Gå til innhold

Kybernetikk NTNU


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg kommer til å begynne på Teknisk Kybernetikk ved NTNU til neste år (eventuelt velger jeg bygg, men det er lite trolig).

I år er jeg i det forbanna militæret.

 

Håper noen her går der, har gått der, eller kjenner noen som gjør dette, for det er ikke lett å velge studie, og brosjyrene gir alt for generell info.

 

 

Rent poengmessig skulle det gå fint å komme inn, og siden jeg har interesse for matte, fysikk og data, så jeg tror motivasjonen skulle være på plass.

 

Lurer på

*Hvordan du jobbet på videregående med realfagene og hvordan det gikk der

*Hvordan du jobber ved NTNU og hvordan det går der

*Hvilke fag / retninger du synes er spennende, spesielt krevende osv

*Om det er en stor fordel å kunne data-programmering fra før (det gjør ikke jeg), hvilke språk man bruker

*Hvordan du trives med studiet, universitetet osv

*Om flesteparten av studentene trives i studiet, går løpet ut, står ved de fleste eksamenene osv

*Hva du har tenkt å jobbe med når du er ferdig, og om hvor lett det vil være å finne en jobb innen kybernetikken og andre bransjer

*Hvilke retninger du velger/valgte i studiet

*Om det er vanskelig å skaffe seg hybel (med rask internetttilgang! :smile:)

 

 

PS. Vet dette er feil kategori å poste i, men det var her sjansen var størst for at de rette skulle se innlegget. Og så er dette studiet sikkert interessant for flere her inne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, eg går riktignok ikkje på kyb, men på teleteknikk, men det er akkurat det same dei to første åra.

Hadde 2-3MN+2-3FY+2-3EN på videregåande. Jobba ikkje spesielt hardt, men prøvde da litt. Hadde og på den tida planar om ei teknisk utdanning, så interessa har vore der alltid.

Gjekk ut med 4.62 i snitt.

Hadde også eit år i militæret(sambandssoldat). Eg syns det var tungt å starte oppatt med skule etter det hjernedaude året i forsen, og det første året gjekk ikkje spesielt bra for min del, sleit ein del med matten.

 

Men etter tilvenning og eit spark bak gjekk ting seg til, og eg er no ferdig med 4,5 år. Skal starte på diplomoppgåva neste veke.

Så om nokon har jobb til meg mai så ta kontakte :smile:

 

Som sagt sleit eg litt med matten, og det er det mange som gjer. Hadde og eit introduksjonskurs til reguleringsteknikk(kyb-fag) som og var stort og vanskeleg, men med interessen til stades er det ikkje noko problem trur eg.

 

Programmering: Det er bra for alt ein kan. Likevel er det ikkje noko problem om du ikkje kan noko, sidan ingen av kursa forutset prgrammeringskunnskap. Men det er klart det blir lettare å kome gjennom første året dersom du kan det.

Det er forøvrig java som er programmeringsspråket, men du kjem og borti ting som c/c++ (Matlab), assembler.

 

Studiet mitt er interessant, med stort sett dyktige forelesere.

Trondheim er forøvrig kjent for godt studiemiljø. Einaste problemet med Trondheim er været :smile:

 

Dei aller fleste gjennomfører studiet, men det er ganske vanleg å bruke eit halvår ekstra. Dei fleste som fell frå gjer det i løpet av første året, fordi det da er mykje teori og matte.

 

Som elektronikk/kybernetikk/tele/data-student vil det nok ikkje vere noko stort problem å få jobb. Den type kompetanse vil vere etterspurd i framtida.

 

Hybel: det har vorte vanskelegare dei siste åra. Sjølv budde eg to år i kollektiv først, før eg flytta til Berg studentby(gammal, nedslitt 11kvm, men med 10Mbps :smile:)

Men om du ikkje får det med ein gong får du alltids plass utover året.

Om du har råd og er sikker på å kome inn på bygg/kyb kan du alltids sikre deg ein hybel alt no i mai/juni og betale leige heie sommaren.

(Min blir ledig 1.juni)

Lenke til kommentar

Quote:


mbst skrev (2002-01-04 15:07):

Lurer på

*Hvordan du jobbet på videregående med realfagene og hvordan det gikk der


 

Går selv 2. elektro. Man bør ha grei oversikt over matte og fysikk, men det har man som regel når man kommer inn/interesserer seg for siv.ing.-utdanninga.

 

Quote:


*Hvordan du jobber ved NTNU og hvordan det går der


 

Jobber utvilsomt alt for lite :smile: Når man får det til er det veldig gøy.

I løpet av 1,5 år har jeg møtt mange utfordringer, men det finnes en løsning på samtlige av dem :smile:

 

Quote:


*Hvilke fag / retninger du synes er spennende, spesielt krevende osv


 

Elektroniske kretser og programmering er mine favoritter. Matte er utvilsomt det mest krevende i mine øyne.

 

Quote:


*Om det er en stor fordel å kunne data-programmering fra før (det gjør ikke jeg), hvilke språk man bruker


 

Det er fordel, men som det blir nevnt undervises all programmering fra "scratch". Til nå har vi brukt PHP (litt), Java (eget fag), Assembly. Vet at det blir en del MatLab til våren.

 

Quote:


*Hvordan du trives med studiet, universitetet osv


 

Trives veldig bra som student i Trondheim :smile:

 

... snip ...

 

Quote:


*Om det er vanskelig å skaffe seg hybel (med rask internetttilgang!


 

Studentsamskipnaden (http://www.sit.no) har mange gode tilbud, spesielt når man ser på pris og nettilgang. 10 MBit til 100,- per måned er helt ok...

 

Dersom du er tidlig ute (før juli) bør det ikke bli noe problem å finne seg et sted å bo.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...