Gå til innhold

Hvor lang er reklamasjonen på en TV?

daruu

Anbefalte innlegg

Hallo!

Driver nå krangler litt med butikken hvor jeg kjøpte min LCD tv for ett par år siden

Den har i det siste begynt å lage en helt forferderlig lyd når den viser stillbilde(feks fra pc, teksting av programmer osv) Dette er såpass fælt å høre på at TV'n er ubrukelig

TV'n ble kjøpt på sommeren for 2 år siden

Så jeg lurte da på om jeg hadde noen rett til å få den reparert, evt få pengene igjen?

En TV er vel lagd for å vare lengre enn bare 2 år?

EDit: Denne skulle vel kanskje ha vært posta under juss forumet?

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reparasjon har du krav på dersom feilen er en produksjonsfeil. Krav på å få igjen pengene har du derimot ikke sånn helt uten videre. Da må det være 3. gang TV-en repareres for samme feil.

Dersom feilen beviselig ikke er en produksjonsfeil men skyldes slitasje, feil bruk, e.l. har du ikke krav på reparasjon.

Lenke til kommentar
Jaoki

TV'n ble kjøpt på coop mega, og de har vel ganske liten mulighet til å reparere noen tv vil jeg tro (hvis de da ikke sender den til noen, men tror ikke de har noen slik avtale heller)

Takk for svar ihvertfall :)

De har akkurat samme mulighet til rep som alle andre,husk de ferreste kjedene reparerer selv men sender varen vidre.

En kompis har nylig hatt en pc inne der og det tok ca 3-4 uker så var den tilbake ferdig reparert.

Lenke til kommentar

Du har 5 års reklamasjonsrett ja. Dette gir deg rett til avhjelp, så lenge feilen ikke er noe du har påført tven selv, eller som følge av feil bruk o.l.

Avhjelp betyr enten at du får tven reparert, eller at du får omlevering til ny og tilsvarende vare. I TV-land er reparasjon mest sannsynlig. Butikken kan nok komme til å si at du selv må ta kontakt med produsent, men du har faktisk mulighet til å kreve at butikken behandler reklamasjonen din, ikke la de henvise deg videre, med mindre du får så konkret og god informasjon at du føler deg sikker på at det går bra.

Pengene igjen har du ikke krav på før tven opplever samme feil 3 ganger (altså 2 forsøk på å reparere).

Håper det ordner seg :).

Lenke til kommentar
Hallo!

Driver nå krangler litt med butikken hvor jeg kjøpte min LCD tv for ett par år siden

Den har i det siste begynt å lage en helt forferderlig lyd når den viser stillbilde(feks fra pc, teksting av programmer osv) Dette er såpass fælt å høre på at TV'n er ubrukelig

TV'n ble kjøpt på sommeren for 2 år siden

Så jeg lurte da på om jeg hadde noen rett til å få den reparert, evt få pengene igjen?

En TV er vel lagd for å vare lengre enn bare 2 år?

EDit: Denne skulle vel kanskje ha vært posta under juss forumet?

Hei.

Det er nok temmelig selvsagt at TV-en har en "mangel" i forbrukerkjøpslovens forstand, med mindre det er du selv som er årsaken bak feilen. Som de andre har skrevet før meg, er det nok 5 års reklamasjonsfrist for TV-er, jf. § 27. Så du har kravet i behold, så fremt du reklamerer i rimelig tid (iallfall to md etter at du oppdaget feilen, men helst ikke lenger).

Når det så gjelder kravet ditt, er jeg ikke helt enig med de øvrige i at du bare kan kreve pengene tilbake (dvs. hevning) etter to utbedringsforsøk. I utgangspunktet kan du velge å kreve ny TV (omlevering) eller å få mangelen rettet. I dette tilfellet kan det godt tenkes at butikken er mest interessert i å reparere feilen, og da har de en viss rett til dette. Men det er ingen automatikk i det, og iallfall ingen automatikk i at de har rett til å gjøre så og så mange forsøk.

Merk også at du har rett til en midlertidig TV ("erstatningsgjenstand") dersom rettingen vil ta mer enn en uke, jf. § 29 (så fremt det er "rimelig" når man veier ditt behov opp mot butikkens kostnader ved å låne deg en slik TV).

