Niddy Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har en fil kaldt Index.php der Brukernavnet og Passordet står nevnt, og den viser da innlogginga til SQL serveren, og jeg ønsker logisk nok ikke at noen andre skal få vite passordet. Er det nødvendig å beskytte seg mot det? Evt hvordan? (Har beskytta fila på FTP serveren, med Permissions) Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Da har du kodet feil pa en eller mate. Kan du poste koden her? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Med mindre du enten kjører på egen server, hosting-selskapet bruker en VPS-løsning eller hosting-selskapet kjører PHP som CGI-prosess, er det fint lite du får gjort. Apache må kunne lese filen, og andre på samme server kan isåfall bruke PHP til å lese filene. Samme gjelder hvis du plasserer den utenfor det som er tilgjenglig (noe du bør kjøre for config uannsett *). * Under visse omstendigheter kan PHP-filer bli spyttet ut uten å ha gått igjennom PHP, derfor er det alltid en fordel å holde config utenfor tilgjengelig område. Endret 10. oktober 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Altså, jeg har ikke kodet feil, den er ikke tydelig for andre eller noe, jeg bare lurte på om noen lett kan lese en php fil. Den er ikke hosta på egen server. Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Dette er muligens ikke relevant.. men, en feil mange begår, er å lagre brukernavn,passord i ".inc" filer.. dette er IKKE en php fil, det er kun php selv som leser denne som php, ikke f.eks apache (Om du ikke endrer httpconfig filen) bruk filnavn.inc.php isteden Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Det er egentlig bare midt i scriptet, innenfor PHP scriptet i Index.php. Er ikke i en ekstern fil. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Altså, jeg har ikke kodet feil, den er ikke tydelig for andre eller noe, jeg bare lurte på om noen lett kan lese en php fil. Den er ikke hosta på egen server. Som sagt, med mindre de da bruker en VPS-løsning (VSP=Virtual Private Server) eller kjører PHP som en CGI-prosess med din bruker er det absolutt ingenting du får gjort for å hindre at enhver annen bruker tilknyttet apache eller webserveren (programvaren, ikke selve maskina) får lese filene dine. Det er prisen man betale for shared hosting, og jeg tviler på at alle veit det. Endret 11. oktober 2007 av Ernie Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg skrev f.eks et script en gang som listet opp mappene fra rot-nivå på serveren (istedet for min hjemmemappe). Derfra var det bare å klikke seg inn på /home/ og alle brukermappene. Så kunne jeg lese innholdet i alle filer til alle brukere, både PHP-filer og andre. Gjorde hosten oppmerksom på det, men fikk beskjed om at dette var et kjent "problem" med "shared hosting" og ingenting å gjøre med. Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 @Ernie, en vanlig person som bruker hjemmesiden min, kan da vel ikke ha mulighet til å lese php scriptet i PHP fila min? Hvordan er det mulig? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg skrev f.eks et script en gang som listet opp mappene fra rot-nivå på serveren (istedet for min hjemmemappe).Derfra var det bare å klikke seg inn på /home/ og alle brukermappene. Så kunne jeg lese innholdet i alle filer til alle brukere, både PHP-filer og andre. Gjorde hosten oppmerksom på det, men fikk beskjed om at dette var et kjent "problem" med "shared hosting" og ingenting å gjøre med. Heh ... tullebukker Fult mulig å gjøre noe med det, de bare gidder ikke. Det er forsåvidt med god grunn, for VPS/VDS krever løsninger ala vmware for å fungere. Et annet alternativ er å kjøre PHP som CGI-prosesser med hver enkelt brukers bruker. Filer med 600 vil da ikke være lesbare av andre med mindre de har root-tilgang. @Ernie, en vanlig person som bruker hjemmesiden min, kan da vel ikke ha mulighet til å lese php scriptet i PHP fila min? Hvordan er det mulig? Det er mulig fordi samme bruker (apache) leser filene. Så alle andre med webområde på samme server kan i praksis lese hver og en av dine filer når de vil, og du kan ikke gjøre en eneste ting for å stoppe de. Det eneste du kan satse på er at de ikke veit banen frem til filene dine. Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Okay, så det er kun folk som bruker samme host som evt. kan få mulighet til å lese filene? Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Da er det jo ikke en like stor sikkerhets risiko som jeg trodde da =) Forresten, noen forslag på hvordan jeg kan skjule sql inlogginga bedre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå