Doffar Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hallo jeg har et lite spørsmål: Jeg har et script som henter ut alle filer fra en mappe med glob(). Så bruker jeg strip() til å bare sitte igjen med tallene til hvert bilde. (dsc_0777.jpg -> 0777). Det jeg lurer på er hvordan jeg kan putte alle disse tallene, som ikke er i rekkefølge, inn i et array elns og hente ut et av dem ved hjelp av tilfeldig trekning? Eller om noen har en bedre måte å hente ut et tilfeldig bilde fra en mappe? Jeg driver å lærer php nå så det hadde vært kjekt å få greie på det med arrays uansett Mvh Doffar Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 $arr[] = 45623; $arr[] = 45624; $arr[] = 45625; echo 'Tilfeldig: '.array_rand($arr); Lenke til kommentar
Doffar Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Takk for hjelpen men jeg fikk det ikke helt til. Nå viser den bare tilfeldig tall mellom 0 og 150 (har 150 bilder i mappen). Er det mulig at den viser det som er satt inn i arrayet og ikke bare hvilket nr det er? Her er litt av koden jeg bruker: Numrene som jeg skal ha inn i arrayet er av typen 0675. strip og det funker fint. foreach (glob("bildegallerier/images/*") as $filename) { $arr[] = strip ('Numbers', $filename); echo strip ('Numbers', $filename) . '<br />'; } echo 'Tilfeldig:' . array_rand($arr); Endret 10. oktober 2007 av Doffar Lenke til kommentar
Doffar Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg fikk det til å funke nå, men støtte på et nytt problem. Hvordan fjerner jeg spacen på begynnelsen og slutten av arrayet? Jeg prøver å lage en url men den blir feil siden spacene kommer opp som %20 i urlen. Må fjerne de på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Doffar Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg fant ut hva det var jeg hadde gjort galt. Jeg byttet bokstavene med mellomrom. Jaja. Sånn kan det gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå