Gå til innhold

Mye luftmotstand - 2 vifter i "serie"?

Zabre777

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å optimere luftstrømmen i et Lian Li-kabinett og har lagt merke til at 120mm-viften som drar inn luft gjennom et støvfilter sliter (går fint uten filter). Viften er av typen Noctua 120mm, og jeg har hørt at de har litt dårlige mottrykksegenskaper. Jeg hører at viften får en helt annen "dur", omtrent som når man dekker til tuten på støvsuger'n.

Spørsmålet blir da om det går an å legge på en ekstra vifte utenpå den andre? Da vil det stå 2 vifter helt innat hverandre og de vil kjøre på samme turtall. Tanken min var at dette skulle hjelpe på det store mottrykket. Kan dette fungere?

Et potensielt problem kan jo være at luftstrømmen blir ødelagt av den første viften sånn at nr. 2 ikke får gjort så mye fornuftig? Har sett oppsett hvor de to viftene snurrer hver sin vei. Er det for å løse dette problemet?

Endret av Zabre777
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et potensielt problem kan jo være at luftstrømmen blir ødelagt av den første viften sånn at nr. 2 ikke får gjort så mye fornuftig? Har sett oppsett hvor de to viftene snurrer hver sin vei. Er det for å løse dette problemet?

Vist fleire vifter som bles lufta samme vei, medan "propellane" går motsatt vei av kvarandre, så gir det bedre effekt enn 2 vifter som går samme veien rundt. pga at når dei går motsatt vei så ungår enn at lufta snurra rundt inne i vifta.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...