov og RAIDes?

Jeg har dessuten hørt at men bør ha 24/7-sertfiserte disker. Hvordan finner jeg ut om en disk er "sertfisert"?

Jeg vil som sagt gjerne bruke den gamle disken til backuper (den har bare så vidt vært i bruk), men den er vel nesten garantert ikke 24/7-sertfisert. Da må jeg kunne skru den av når jeg ikke skal bruke den (og det vil ikke være så ofte jeg trenger den). Hvordan bør jeg det? Teoretisk sett, hvis jeg hadde en bryter på strømmen til den og bare skrudde den av selv om maskinen ellers var på - ville det være skadelig? Selv hvis det ikke er aktivitet på den når den skrues av? Eller bør jeg skru av hele maskinen og kutte/skru på strømmen til HDDen og så boote maskina igjen? Det kan bli litt tungvindt er jeg redd.

-G.G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Jeg ville sagt den er for dårlig som HTPC.

- Fancy kabinett er ikke passende og helt unødvendig for en server som gjerne skal gjemmes bort uansett.

- Ville ikke kjørt andre raid en speiling på backup.

- Om den gamle harddisken er stabil som et fjell ser jeg ingen grunn til å ikke bruke den som backup disk ;)

- Du kan bruke den som filserver, en egen harddisk med bare dritt som du deler via samba til windows klienter.

- Altså, siden du nå skal bruke samba (:p) kan du like gjerne installere Linux Debian på den, Apache kjører knirkefritt på linux :)

Lenke til kommentar

-Det stemmer nok det. Den skal bare brukes til å lagre tilg fra HTPCen, som er en annen maskin. Altså, HTPCen har en liten SSD, mens de store filene ligger på serveren.

-Hvem sier at den skal gjemmes? :)

-Nei, ikke jeg heller

-Samme her :) Men jeg er usikker på om den fortsetter å være stabil hvis den er på 24/7, derfor lurer jeg på om det funker å skru den av inni mellom

-Samba ser veldig bra ut! Tusen takk for tipset!

-Yup, planla å ha linux. Det burde jeg egentlig ha skrevet :p

Lenke til kommentar
Fant ut at det ligger Win2000 på den maskina. Kan det brukes til noe?
Vell, tror jeg ville satse på å bruke win 2000 hvis du hadde tenkt å bruke noe i windows-serien. Ettersom microsoft enda sender oppdateringer(?)Selv kjører jeg Windows XP SP2 (kanskje ikke det beste til server-bruk). Endret av heisau
Lenke til kommentar

Debian er veldig grei, Ubuntu er enklere og begd pa Debian. Ubuntu er kanskje litt mer ustabil enn Ubuntu, og er kanskje litt mer krevende. Du kan vel ikke kjore noe visuelt pa den nar den bare har 64MB ram uansett :p

Apache er en veldig god webserver ja.

Raid0+1 er a anbefale. Da far du dobbel fart, og speiling. Men det krever 4 disker da =/

Du trenger egentlig ikke 24/7 disker, jeg kjorer uten. Men de er jo mer designet for a sta pa hele tiden.

Hvis du uansett har tenkt a ha vanlige disker i maskinen, ville jeg ikke satset pa SSD. Du trenger ikke noe rask systemdisk, iogmed at det er det a laste videoen osv som egentlig tar tdi. Ellers har du jo god til a vente. Du vet jo hvordan det er med vnalige disker og OS, og du synes vel ikke det er sa treig?

Det a sla av diskene.. jeg er ikke sikker pa om dette gjelder 1 disk eller alle diskene. Men Windows har en Strom funksjon som slar av diskene etter sa og sa lang tid de ikke har vaert i bruk. Noen som kan verifisere om dette gjelder for 1 eller alle diskene?

Du ma ogsa huske pa at det mest sannsynlig ikke er vanlig DDR ram du har i maskinen. Jeg vedder pa at det er en gammel ram. Gammel ram er veldig dyrt i butikkene, men veldig billig brukt pa nettet.

Lenke til kommentar

Kjører debian og er veldig fornøyd med det, man må komme seg litt inn i det om man ikke har brukt linux noe serlig før.

APT i Debian er genialt, du skriver bare "apt-get install phpmyadmin" i "kommandolinjen" så installerer serveren phpmyadmin for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...