Gå til innhold

Kjøp av vidvinkel - hjelp

Anbefalte innlegg

heisan folk :)

Har lyst på ett vidvinkel-objektiv til min EOS 400D...

Skjønner jo litt hva som er forskjellen mellom vidvinkel/supervidvinkel med eller uten zoom.

Men hva er det som er bedre/dårligere med de forskjellige typene?

Hvordan blir ett bilde tatt med vidvinkel, i forhold til supervidvinkel?

Burde man ha med eller uten zoom?

jeg er ikke den lureste innen foto, har ca starta :p hehe

Kom gjerne med tips til meg til objektiv, ikke så alt for dyrt heller, begrunn å gjerne hvorfor du anbefaler det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I og med at du har Canon, så har du også Canon's 10-22mm som en mulighet. Den har fått god skryt.

I og med at du ønsker å ta bilde av skatere o.l. så trenger du nok 10mm; til landskap tror jeg at 12mm holder.

Tom

Canon 10-22'n er ALT for dyr...

Vil foresten ikke ha noe fisheye.

Skal se litt på akam o.l. så kan jeg heller spørre om jeg finner noe :)

Lenke til kommentar
Så har du noe som heter optisk kvalitet og Tokina'en er nok noe bedre optisk. Samtidig som den har blender 4 over hele zoomområdet.

Om Tokinaen er bedre optisk aner jeg ingenting om. Jeg vet bare at Sigmaen er bra.

For min del benytter jeg kun Sigma'en på 10mm, blir dette litt for vidt tar jeg heller et miniskritt frem fremfor å zoome inn 2 mm.

På 10mm har Sigmaen også blenderåpning på f4

Lenke til kommentar

Du kan oppnå mange tøffe effekter på 10mm, men samtidig kan det også ødelegge en del bilder med så mye forvrengning.

ja, du får riktignok bleder 4 på 10mm, men på 20mm blir blenderen 5.6 som er rimelig lyssvakt!

Tokinaen er nok også bygget mer solid.

Hvis du ender opp med sigma bør du i alle fall teste den grundig før du kjøper den. Sigma har jo som kjent meget dårlig kvalitetskontroll.

Lenke til kommentar
Du kan oppnå mange tøffe effekter på 10mm, men samtidig kan det også ødelegge en del bilder med så mye forvrengning.

ja, du får riktignok bleder 4 på 10mm, men på 20mm blir blenderen 5.6 som er rimelig lyssvakt!

Tokinaen er nok også bygget mer solid.

Hvis du ender opp med sigma bør du i alle fall teste den grundig før du kjøper den. Sigma har jo som kjent meget dårlig kvalitetskontroll.

Som sagt benytter jeg kun min vidvinkel som vidvinkel og ikke på 20mm. Der har jeg et bedre glass til å gjøre jobben.

Videre, om Tokinaen er av bedre kvalitet vet nok verken du eller jeg, om ingen av oss har benyttet begge to over lengre tid.

Rykter/myter om dårlig kvalitetskontroll hører vi vel om alle uoriginale deler. Om det ligger noe bak det vet ikke jeg. Mine Sigmaprodukter har ihvertfall fungert strålende og minst like godt som Canonproduktene jeg har.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd Tokina 12mm, men om dette blir aktuelt, husk på at forskjellen mellom 12 og 10mm er MYE større enn f.eks 18 og 20mm.

Jeg ville ikke gått for noe som hadde mindre vidvinkel enn 10mm.

Sidene på 10mm blirmye verre igjen... jeg tror ikke man i praksis vil ha så nytte av 10mm fordi bildet blir så drålig i kanetene.... men handler om prioriteringer.

Må også si at Tokinaens byggkvalitet er helt suveren. Herlig fokusring, og hele objektivet er meget robust.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Sidene på 10mm blirmye verre igjen... jeg tror ikke man i praksis vil ha så nytte av 10mm fordi bildet blir så drålig i kanetene.... men handler om prioriteringer.

De som faktisk har objektivet sier de bruker det mest 10mm, fordi det gir en skikkelig wow-effekt.

1534922662_27551bde2c.jpg

Dette er tatt på 10mm.

Lenke til kommentar
Rykter/myter om dårlig kvalitetskontroll hører vi vel om alle uoriginale deler. Om det ligger noe bak det vet ikke jeg. Mine Sigmaprodukter har ihvertfall fungert strålende og minst like godt som Canonproduktene jeg har.

Sannheten ligger nok et sted midt imellom vil jeg tro. Å hevde at de har en meget dårlig kvalitetskontroll høres ut som en litt lettvint kvantifisering av det man har lest på et forum, mens å basere seg utelukkende på egne erfaringer også blir litt tynt statistisk sett.

I følge Sigmas representant på fotomessen i Bergen nylig har de flere objektiver med feil enn Nikon og Canon. Dette skyldes hovedsaklig at de produserer et adskillig større antall av hvert enkelt objektiv enn "konkurrentene", siden de som oftest ligger i et lavere prissegment for sammenlignbare objektiver og at de selvfølgelig i tillegg produserer for både Nikon, Canon, Sony/Minolta, Pentax osv. Dermed er det umulig å opprettholde en like god kvalitetskontroll som orginalprodusentene. Det er ikke noe de prøver å skjule, og de hjelper gjerne med testing av ditt eksemplar hvis ønskelig (forutsatt at man kjøper i butikk selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Sannheten ligger nok et sted midt imellom vil jeg tro. Å hevde at de har en meget dårlig kvalitetskontroll høres ut som en litt lettvint kvantifisering av det man har lest på et forum, mens å basere seg utelukkende på egne erfaringer også blir litt tynt statistisk sett.

Kanskje litt rask med konklusjonen min der ja. Har riktignok ikke opplevd sigmas kvalitetskontroll selv, da jeg ikke har noe sigma optikk, så mine erfaringer er basert på det jeg har lest på utallige forum og nettsider. Og der skrikes det høyt om sigmas kvalitetskontroll, samtidig som jeg hører om flere som har måttet bytte opptil flere ganger for å få et objektiv som er ok. Mulig noen overdriver, men vi kan fortsatt ikke utelukke at sigma har dårligere kvalitetskontroll enn feks. nikon og canon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...