Hvis det er pengene du vil ha, vil jeg råde deg til simpelthen å kreve hevning under henvisning til at tv-en er nærmest ubrukelig (mangelen er ikke "uvesentlig," jf. § 32). Så får du se om butikken heller vil rette/omlevere.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har enda ikke fått tak i sjefen der, men skulle prøve igjen i dag

Jeg vil tro at så lenge tv'n er såpass gammel fra før så vil det lønne seg for butikken å gi meg pengene tilbake istedet for å reparere den?

Uansett, hvis de bestemmer seg for å gi meg pengene tilbake, er det ikkenoe sånt at du får igjen bare ett visst % av det du ga for varen ny?

Sånn her feks: nypris delt på reklamasjonstid ganger tid du har hatt varen

Så trekker du ifra det på nyprisen, å det er det du har krav på å få igjen?

Kan være at dette er helt feil, men jeg mener å ha lest det ett sted

Lenke til kommentar
Takk for svar!

Har enda ikke fått tak i sjefen der, men skulle prøve igjen i dag

Jeg vil tro at så lenge tv'n er såpass gammel fra før så vil det lønne seg for butikken å gi meg pengene tilbake istedet for å reparere den?

Uansett, hvis de bestemmer seg for å gi meg pengene tilbake, er det ikkenoe sånt at du får igjen bare ett visst % av det du ga for varen ny?

Sånn her feks: nypris delt på reklamasjonstid ganger tid du har hatt varen

Så trekker du ifra det på nyprisen, å det er det du har krav på å få igjen?

Kan være at dette er helt feil, men jeg mener å ha lest det ett sted

Du er inne på noe her. Selger har krav på "rimelig vederlag for vesentlig nytte" som du har hatt, jf. § 50. Dette vederlaget beregnes (normalt) på en temmelig enkel måte: Vederlag per år er lik verdien ved avtaleinngåelsen delt på normal brukstid. Verdien vil som regel være lik kjøpesummen, og den normale brukstiden er ikke nødvendigvis det samme som reklamasjonsfristens lengde eller forventet levealder.

Dersom verdien var f.eks. 10 000, og normal brukstid f.eks. 5 år, skal det altså gjøre fratrekk for 2 000 per år du har hatt TV-en. Men dette er selvsagt betinget av at butikken fremsetter slikt krav. Hvis han gjør det, skal han samtidig betale renter for kjøpesummen fra dagen du betalte, jf. § 50 annet ledd. (Hvis ikke skal han bare betale renter fra reklamasjonstidspunktet.)

Men trolig vil han heller kreve å rette/omlevere, og det vil han nok ha rett til.

Lenke til kommentar
Når det så gjelder kravet ditt, er jeg ikke helt enig med de øvrige i at du bare kan kreve pengene tilbake (dvs. hevning) etter to utbedringsforsøk. I utgangspunktet kan du velge å kreve ny TV (omlevering) eller å få mangelen rettet. I dette tilfellet kan det godt tenkes at butikken er mest interessert i å reparere feilen, og da har de en viss rett til dette. Men det er ingen automatikk i det, og iallfall ingen automatikk i at de har rett til å gjøre så og så mange forsøk.

Skal vi se. Hva med å se i Forbrukerkjøpsloven, nærmere bestemt §30. Der finner vi så følgende setning:

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Jeg synes nå det er ganske god automatikk i hvor mange forsøk butikken har til å sørge for avhjelp på samme feil.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Skal vi se. Hva med å se i Forbrukerkjøpsloven, nærmere bestemt §30. Der finner vi så følgende setning:

Jeg synes nå det er ganske god automatikk i hvor mange forsøk butikken har til å sørge for avhjelp på samme feil.

Egentlig ikke. Bestemmelsen sier bare hva selgeren ikke har rett til. Det står ikke at han har rett til to forsøk.

Riktignok forutsetter bestemmelsen at selger kan ha rett til flere (to) forsøk, men ikke at han alltid har det. Og dette er fremhevet i forarbeidene til loven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...